EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

"ПОДОРОЖ ДРУГИМ МІСТОМ" ЯК ПЕРСПЕКТИВНИЙ НАПРЯМОК РОЗВИТКУ ТУРИЗМУ В УКРАЇНІ
С. С. Кравцов, А. А. Тертична

DOI: 10.32702/2307-2156-2022.1.36

УДК: 338.482

С. С. Кравцов, А. А. Тертична

"ПОДОРОЖ ДРУГИМ МІСТОМ" ЯК ПЕРСПЕКТИВНИЙ НАПРЯМОК РОЗВИТКУ ТУРИЗМУ В УКРАЇНІ

Анотація

У статті було розглянуто нову туристичну тенденцію «подорож другим містом», яка спрямована на зменшення масового туризму у популярних туристичних центрах за допомогою рівномірного розподілу туристичних потоків за великою кількістю напрямків, що дасть можливість розвитку маловідомим дестинаціям та захисту навколишнього середовища. При запропонуванні альтернативних міст для подорожі мова йде про вибір напрямків, в яких, як і у відомих дестинаціях, є достатня кількість cхожих атракцій для запропонування, але разом з тим вони маловідвідувані через недооцінювання культурних активів. Це можливість для української туристичної індустрії розкрити свій потенціал та продемонструвати мандрівникам якісний вітчизняний туристичний продукт і дати поштовх до зміцнення бренду України як туристичного напрямку. Після проведення аналізу туристичних міст України, було виявлено, що найкращими варіантами «других міст» для Львова є місто Дрогобич, а для Києва – місто Чернігів.

Ключові слова: «подорож другим містом»; «друге місто»; овертуризм; андертуризм; дестинація; атракція; туристичні потоки.

Література

1. Booking.com (2019), “Predicts the Top Travel Trends for 2020”, веб-сайт. URL: https://globalnews.booking.com/bookingcom-predicts-the-top-travel-trends-for-2020/ (дата звернення: 22.11.2021).
2. Antonella Sofia Vila (2020), “Second city travelling”, [Online], веб-сайт. URL: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/352715/Second%20City%20Travelling%20Final%202%20PDF.pdf?sequence=2&isAllowed=y (дата звернення: 20.11. 2021).
3. Oanh Bui (2020), “Second city – a new travel trend in 2020”, веб-сайт. URL: https://destination-review.com/en/second-city-a-new-travel-trend-in-2020/ (дата звернення: 22.11.2021).
4. Adventure Student Travel (2020), “AST Travel Trends for 2020”, веб-сайт. URL: https://www.youtube.com/watch?v=-9jO1HhoLeQ (дата звернення: 20.11.2021).
5. DART (2021), “Кількість туристів до України за 1-е півріччя 2021 року зросла на 9% в порівнянні з 2-им півріччям 2020 року”, веб-сайт. URL: https://www.tourism.gov.ua/blog/kilkosti-turistiv-do-ukrayini-za-pershe-pivrichchya-2021-roku-zrosla-na-9-v-porivnyanni-z-drugim-pivrichchyam-2020-roku (дата звернення: 01.12.2021).
6. Главком (2021), “В Умань прибуло майже 30 тисяч хасидів ”, веб-сайт. URL: https://glavcom.ua/news/v-uman-pribuli-mayzhe-30-tisyach-hasidiv--781041.html (дата звернення: 05.12.2021).
7. AzNations (2021), “Населення України 2021”, веб-сайт. URL: https://ru.aznations.com/population/ua/cities/uman (дата звернення: 05.12.2021).
8. Львівський Портал (2021), “Львів vs COVID-19: в якому стані туристична галузь міста”, веб-сайт. URL: https://portal.lviv.ua/news/2021/09/09/lviv-vs-covid-19-v-iakomu-stani-turystychna-haluz-mista (дата звернення: 07.12.2021).
9. Офіційний сайт міста Одеса (2019), “Понад три мільйони туристів відвідали одесу у 2018 році”, веб-сайт. URL: https://omr.gov.ua/ua/news/114553/ (дата звернення: 07.12.2021).
10. AIN (2021), “Море данных: как Одесская область развивает туризм с помощью Big Data”, веб-сайт. URL: https://ain.ua/special/big-data-in-odessa/ (дата звернення: 08.12.2021).
11. Wiki Voyage (2021), “Дрогобич”, веб-сайт. URL: https://uk.m.wikivoyage.org/wiki/Дрогобич (дата звернення: 07.12.2021).
12. Киявія (2020), “Цікаві факти про Чернігів”, веб-сайт. URL: https://kiyavia.com/cities/chernihiv (дата звернення: 08.12.2021)/.
13. Чернігівщина туристична (2021), “Ніжинський район”, веб-сайт. URL: https://chernihivregion.travel/directions/nizhyn-district (дата звернення: 09.12.2021).

