DOI: 10.32702/2307-2156-2020.2.5
УДК: 332.82,85
І. Й. Малий, К. В. Загребельна
СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНИЙ ВИМІР ДЕРЖАВНОГО РЕГУЛЮВАННЯ РИНКУ ЖИТЛА В УКРАЇНІ
Анотація
На основі виокремлення та характеристики специфіки ринку житла у відтворенні людського потенціалу національної економіки у статті обґрунтовано механізм державного регулювання з урахуванням соціально-економічного, фінансового та інвестиційного вимірів його результативності. Акцентовано увагу на суперечності інституційної ідентифікації ролі держави та ринку в забезпеченні населення житлом, як вихідної конституючої передумови безпеки життєдіяльності та добробуту громадян, що і визначає результативність публічного управління.
Розкрито провали ринкового саморегулювання в досягненні рівноваги між попитом та пропозицією. Визначено, що, незважаючи на позитивну динаміку зростання обсягів будівництва житла, в Україні загострилась проблема забезпечення житлом значної частини населення, як важливого та гарантованого Конституцією України права громадян. Запропоновано підходи системної переорієнтації державного регулювання житлової сфери на основі врахування платоспроможності населення, інвестиційної привабливості міських земельних ділянок, публічного (державного та муніципального) фінансування соціального (бюджетного) житла, як важливої складової безпеки життєдіяльності людини.
Ключові слова: держава; житло як соціальна цінність; ринок житла; платоспроможний попит; пропозиція; державне регулювання; інвестиції; безпека життєдіяльності людини.
Література
1. Верхоглядова Н.І., Щеглова О.Ю. Сутність і місце нерухомості в системі ринкових відносин. Механізм регулювання економіки. 2011. № 3. С. 197–205.
2. Л.О. Богінська. Ринок нерухомості: стан та регіональні особливості. Науковий вісник Мукачівського державного університету. Сер. : Економіка. 2015. Вип. 2(2). С. 127–133.
3. Л. О. Богінська. Удосконалення процесу оцінки нерухомості як необхідна умова розвитку ринку нерухомості. Вісник СНАУ (Серія «Будівництво»). 2014. № 8 (18). С. 18–24.
4. Ринок нерухомості в Україні: особливості та проблеми. Проблеми науки. 2012. № 1. С. 40–47.
5. Свистун Є.А., Даниленко Т.І. Особливості та проблеми функціонування ринку нерухомості Полтавського регіону. Економіка та регіон. 2011. № 3. С. 34–38.
6. Економічний портал. URL: http://www.economicportal.ru/economist_scientist/demsetz.html
7. Бездомні в Україні. Статистичні дані. URL: https://uk.wikipedia.org
8. Драпіковського О.І., Іванової І.Б. Тенденції ринку нерухомості України: реалії та прогнози 2007-2013: монографія – К.:«Арт Економі», 2012. – 240 с. С.24-25.
9. Офіційний сайт Міністерства юстиції України. URL: http://www.minjust.gov.ua
10. Сайт Консалтингової компанії SV Development. URL: http://www.svdevelopment.com
11. Лысенко А. Недвижимость рискует впасть в кому. Портал о недвижимости и строительстве в Украине. URL: http://building.ua/ Nedvigimost-riskuet-vpast-v-komu
12. Динаміка номінальної середньої та реальної заробітної плати. Статистична інформація. Державна служба статистики України. URL: http://www.ukrstat.gov.ua
13. Динаміка індексу цін на житло. Статистична інформація. Державна служба статистики України. URL: http://www.ukrstat.gov.ua
14. Статистична інформація. Державна служба статистики України. URL: http://www.ukrstat.gov.ua
I. Maliy, K. Zahrebelna
SOCIO-ECONOMIC DIMENSION OF STATE REGULATION OF THE HOUSING MARKET IN UKRAINE
Summary
On the basis of isolation and characteristics of the specificity of the housing market in reproducing the human potential of the national economy, the article substantiates the mechanism of state regulation taking into account the socio-economic, financial and investment dimensions of its effectiveness. Attention is drawn to the contradictions of the institutional identification of the role of the state and the market in providing housing to the population, as the initial constituent prerequisite for the safety of life and well-being of citizens, which determines the effectiveness of public administration.
