EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

КОНСТИТУЦІЙНІ ОСНОВИ РОЗВИТКУ МЕХАНІЗМУ ДЕРЖАВНОГО РЕГУЛЮВАННЯ ІНВЕСТИЦІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ В УКРАЇНІ
І. О. Драган, Ю. В. Шпак

DOI: 10.32702/2307-2156-2022.1.3

УДК: 35:574:32(477):342

І. О. Драган, Ю. В. Шпак

КОНСТИТУЦІЙНІ ОСНОВИ РОЗВИТКУ МЕХАНІЗМУ ДЕРЖАВНОГО РЕГУЛЮВАННЯ ІНВЕСТИЦІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ В УКРАЇНІ

Анотація

Одним з базових законодавчих актів, який формує правову основу інституційного забезпечення інвестиційної діяльності, є Конституція України. Конституційний рівень гарантування інвестицій виходить із загальних конституційних положень щодо захисту приватної власності та права на підприємницьку діяльність (ст. 13, 41 Конституції) як важливої складової нормативного середовища правового регулювання інвестиційної діяльності з урахуванням критеріїв національної безпеки держави.
Теоретично аргументовано і практично підтверджено, що успішна інвестиційна діяльність не може здійснюватися без впливу держави. Будучи регулятором громадського виробництва в цілому, держава вже на ранніх етапах розвитку використала правові, адміністративні і економічні важелі регулювання відтворювальних процесів. Держава визначала і продовжує визначати основні правила гри господарюючих суб'єктів у виробництві і на ринках збуту, а також в інвестиційній і інших видах діяльності.
В статті розглянуто сучасні підходи до визначення понять інвестиційної діяльності, проаналізовано міжнародний досвід державного регулювання інвестиційної діяльності, розглянуто конституційні гарантії інвестиційної діяльності в Україні. Надано практичні рекомендації щодо побудови механізму державного регулювання інвестиційної діяльності в Україні.

Ключові слова: Конституція України; механізм державного регулювання інвестиційної діяльності в Україні; інвестиційна діяльність.

Література

1. Кужелєва Г. О. Інвестиційна діяльність господарюючих суб’єктів у трансформаційній економіці :. дис. … канд. екон. наук : 08.00.01. Донецьк, 2007. 241 с.
2. Закон України «Про інвестиційну діяльність» від 18 вересня 1991 р. №1560. Відомості Верховної Ради України. 1991. № 47. ст.646.
3. Законі України «Про режим іноземного інвестування» від 19.03.1996 р. №93. Відомості Верховної Ради України. 1996. № 19. ст. 80.
4. Марцин В. Удосконалення державного регулювання інвестиційної діяльності в економіці України. Актуальні проблеми економіки. 2007. № 5 (71). С. 52–53.
5. Кудрявцева В. В. Кодифікація інвестиційного законодавства України: автореф. дис. ... канд. юрид. наук: 12.00.04. Харків, 2010. 20 с.
6. Zhukova Yu., Sobolieva-Tereshchenko O. Modeling macroeconomic indicators in unstable economies. Journal of International Studies. 2021. № 2. Р. 128-148. DOI:10.14254/2071-8330.2021/14-2/9.
7. Бланк И. А. Инвестиционный менеджмент: учеб. курс. Киев: Эльга, Ника-Центр, 2001. 448 с.
8. Інноваційне інвестування в Україні: проблеми правового забезпечення: монографія / за наук. ред. Д. В. Задихайло. Харків: Юрайт, 2013. 536 с.
9. Конституція України від 28 червня 1996 року // Відомості Верховної Ради України. 1996. № 30. Ст. 141.