S. Kravtsov, A. Tertychna

SECOND CITY TRAVEL AS A PERSPECTIVE WAY OF THE TOURISM DEVELOPMENT IN UKRAINE

Summary

The article examined a new tourist trend "second city traveling". It aims to reduce mass tourism in popular tourist centers by evenly distributing tourist flows to a large number of destinations. It will enable the development of little-known destinations and environmental protection. Many states are faced with the phenomenon of uncontrolled increase in visitors to well-known destinations. They are forced to implement integration models of tourist destination management and develop recommendations. But following which it is possible to manage more effectively tourism in congested destinations. It is a question of choosing destinations when alternative cities are offered for traveling. Proposed "second" destinations are like the known destinations, they have a sufficient number of similar attractions to offer, but at the same time, they are little visited because of the undervaluation of cultural assets. Ukraine has not yet seen a significant manifestation of overtourism, but in the future there are all the prerequisites for the development of this phenomenon. Today the phenomenon of overtourism is observed locally in the most famous destinations in certain peak tourist periods and leads to negative consequences. Based on the world experience, in order to prevent and avoid overtourism in Ukraine, it is necessary to take appropriate measures in advance. It is necessary to be ready for this in advance in order to minimize the risks in the design of tourism development programs and the formation of investment policy in tourism. This is a good opportunity for the Ukrainian travel industry to unlock its potential and show travelers the high-quality domestic tourism product and give impetus to strengthening the brand of Ukraine as a tourist destination. Based on international experience, we introduced a methodology for determining the "second city," which was used to analyze the tourist locations of Ukraine. According to this result, it was found that the best options for "second cities" for Lviv is Drogobych, and for Kyiv is Chernihiv. In order to promote the "second city" in Ukraine, we have developed stages, which should be coordinated with the administrative bodies involved in the development of tourism at the regional level. SWOT analysis showed that there are strengths and high chances for its development, despite a number of drawbacks and risks, negatively affecting the promotion of this tourist destination.

Keywords: "secondcitytraveling"; "secondcity"; overtourism; undertourism; destination; attraction; touristflows.

References

1. Booking.com (2019), “Predicts the Top Travel Trends for 2020”, available at: https://globalnews.booking.com/bookingcom-predicts-the-top-travel-trends-for-2020/ (Accessed: 22.11.2021).
2. Vila, A. S. (2020), “Second city travelling”, available at: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/352715/Second
%20City%20Travelling%20Final%202%20PDF.pdf?sequence=2&isAllowed=y (Accessed: 20.11. 2021).
3. Bui, O. (2020), “Second city – a new travel trend in 2020”, available at: https://destination-review.com/en/second-city-a-new-travel-trend-in-2020/ (Accessed: 22.11.2021).
4. Adventure Student Travel (2020), “AST Travel Trends for 2020”, available at: https://www.youtube.com/watch?v=-9jO1HhoLeQ (Accessed: 20.11.2021).
5. DART (2021), “The number of tourists to Ukraine in the 1st half of 2021 increased by 9% compared to the 2nd half of 2020”, available at: https://www.tourism.gov.ua/blog/kilkosti-turistiv-do-ukrayini-za-pershe-pivrichchya-2021-roku-zrosla-na-9-v-porivnyanni-z-drugim-pivrichchyam-2020-roku (Accessed: 01.12.2021).
6. Hlavkom (2021), “Almost 30,000 Hasidim arrived in Uman”, available at: https://glavcom.ua/news/v-uman-pribuli-mayzhe-30-tisyach-hasidiv--781041.html (Accessed: 05.12.2021).
7. AzNations (2021), “Population of Ukraine 2021”, available at: https://ru.aznations.com/population/ua/cities/uman (Accessed: 05.12.2021).
8. Portal Lviv (2021), “Lviv vs COVID-19: the state of the city's tourism industry”, available at: https://portal.lviv.ua/news/2021/09/09/lviv-vs-covid-19-v-iakomu-stani-turystychna-haluz-mista (Accessed: 07.12.2021).
9. Ofitsijnyj sajt mista Odesa (2019), “More than three million tourists visited Odessa in 2018”, available at: https://omr.gov.ua/ua/news/114553/ (Accessed: 07.12.2021).
10. AIN (2021), “A sea of data: how the Odessa region develops tourism with the help of Big Data” available at: https://ain.ua/special/big-data-in-odessa/ (Accessed: 08.12.2021).
11. Wiki Voyage (2021), “Drohobych”, available at: https://uk.m.wikivoyage.org/wiki/Дрогобич (Accessed: 07.12.2021).
12. Kiyavia (2020), “Interesting facts about Chernihiv”, available at: https://kiyavia.com/cities/chernihiv/ (Accessed: 08.12.2021).
13. Chernihivschyna turystychna (2021), “Nizhyn region”, available at: https://chernihivregion.travel/directions/nizhyn-district (Accessed: 09.12.2021).

№ 1 2022

Дата публікації: 2022-01-28

Кількість переглядів: 495

Відомості про авторів

С. С. Кравцов

к. держ. упр., доцент кафедри туризму та рекреації,Київський національний торговельно-економічний університет, м. Київ

S. Kravtsov

PhD in Public Administration, Associate Professor of the Department of Tourism and Recreation, Kyiv National University of Trade and Economics, Kyiv

ORCID:

0000-0002-2016-1974


А. А. Тертична

студентка 2 курсу факультету ресторанно-готельного та туристичного бізнесу,Київський національний торговельно-економічний університет, м. Київ

A. Tertychna

2nd year student of the Faculty of restaurant-hotel and tourism business,Kyiv National University of Trade and Economics, Kyiv

ORCID:

0000-0001-6479-1823

Як цитувати статтю

Кравцов С. С., Тертична А. А. "подорож другим містом" як перспективний напрямок розвитку туризму в Україні. Державне управління: удосконалення та розвиток. 2022. № 1. – URL: http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=2608 (дата звернення: 22.05.2024). DOI: 10.32702/2307-2156-2022.1.36

Kravtsov, S. and Tertychna, A. (2022), “Second city travel as a perspective way of the tourism development in Ukraine”, Derzhavne upravlinnya: udoskonalennya ta rozvytok, [Online], vol. 1, available at: http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=2608 (Accessed 22 May 2024). DOI: 10.32702/2307-2156-2022.1.36

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.