EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

PR-СЛУЖБА В СФЕРІ ДЕРЖАВНОГО УПРАВЛІННЯ: ОСНОВНІ НАПРЯМИ РОЗВИТКУ
О. В. Вакун, І. В. Семчук, О. В. Грабчук

DOI: 10.32702/2307-2156-2021.7.31

УДК: УДК 354:659.4

О. В. Вакун, І. В. Семчук, О. В. Грабчук

PR-СЛУЖБА В СФЕРІ ДЕРЖАВНОГО УПРАВЛІННЯ: ОСНОВНІ НАПРЯМИ РОЗВИТКУ

Анотація

Враховуючи розвиток сучасних інформаційно-комп’ютерних технологій, відображено зв’язок між прес-службою і PR-службою та обґрунтовано необхідність переходу саме до останньої форми реалізації PR.
В статті розкриті відмінності між PR-службою в державному управлінні та бізнес-структурах (вплив, який здійснює PR-служби; наявність необхідного набору засобів для успішної PR-діяльності; сфери охоплення PR; різноманітні рівні підзвітності та відповідальності; витрати на PR).
Наведено характеристику основних інструментів, які використовує дана служба в своїй діяльності відповідно до вимог сьогодення. Авторами обґрунтована необхідність активного використання сучасних цифрових інструментів при налагодженні в державних органах зв’язків з громадськістю. Правильне використання веб-сайтів, соціальних мереж, месенджерів працівниками PR-служби забезпечить найбільш ефективне спілкування між громадськістю та державними установами, сприятиме формуванню їх позитивного іміджу.

Ключові слова: зв’язки з громадськістю; PR-служба; прес-служба; державне управління; соціальні мережі.

Література

1. Голота Н.П. Особливості роботи прес-служби в державних органах: історія та сучасність. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія Право. 2018. Випуск 49. Том 2. С. 29-31
2. Государственное управление: основы теории и организации / Под ред. В.А.Козбаненко. М.: Статус, 2011. 379 с
3. Кондратьев Э.В. Связи с общественностью: учебное пособие для высшей школы. М.: Академический Проект, 2012. 352 с.
4. Логвинова Т.В. Связи с общественностью в системе государственного управления. Ученые записки Тамбовского отделения РоСМУ. 2015. № 4. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/svyazi-s-obschestvennostyu-v-sisteme-gosudarstvennogo-upravleniya-2
5. Пилипко Т. Особливості діяльності прес-служби в органах державної виконавчої влади. ΛΌГOΣ. ОНЛАЙН. 2019. https://doi.org/10.36074/2663-4139.04.01.
6. Пушняк С.А. Основні підходи до визначення поняття паблік рілейшнз в системі державного управління. Наукові праці [Чорноморського державного університету імені Петра Могили комплексу «Києво-Могилянська академія»]. Серія: Державне управління. 2015. Т. 254, Вип. 242. С. 104-109. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npchdu_2015_254_242_19.
7. Рачинська О.А. Механізми реалізації комунікативної взаємодії у сфері публічного управління: Дис… на здобуття наук. ст. канд. наук з держ. управл. за спец 25.00.02 «механізми державного управління» (25 – державне управління). Інститут підготовки кадрів державної служби зайнятості України, Київ, 2019.
8. Романюк О. Особливості прес-служб державних установ в Україні. URL: https://naub.oa.edu.ua/2015/
9. Татаринова Г.Н. Современная пресс-служба. Омск, 2007. 79 с.
10. Byars N. Government Websites. The practice of government public relations / Edited by Mordecai Lee, Grant Neeley, Kendra Stewart. URL: https://andrerahman.staff.uns.ac.id/files/2015/10/ASPA-Series-in-Public-Administration-and-Public-Policy-Mordecai-Lee-Grant-Neeley-Kendra-Stewart-The-Practice-of-Government-Public-Relations-CRC-Press-2011.pdf
11. Shahram G., Taleghani М., Mohammad М.Е. The role of public relations in organization. Arabian Journal of Business and Management Review (Nigerian Chapter). 2013. Vol. 1, № 10, рр. 47-51, DOI: 10.12816/0003699

О. Vakun, I. Semchuk, O. Hrabchuk

PR-SERVICE IN THE FIELD OF PUBLIC ADMINISTRATION: THE MAIN DIRECTIONS OF DEVELOPMENT

Summary

Without the use of PR-technologies it is impossible to effectively manage any organized form of activity, including the state. The main task of the PR-service in this area is to cover the activities of public services, provide the population with information about important aspects of life, and maintain the successful reputation of public authorities.
The main purpose of the study is to reveal the characteristics of the PR-service in the field of public administration, as well as the tools that it must use in its activities in accordance with the requirements of today.
To achieve this goal, the following methods were used: analysis and synthesis, logical generalization, comparative comparison.
Given the development of modern information and computer technology, the connection between the press service and the PR service is reflected and the need to move to the latest form of PR implementation is justified. The article reveals the differences between the PR service in public administration and business structures (the impact of PR services; the availability of the necessary set of tools for successful PR activities; the scope of PR; various levels of accountability and responsibility; PR costs).
The characteristics of the main tools used by this service in its activities in accordance with the requirements of today are given. The authors substantiate the need for active use of modern digital tools in establishing public relations in public authorities.
The main requirements to be met by the website of a state body for the implementation of the PR task (clear definition of the strategic plan; choice of functional design; creation of pages that would provide communication with the subject; support of filling the pages of the website; language, choice of forms and publications for inclusion on the website with a clear definition of how to download data files, avoid duplication of materials, compliance with legislation, conducting formal evaluations).
Proper use of websites, social networks, messengers by PR staff will ensure the most effective communication between the public and government agencies, will contribute to the formation of their positive image.