I. Dragan, Yu. Shpak

CONSTITUTIONAL BASES OF DEVELOPMENT OF THE MECHANISM OF STATE REGULATION OF INVESTMENT ACTIVITY IN UKRAINE

Summary

One of the basic legislative acts that forms the legal basis for institutional support of investment activities is the Constitution of Ukraine. The constitutional level of investment guarantee is based on the general constitutional provisions on the protection of private property and the right to entrepreneurial activity (Articles 13, 41 of the Constitution) as an important component of the regulatory environment for legal regulation of investment activities.
It is theoretically substantiated and practically confirmed that successful investment activity cannot be carried out without the influence of the state. As a regulator of social production in general, the state in the early stages of development used the legal, administrative and economic levers to regulate reproductive processes. The state has defined and continues to determine the basic rules of the game of economic entities in production and markets, as well as in investment and other activities.
The article considers modern approaches to the definition of investment activities, analyzes the international experience of state regulation of investment activities, considers the constitutional guarantees of investment activities in Ukraine. Practical recommendations on construction of the mechanism of state regulation of investment activity in Ukraine are given.
Despite the positive effects of public investment policy, it did not yield the expected results. In our opinion, the main reason for this is that not all draft regulations were related, they often contradicted each other, and did not even correspond to the main directions of state investment policy.
Practice shows that it is not enough to proclaim the principles of achieving the goal, it is necessary to implement an effective mechanism that ensures real achievement. Today, despite the sufficient legislative initiative of the state, the experience of applying the approved provisions at the micro level shows that investors feel the urgent need for a coherent system of investment and innovation institutions. At the macro level, particularly in the area of executive power, bureaucracy still prevails. Corporate forms of investment that reduce investment risk remain underdeveloped. On the other hand, administrative structures that examine investment projects should be formed from experienced investors-practitioners. The regulatory function of the state should be focused on intensifying the investment activities of economic entities.
It is proved that a mechanism for achieving high efficiency of the set tasks has not been created yet to intensify investment activity at all levels of the economy. We see further improvement of the mechanism of state regulation of investment activity as follows: the Budget Code of Ukraine should provide for the existence of a special fund (the so-called development budget), the intended use of which should be aimed only at investment and innovation activities; secondly, it is necessary to initiate the intensification of the implementation and realization of the Law of Ukraine “On General Principles of Creation and Functioning of Special (Free) Economic Zones”. Whereas a simplified management system with the right legislative approach will increase GDP; thirdly, it is necessary to initiate the procedure of registration of investment projects at the local and regional level in order to avoid the influence of the bureaucracy and reduce the cost of registration; fourth, it is necessary to initiate the procedure of administrative liability of investment entities whose activities lead to budget distortions, due to the intensification of the shadow sector of the economy.

Keywords: Constitution of Ukraine; mechanism of state regulation of investment activity in Ukraine; investment activity.

References

1. Kuzhelieva H. O. (2007), “Investment activities of economic entities in the transformation economy”, Abstract of Ph.D. dissertation, Economic theory and history of economic thought. Donets'k, Ukraine.
2. The Verkhovna Rada of Ukraine (1991), The Law of Ukraine “About investment activity”, Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy, vol. 47.
3. The Verkhovna Rada of Ukraine (1996), The Law of Ukraine “On the regime of foreign investment”, Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy, vol. 19.
4. Martsyn V. (2007), “Improving state regulation of investment activities in the economy of Ukraine”. Aktual'ni problemy ekonomiky. vol. 5 (71), pp. 52–53.
5. Kudriavtseva V. V. (2010), “Codification of investment legislation of Ukraine”, Abstract of Ph.D. dissertation, Commercial law, commercial procedural law, Kharkiv, Ukraine.
6. Zhukova, Yu. and Sobolieva-Tereshchenko, O. (2021), "Modeling macroeconomic indicators in unstable economies", Journal of International Studies, vol. 2, pp. 128-148. DOI:10.14254/2071-8330.2021/14-2/9
7. Blank Y. A. (2001), Ynvestytsyonnyj menedzhment [Investment Management], El'ha, Nyka-Tsentr, Kyiv, Ukraine.
8. (2013), Innovatsijne investuvannia v Ukraini: problemy pravovoho zabezpechennia [Innovative investment in Ukraine: problems of legal support], Yurajt, Kharkiv, Ukraine.
9. Verkhovna Rada of Ukraine (1996), "The Constitution of Ukraine", Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy, Vol. 30.

№ 1 2022

Дата публікації: 2022-01-28

Кількість переглядів: 417

Відомості про авторів

І. О. Драган

д. держ. упр., професор,завідувач кафедри національної безпеки, публічного управління та адміністрування,Державний університет «Житомирська політехніка»

I. Dragan

Doctor of Science in Public Administration,Professor, Head of the Department of National Security, Public Administration and Management,Zhytomyr Polytechnic State University

ORCID:

0000-0002-5716-1273


Ю. В. Шпак

д. держ. упр., доцент, професор кафедри національної безпеки, публічного управління та адміністрування, Державний університет «Житомирська політехніка»

Yu. Shpak

Doctor of Science in Public Administration,Associate Professor, Professor of the Department of National Security, Public Administration and Management, Zhytomyr Polytechnic State University

ORCID:

0000-0003-0922-2550

Як цитувати статтю

Драган І. О., Шпак Ю. В. Конституційні основи розвитку механізму державного регулювання інвестиційної діяльності в Україні. Державне управління: удосконалення та розвиток. 2022. № 1. – URL: http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=2614 (дата звернення: 22.05.2024). DOI: 10.32702/2307-2156-2022.1.3

Dragan, I. and Shpak, Yu. (2022), “Constitutional bases of development of the mechanism of state regulation of investment activity in Ukraine”, Derzhavne upravlinnya: udoskonalennya ta rozvytok, [Online], vol. 1, available at: http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=2614 (Accessed 22 May 2024). DOI: 10.32702/2307-2156-2022.1.3

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.