EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ФОРМУВАННЯ ЦИФРОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ДЕРЖАВНИХ СЛУЖБОВЦІВ У ПРОЦЕСІ ФАХОВОЇ ПІДГОТОВКИ
К. В. Копняк, В. В. Покиньчереда

DOI: 10.32702/2307-2156-2021.10.31

УДК: 004 : 35.088.6 : 378.14(045)

К. В. Копняк, В. В. Покиньчереда

ФОРМУВАННЯ ЦИФРОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ДЕРЖАВНИХ СЛУЖБОВЦІВ У ПРОЦЕСІ ФАХОВОЇ ПІДГОТОВКИ

Анотація

У статті розглядаються питання формування цифрової компетентності майбутніх державних службовців у процесі професійної підготовки. Зокрема, в структурі цифрової компетентності державних службовців виокремлено три основні групи компетенцій: загальні, професійні та комплементарні. Інформаційну, медійну, організаційну, комунікативну та продуктивна грамотність визначено як основні цифрові навички державних службовців, що необхідні в процесі роботи за фахом. Проаналізовано Рамку цифрової компетентності для громадян 2.0 (Digital Competence Framework for Citizens 2.0), яка побудована на основі досвіду багатьох країн, та Рамку цифрових компетентностей для громадян України 2.1 (DigComp UA for Citizens 2.1), яка адаптована до українських реалій. Визначені обов’язкові компоненти освітніх програм підготовки державних службовців, а також необхідні в сучасному суспільстві цифрові навички, які повинні бути сформовані в процесі професійної підготовки.

Ключові слова: цифрова компетентність; державний службовець; цифрове урядування; цифрові навички; фахова підготовка; рамка цифрових компетентностей для громадян.

Література

1. Копняк К. В., Покиньчереда В. В. Електронний документообіг в публічному управлінні: проблеми впровадження, переваги та перспективи. Державне управління: удосконалення та розвиток. 2020. №10. URL: http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=1798 (дата звернення: 30.09.2021).
2. Міністерство та Комітет цифрової трансформації України: офіційний сайт. Новини. URL: https://cutt.ly/acsoMF7 (дата звернення: 30.09.2021).
3. Мінцифри і НАДС розвиватимуть цифрові компетентності публічних службовців. URL: https://www.kmu.gov.ua/news/mincifri-i-nads-rozvivatimut-cifrovi-kompetentnosti-publichnih-sluzhbovciv (дата звернення: 01.10.2021).
4. Кабмін схвалив Концепцію розвитку цифрових компетентностей до 2025 року. URL: https://thedigital.gov.ua/news/kabmin-skhvaliv-kontseptsiyu-rozvitku-tsifrovikh-kompetentnostey-do-2025-roku (дата звернення: 02.10.2021).
5. Цифрові компетенції як умова формування якості людського капіталу : аналіт. зап. / В. С. Куйбіда, О. М. Петроє, Л. І. Федулова, Г. О. Андрощук. Київ : НАДУ, 2019. 28 с. URL: http://academy.gov.ua/pages/dop/198/files/90a7d5c8-d10a-4f8f-8987-4d1077fdc8f6.pdf (дата звернення: 02.10.2021).
6. Опис рамки цифрової компетентності для громадян України DigCompUA for Citizens 2.1. Міністерство цифрової трансформації. 2021. 56 с. https://cutt.ly/zn1DbLC (дата звернення: 02.10.2021).
7. Про електронні довірчі послуги: Закон України від 05.10.2017 № 2155-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2155-19#Text (дата звернення: 30.09.2021).
8. Уряд підтримав ініціативу Мінцифри та НАДС щодо навчання держслужбовців цифрової грамотності. URL: https://cutt.ly/RcsoTtO (дата звернення: 01.10.2021).
9. Фостікова В. Сучасні вимоги до цифрових компетентностей державних службовців. Аспекти державного управління. 2020. Т. 8. Спецвип. №1. С. 133-135. URL: https://doi.org/10.15421/152061 (дата звернення: 01.10.2021).
10. The Digital Competence Framework 2.0. URL: https://ec.europa.eu/jrc/en/digcomp/digital-competence-framework (дата звернення: 30.09.2021).
11. Босенко М. В. Формування інформаційно-цифрової компетентності майбутніх вчителів засобами Google-додатків: методичні рекомендації. Красноград: ФОП Сирота Т. В., 2020. 61 с. URL: http://repository.khpa.edu.ua:8080/jspui/bitstream/123456789/2092/1/Bosenko_2020_Krasnograd.docx (дата звернення: 02.10.2021).

K. Kopniak, V. Pokynchereda

FORMATION OF DIGITAL COMPETENCE OF CIVIL SERVANTS IN THE PROCESS OF PROFESSIONAL TRAINING

Summary

The article is devoted to the formation of digital competence of future civil servants in the process of professional training. There are three main groups of competencies in the structure of digital competence of civil servants: general, professional and complementary. The first group of competencies includes simple digital skills and abilities, such as using the Internet, scanning and recognizing documents, using standard office programs to perform current tasks, and so on. The second group is related to the operation and even creation of various digital content, such as web pages, chat bots, channels and communities in messengers, setting up and using electronic document management systems and electronic archives, cloud data accumulation, etc. The third group of competencies involves mastering skills that help in the process of performing new tasks, such as business planning, development of social networks to support digital communications in communities. This includes more advanced skills of using data to model and support the social policy of the state, assessing the impact and analysis of data on social security of citizens and more. In addition, civil servants must learn to manage projects, as well as be able to interact with citizens through electronic tools. Information, media, organizational, communicative and productive literacy are defined as the basic digital skills of civil servants that are necessary in the process of working in the specialty. The Digital Competence Framework for Citizens 2.0, which is based on the experience of many countries, and the Digital Competence Framework for Citizens of Ukraine 2.1 (DigComp UA for Citizens 2.1), which is adapted to Ukrainian realities, have been analyzed. Required components of educational programs for civil servants and the necessary digital skills in modern society have been identified, which must be formed in the process of professional training. The digital skills of civil servants need to be constantly strengthened so that every citizen can take full advantage of modern electronic public services. But this does not mean that every civil servant should become a programmer or web designer, but rather that he or she should strive to implement best practices and tools for digital governance and e-democracy to ensure the sustainable development of communities.

