ФІНАНСОВА СТАБІЛЬНІСТЬ – ЗАПОРУКА СОЦІАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ(ПФУ ВІД РЕСПЕКТУ ДО ПАНАХИДИ)
Я. І. Арабчук
DOI: 10.32702/2307-2156-2021.8.31
УДК: 336.02:316.4
Я. І. Арабчук
ФІНАНСОВА СТАБІЛЬНІСТЬ – ЗАПОРУКА СОЦІАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ(ПФУ ВІД РЕСПЕКТУ ДО ПАНАХИДИ)
Анотація
У статті розкрито еволюцію й сучасний стан пенсійного забезпечення в Україні її успіхи та провали. Розглянуто й проаналізовано існуючі системи пенсійного забезпечення в розвинених країнах і в країнах з перехідною економікою. Досліджено можливості функціонування усіх трьох рівнів пенсійної системи України. Проведено аналіз фінансового стану Пенсійного фонду України та на окремому регіональному рівні. Визначено причини та наслідки кризи в пенсійному забезпеченні України й запропоновано рекомендації щодо удосконалення інституціонального та фінансово економічного механізмів державного управління розвитком пенсійної системи України.
Обґрунтовано необхідність подальшого проведення пенсійної реформи (впровадження обов’язкової накопичувальної пенсійної системи та розвиток недержавного пенсійного забезпечення). Запропоновано концептуальні положення щодо формування коштів вітчизняного Пенсійного фонду та шляхи удосконалення управління процесами формування фінансових ресурсів Пенсійного фонду. України. Визначено конкретні напрями стратегічного значення щодо розвитку пенсійної системи України, реалізація яких сприятиме забезпеченню фінансової стабільності та ефективності функціонування пенсійної системи.
Ключові слова: соціальна політика; соціальне забезпечення; пенсійне забезпечення; Пенсійний фонд України; недержавний пенсійний фонд; “тінізація” заробітної плати; страхувальник; застрахована особа; страховий стаж; мінімальний страховий внесок.
Література
1. Буряченко О.Є. Пенсійна система в Україні: історія становлення і теоретичні засади розвитку на сучасному етапі національного державотворення: дис. канд. наук з держ. упр. Одеса, 2017. 252 с.
2. Загальнообов’язкове державне пенсійне страхування : навчальний курс / Б.О.Зайчук, О.Б.Зарудний, С.Б.Березіна, В.Т.Александров та ін. – К. : НВП “АВТ”, 2004. – 256 с.
3. Звіт головного управління ПФУ в Івано-Франківській обл. на 01.07.2021, форма №2 ПФ (бюджет)
4. Мартиненко Н.В. Механізми державного управління розвитком пенсійної системи України. Вісник Національної академії державного управління при Президентові України. Київ : НАДУ, 2017. Вип. 4/2017.
5. Назарова Г.В. Нова пенсійна система в Україні / Г.В. Назарова, С.Ю. Гончарова, О.О. Тарасенко. – Х. : Ксилон, 2008. – 228 с.
6. Папієв М. М. Реформування пенсійної системи в Україні: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. екон. наук / М.М. Папієв ; НАН України, Ін-т демографії та соц. дослідж. – К. 2004.
7. Пенсійна реформа в Україні: напрями реалізації. Кол. монографія / За ред. Е.М. Лібанової. К.: Ін-т демографії та соціальних досліджень ім. М.В.Птухи НАН України, 2010. 270 с.
8. Ріппа М.Б. Порівняльна характеристика світових систем пенсійного забезпечення і страхування / М.Б. Ріппа // Світ фінансів. – 2007. − №1 (10).
9. Теслюк С.А. Дис.досл. Фінансові ресурси недержавних пенсійних фондів в Україні. Львів, 2018.