The failures of market self-regulation in striking a balance between supply and demand are revealed. It has been determined that, despite the positive dynamics of housing construction growth, the problem of providing housing to a large part of the population as an important and guaranteed right of citizens by the Constitution of Ukraine is exacerbated.
The approaches of systematic reorientation of the state regulation of the housing sphere on the basis of consideration of the solvency of the population, investment attractiveness of urban land plots, public (state and municipal) financing of social (budget) housing as an important component of human life safety are proposed.
In Ukraine, the formation of the real estate market and the formation of statehood have been taking place for more than half a century, and therefore the contradictions accompanying these processes are understandable. In addition, this situation is explained by the fact that in developed countries the formation of private ownership of real estate and its exchange has evolved over several centuries. Therefore, civilization rules for the implementation of the rights of private ownership of housing and its comfortable use by the owner is guaranteed not only by law, but also by informal rules - rationality of thinking, managerial culture, trust in each other, social responsibility, understanding of social partnership and respect for each other.
Based on the analysis of the inability of the market mechanism of self-regulation in Ukraine and a comparative analysis of the institutional rules for regulating the real estate market in foreign countries, substantiate approaches to reorienting the state policy of providing housing in the context of the socio-economic dimension and the implementation of constitutional rights of citizens as an important prerequisite for the stability of the economic development of the national economy.
Keywords: the state; housing as social value; the housing market; solvent demand; supply; state regulation; development; human life safety.
References
1. Verkhohliadova, N.I. and Schehlova, O.Yu. (2011), “The essence and place of real estate in the system of market relations”, Mekhanizm rehuliuvannia ekonomiky, vol. 3, pp. 197–205.
2. Bohins'ka, L.O. (2015), “Real Estate Market: Status and Regional Features”, Naukovyj visnyk Mukachivs'koho derzhavnoho universytetu. ser. Ekonomika. vol. 2(2). pp. 127–133.
3. Bohins'ka, L.O. (2014), “Improvement of the real estate appraisal process as a necessary condition for the development of the real estate market”, Visnyk SNAU (Ser. «Budivnytstvo»), vol. 8 (18), pp. 18–24
4. Halyts’ka, E.V. (2012), “Real Estate Market in Ukraine: Features and Problems”, Problemy nauky, vol. 1. pp, 40–47.
5. Svystun, Ye.A. and Danylenko, T.I. (2011), “Features and problems of functioning of the real estate market of Poltava region”, Ekonomika ta rehion, vol. 3, pp. 34–38.
6. Ekonomichnyj portal (2020), available at: http://www.economicportal.ru/economist_scientist/demsetz.html (Accessed 11 January 2020).
7. wikipedia (2020), “The homeless in Ukraine”, available at: https://uk.wikipedia.org (Accessed 11 January 2020).
8. Drapivs'kyj, O.I. and Ivanova, I.B. (2012), Tendentsiï rynku nerukhomosti Ukrainy: realiï ta prohnozy 2007-2013 [Real Estate Market Trends in Ukraine: Realities and Forecasts 2007-2013], Art Ekonomi, Kyiv, Ukraine, pp. 24-25.
9. Ministry of Justice of Ukraine (2020), available at: http://www.minjust.gov.ua (Accessed 11 January 2020).
10. SV Development (2020), available at: http://www.svdevelopment.com (Accessed 11 January 2020).
11. Lysenko, A. (2014), “Real estate risks falling into a coma”, available at: http://building.ua/ Nedvigimost-riskuet-vpast-v-komu (Accessed 12 January 2020).
12. State Statistics Service of Ukraine (2020), “Dynamics of nominal average and real wages”, available at: http://www.ukrstat.gov.ua (Accessed 9 January 2020).
13. State Statistics Service of Ukraine (2020), “Dynamics of the housing price index”, available at: http://www.ukrstat.gov.ua (Accessed 12 January 2020).
14. State Statistics Service of Ukraine (2020), available at: http://www.ukrstat.gov.ua (Accessed 9 January 2020).
№ 2 2020
Дата публікації: 2020-02-27
Кількість переглядів: 1073