Keywords: public relations; PR service; press service; public administration; social networks.

References

1. Holota, N.P. (2018), “Features of the press service in government agencies: history and modernity”, Naukovyj visnyk Uzhhorods'koho natsional'noho universytetu. Seriia Pravo. vol. 49, issue 2, pp. 29-31
2. Kozbanenko, V.A. (2011), Gosudarstvennoe upravlenie: osnovy teorii i organizacii [Public administration: fundamentals of theory and organization], Status, Moscow, Russia.
3. Kondrat'ev, Je.V. (2012), Svjazi s obshhestvennost'ju [Public Relations], Akademicheskij Proekt, Moscow, Russia.
4. Logvinova, T.V. (2015), “Svjazi s obshhestvennost'ju v sisteme gosudarstvennogo upravlenija”. Uchenye zapiski Tambovskogo otdelenija RoSMU, vol. 4, available at: https://cyberleninka.ru/article/n/svyazi-s-obschestvennostyu-v-sisteme-gosudarstvennogo-upravleniya-2 (Accessed 4 June 2021)
5. Pylypko, T. (2019), “Features of the press service in the state executive authorities”, ΛΌHOΣ. ONLAJN, available at: https://doi.org/10.36074/2663-4139.04.01 (Accessed 4 June 2021)
6. Pushniak, S.A. (2015), “Basic approaches to defining the concept of public relations in the system of public administration”, Naukovi pratsi. Seriia: Derzhavne upravlinnia. vol. 254, issue 242, pp. 104-109, available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npchdu_2015_254_242_19 (Accessed 8 June 2021)
7.Rachynska, O.A. (2019), “Mechanisms of realization of communicative interaction in the field of public administration”, Abstract of Ph.D. dissertation, Mechanisms of public administration, Institute of Personnel Training of the State Employment Service of Ukraine, Kyiv, Ukraine
8. Romaniuk, O. (2015), “Features of press services of state institutions in Ukraine”, available at: https://naub.oa.edu.ua/2015/ (Accessed 8 June 2021)
9. Tatarinova, G.N. (2007), Sovremennaja press-sluzhba [Modern press service]. Omsk, Russia.
10. Byars, N. (2015), Government Websites. The practice of government public relations, available at: https://andrerahman.staff.uns.ac.id/files/2015/10/ASPA-Series-in-Public-Administration-and-Public-Policy-Mordecai-Lee-Grant-Neeley-Kendra-Stewart-The-Practice-of-Government-Public-Relations-CRC-Press-2011.pdf (Accessed 8 June 2021)
11. Shahram, G., Taleghani, М. and Mohammad, М.Е. (2013), “The role of public relations in organization”, Arabian Journal of Business and Management Review (Nigerian Chapter), vol. 1, issue 10, рр. 47-51, DOI: 10.12816/0003699

№ 7 2021

Дата публікації: 2021-07-29

Кількість переглядів: 1021

Відомості про авторів

О. В. Вакун

к. е. н., доцент, доцент кафедри управління та адміністрування, Івано-Франківський навчально-науковий інститут менеджменту Західноукраїнського національного університету, м. Івано-Франківськ

О. Vakun

PhD in Economics, Associate Professor of the Department of Management and Administration, IvanoFrankivsk Educational and Scientific Institute of Managementof West Ukrainian National University, Ivano-Frankivsk

ORCID:

0000-0002-7774-7204


І. В. Семчук

к. е. н., доцент кафедри економіки, обліку та оподаткування, Вінницький навчально-науковий інститут економікиЗахідноукраїнського національного університету, м. Вінниця

I. Semchuk

PhD in Economics, Vinnуtsia Educational and Research Institute of Economicsof West Ukrainian National University, Vinnуtsia

ORCID:

0000-0001-9750-0543


О. В. Грабчук

асистент кафедри права та правоохоронної діяльності, Державний університет «Житомирська політехніка», м. Житомир

O. Hrabchuk

Assistant of the Department of Law and Law Enforcement Activities,State University «Zhytomyr Polytechnic», Zhytomyr

ORCID:

0000-0001-8066-6547

Як цитувати статтю

Вакун О. В., Семчук І. В., Грабчук О. В. Pr-служба в сфері державного управління: основні напрями розвитку. Державне управління: удосконалення та розвиток. 2021. № 7. – URL: http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=2119 (дата звернення: 19.04.2024). DOI: 10.32702/2307-2156-2021.7.31

Vakun, О., Semchuk, I. and Hrabchuk, O. (2021), “Pr-service in the field of public administration: the main directions of development”, Derzhavne upravlinnya: udoskonalennya ta rozvytok, [Online], vol. 7, available at: http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=2119 (Accessed 19 Apr 2024). DOI: 10.32702/2307-2156-2021.7.31

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.