Ya. Arabchuk
FINANCIAL STABILITY IS A KEY TO SOCIAL POLICY(PFC FROM RESPECT TO MEMORIAL SERVICE)
Summary
The article explores the evolution and current state of the pension fund in Ukraine, its success, and its failures. The classification of foreign pension systems is considered, the existing pension systems in developed countries and transition economy countries are analyzed. The possibilities of functioning of all three levels of the pension system of Ukraine are investigated. An analysis of the financial state of the Pension Fund of Ukraine and its state at a separate regional level is carried out. The causes and consequences of the crisis in the Pension Fund of Ukraine are determined and recommendations for improving the institutional, financial, and economic mechanisms of state management of the pension system of Ukraine are proposed.
One of the main tasks of the state’s social policy is to provide material support to the elderly. A person’s need for social protection is conditioned by several factors: biological nature of man, peculiarities of working conditions (income level, work and rest mode, etc.), working environment, relations at work, natural and technological circumstances, as well as many other factors. Therefore, the pension system plays an important role in the process of social protection of the population, and the need for its development and reform is essential.
In every country, pension provision is an integral part of the social policy of a state, which largely characterizes the state’s fulfillment of its social purpose and determines the level of stability in society. Pension systems of all countries are in a state of constant reform due to the need to solve problems arising from the existence of many contradictions in the theory and practice of social protection, imbalanced development of the main institutions and resource spheres of society, changes in the socio-demographic structure of the population.
The effective functioning of Ukraine’s pension system can be viewed as one of the most difficult tasks for central public authorities in terms of European integration. Imitation and inefficiency of the reforms lead to the deepening of the crisis in the pension system, which encourages the introduction of radical changes that must be consistent with the general concept of administrative and socio-economic reforms and aimed at dramatically improving the lives of the population.
Keywords: social policy; social security; pension provision; Pension Fund of Ukraine; private pension fund; “shadowing” of wages; insured; the insured person; insurance record; minimum insurance premium.
References
1. Buriachenko, O.Ye. (2017), “Pension system in Ukraine: history of formation and theoretical bases of development at the present stage of national state formation”, Abstract of Ph.D. dissertation, Odesa, Ukraine, P. 252.
2. Zaichuk, B.O. Zarudnyi, O.B. Berezina, S.B. Aleksandrov, V.T. and others (2004), Zahalnooboviazkove derzhavne pensiine strakhuvannia: navchalnyi kurs [Compulsory state pension insurance: training course], NVP “AVT”, Kyiv, Ukraine, P. 256.
3. Report of the main department of PFC in Ivano-Frankivsk region. on 01.07.2021, form №2 PF (budget).
4. Martynenko, N.V. (2017), “Mechanisms of state management of the development of the pension system of Ukraine”, Visnyk Natsionalnoi akademii derzhavnoho upravlinnia pry Prezydentovi Ukrainy, Vol. 4.
5. Nazarova, H.V. Honcharova, S.Yu. and Tarasenko, O.O. (2008), Nova pensiina systema v Ukraini [New pension system in Ukraine], Ksylon, Kh., Ukraine, P. 228.
6. Papiiev, M. M. (2004), “Reforming the pension system in Ukraine”, Ph.D. Thesis, NAN Ukrainy, In-t demohrafii ta sots. Doslidzh, Kyiv, Ukraine.
7. Pensiina reforma v Ukraini: napriamy realizatsii. Kol. Monohrafiia [Pension reform in Ukraine: directions of implementation. Collective monograph], Ed. E.M. Libanovoi, In-t demohrafii ta sotsialnykh doslidzhen im. M.V.Ptukhy NAN Ukrainy, 2010, Kyiv, Ukraine, P. 270.
8. Rippa, M.B. (2007), “Comparative characteristics of world systems of pension provision and insurance”, Svit finansiv, vol.1 (10).
9. Tesliuk, S.A. (2018), Finansovi resursy nederzhavnykh pensiinykh fondiv v Ukraini: Dys.dosl. [Financial resources of private pension funds in Ukraine: Dissertation research], Lviv, Ukraine.
№ 8 2021
Дата публікації: 2021-08-27
Кількість переглядів: 701