Keywords: digital competence; civil servant; digital governance; digital skills; professional training; digital competences framework for citizens.

References

1. Kopniak, K. V. and Pokynchereda, V. V. (2020) “Electronic document management in public administration: problems of implementation, advantages and prospects”, Derzhavne upravlinnya: udoskonalennya ta rozvytok, vol. 10, available at: http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=1798 (Accessed 30 September 2021).
2. Ministry and Committee for Digital Transformation of Ukraine (2021), “Mykhailo Fedorov: Ukraine is the first country in the world in which digital passports in smartphones have become complete legal analogues of ordinary documents”, available at: https://cutt.ly/acsoMF7 (Accessed 30 September 2021).
3. Government portal (2021), “The Ministry of Digital Transformation and the National Civil Service Agency will develop digital competencies of public servants”, available at: https://www.kmu.gov.ua/news/mincifri-i-nads-rozvivatimut-cifrovi-kompetentnosti-publichnih-sluzhbovciv (Accessed 1 October 2021).
4. Ministry and Committee for Digital Transformation of Ukraine (2021), “The Cabinet of Ministers approved the Concept for the Development of Digital Competences until 2025”, available at: https://thedigital.gov.ua/news/kabmin-skhvaliv-kontseptsiyu-rozvitku-tsifrovikh-kompetentnostey-do-2025-roku (Accessed 2 October 2021).
5. Kuibida, V. S. Petroie, O. М. Fedulova, L. I., and Androshchuk, H. O. (2019) Tsyfrovi kompetentsii yak umova formuvannia yakosti liudskoho kapitalu : analit. zap. [Digital competences as a condition for the formation of the quality of human capital: analyt. not.], NADU, Kyiv, Ukraine, available at: http://academy.gov.ua/pages/dop/198/files/90a7d5c8-d10a-4f8f-8987-4d1077fdc8f6.pdf (Accessed 2 October 2021).
6. Ministry of Digital Transformation (2021) “Description of the framework of digital competence for citizens of Ukraine DigCompUA for Citizens 2.1”, available at: https://cutt.ly/zn1DbLC (Accessed 2 October 2021).
7. The Verkhovna Rada of Ukraine (2017), The Law of Ukraine “About electronic trust services”, available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2155-19#Text (Accessed 30 September 2021).
8. Ministry and Committee for Digital Transformation of Ukraine (2020), “The government supported the initiative of the Ministry of Digital Transformation and the National Civil Service Agency to train civil servants in digital literacy”, available at: https://cutt.ly/RcsoTtO (Accessed 1 October 2021).
9. Fostikova V. (2020) “Modern requirements for digital competencies of civil servants”, Public Administration Aspects, vol. 8, no. 1: Special issue, pp. 133-135, available at: https://doi.org/10.15421/152061 (Accessed 1 October 2021).
10. The Digital Competence Framework 2.0, available at: https://ec.europa.eu/jrc/en/digcomp/digital-competence-framework (Accessed 30 September 2021).
11. Bosenko M. V. (2020) Formuvannia informatsiino-tsyfrovoi kompetentnosti maibutnikh vchyteliv zasobamy Google-dodatkiv [Formation of information and digital competence of future teachers by means of Google-applications], FOP Syrota T. V., Krasnohrad, Ukraine, available at: http://repository.khpa.edu.ua: 8080/jspui/bitstream/123456789/2092/1/Bosenko_2020_Krasnograd.docx (Accessed 2 October 2021).

№ 10 2021

Дата публікації: 2021-10-28

Кількість переглядів: 96

Відомості про авторів

К. В. Копняк

старший викладач кафедри економічної кібернетики та інформаційних систем, Вінницький торговельно-економічний інститут КНТЕУ, м. Вінниця

K. Kopniak

Senior Lecturer of the Department of Economic Cybernetics and Information Systems, Vinnytsia Institute of Trade and Economics of KNUTE, Vinnytsia

ORCID:

0000-0003-0618-0359


В. В. Покиньчереда

к. е. н., доцент, доцент кафедри обліку та оподаткування,Вінницький торговельно-економічний інститут КНТЕУ, м. Вінниця

V. Pokynchereda

PhD in Economics, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Accounting and Taxation, Vinnytsia Institute of Trade and Economics of KNUTE, Vinnytsia

ORCID:

0000-0003-2734-8667

Як цитувати статтю

Копняк К. В., Покиньчереда В. В. Формування цифрової компетентності державних службовців у процесі фахової підготовки. Державне управління: удосконалення та розвиток. 2021. № 10. – URL: http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=2261 (дата звернення: 08.12.2021). DOI: 10.32702/2307-2156-2021.10.31

Kopniak, K. and Pokynchereda, V. (2021), “Formation of digital competence of civil servants in the process of professional training”, Derzhavne upravlinnya: udoskonalennya ta rozvytok, [Online], vol. 10, available at: http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=2261 (Accessed 08 Dec 2021). DOI: 10.32702/2307-2156-2021.10.31

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.