DOI: 10.32702/2307-2156-2021.5.35
УДК: 355/359.08
О. В. Овдін
ВИЗНАЧЕННЯ ГРАНИЧНОЇ ЧИСЕЛЬНОСТІ ЗБРОЙНИХ СИЛ УКРАЇНИ У КОНТЕКСТІ ЗАХИСТУ НАЦІОНАЛЬНОЇ БЕЗПЕКИ
Анотація
Стаття присвячена проблемам розвитку однієї з найбільш важливих державних інституцій – Збройним Силам України (ЗСУ). Розглядаються проблеми визначення граничної чисельності ЗСУ у контексті захисту національної безпеки України. Проаналізовано конституційну норму, що стосується визначення граничної чисельності війська та особливості її реалізації в Україні після 1996 р. Встановлено зміст постанов Верховної Ради України (до 2000 р.) та законів України (після 2000 р.), що регулюють дану сферу. Особливу увагу приділено діючому на сьогодні Закону 2015 р. «Про чисельність Збройних Сил України». Визначено та представлено у вигляді таблиці щорічну динаміку змін визначеної у законодавстві граничної чисельності ЗСУ. Проаналізовано різницю між граничною та списочною чисельністю ЗСУ. Виділено проблему відсутності чіткого визначення граничної чисельності цивільних працівників ЗСУ у Законі 2015 р., що призводить до суттєвого зростання даної категорії за рахунок військовослужбовців та неефективному використанню бюджетних коштів, які витрачаються державою на національну безпеку. Запропоновано рекомендації щодо усунення цієї законодавчої прогалини.
Ключові слова: військовослужбовці; гранична чисельність війська; державні службовці; Збройні Сили України; списочний склад; цивільні працівники.
Література
1. Арахамія виступив за скорочення української армії // Дзеркало тижня. Україна. – 15 жовт. 2020 р. – URL: https://zn.ua/ukr/UKRAINE/arakhamija-zajaviv-pro-mozhlivist-skorochennja-ukrajinskoji-armiji.html.
2. Горбенко С. В. Аналіз доцільності застосування змішаного виду комплектування Збройних Сил України особовим складом в сучасних умовах / С. В. Горбенко, І. В. Якименко, О. М. Григорчук // Збірник наукових праць Харківського національного університету Повітряних Сил. – 2016. – № 2 (47). – С. 6–8.
3. Думенко М. Обґрунтування напрямків розвитку та вдосконалення системи комплектування Збройних Сил України рядовим, сержантським складом / М. Думенко, Д. Носов, В. Мурашко // Social development & Security. – 2020. – № 1. – С. 113–127.
4. Коваль О. Проблеми формування та функціонування центрів комплектування та соціальної підтримки й шляхи їх вирішення / О. Коваль // Ефективність державного управління. – 2017. – Вип. 4 (53). – С. 102–111.
5. Конституція України : прийнята на п'ятій сесії Верховної Ради України 28 черв. 1996 р. // Верховна Рада України : офіц. сайт. – URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254к/96-вр#Text.
6. Міноборони уточнило чисельність Збройних Сил України // Ukrainian Military Pages. – 19 серп. 2020 р. – URL: https://www.ukrmilitary.com/2020/10/77.html.
7. Носуля А. М. Шляхи удосконалення системи комплектування військ (сил) в процесі створення професійної армії / А. М. Носуля // Вісник Національного університету оборони України. – 2015. – Вип. 2. – С. 164–170.
8. Про Збройні Сили України: закон України від 6 груд. 1991 р. № 1934 // Верховна Рада України: офіц. сайт. – URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/main/1934-12.
9. Про чисельність Збройних Сил України: закон України від 5 берез. 2015 р. № 235-VIII // Верховна Рада України: офіц. сайт. – URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/235-19#Text.
10. Про чисельність Збройних Сил України: постанова Верховної Ради України від 22 груд. 1998 р. № 327-XIV // Верховна Рада України: офіц. сайт. – URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/327-14/conv#o2.
11. Про чисельність Збройних Сил України на 2000 – 2004 роки: закон України від 7 груд. 2000 р. № 2128-III // Верховна Рада України: офіц. сайт. – URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2128-14#Text.
12. Про чисельність Збройних Сил України на 2005 рік: закон України від 17 берез. 2005 р. № 2489-IV // Верховна Рада України: офіц. сайт. – URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2489-IV#Text.
13. Про чисельність Збройних Сил України на 2012 рік: закон України від 20 верес. 2011 р. № 3742-VI // Верховна Рада України: офіц. сайт. – URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3742-17#Text.
14. Флурі Ф. Сучасний досвід призову на строкову службу та формування військового резерву / Ф. Флурі, В. Бадрак; [Центр дослідж. армії, конверсії та роззброєння, Geneva Centre for the democratic control of armed forces]. – Женева; Київ : ФОП Лопатіна О. О., 2017. – 81 с.
O. Ovdin
DETERMINATION OF THE MAXIMUM NUMBER OF THE ARMED FORCES OF UKRAINE IN THE CONTEXT OF NATIONAL SECURITY PROTECTION
Summary
The paper is devoted to the problems of development of one of the most important government institutions – the Armed Forces of Ukraine (AFU). There are considered the problems of determining a ceiling of the Armed Forces of Ukraine in the context of protection of Ukraine’s national security. The constitutional provision concerning the determination of the force ceiling and peculiarities of its implementation in Ukraine after 1996 have been analyzed. The content of the resolutions of the Verkhovna Rada of Ukraine (before 2000) and Ukrainian laws (since 2000) regulating this sphere has been established. The particular attention is paid to the Ukrainian Act 2015 № 235-VIII “About the number of the Armed Forces of Ukraine” as at present in force. The annual dynamics of changes in the armed forces ceiling determined in the legislation has been defined and presented in the form of a table. It has been proven that during almost all the years of Ukraine’s independence until 2014, the size of the army had been constantly declining. It is noted that the State did not pay the due attention to development of the Armed Forces of Ukraine. This was particularly manifested in delays in the adoption of periodic laws on a force ceiling (before 2015, such laws set the ceiling for only 1 year and required the constant updating), which did not contribute to the State’s defense capabilities. The difference between the ceiling and accountable strength of the armed forces has been analyzed. A problem has been highlighted in relation to the lack of a clear determination of a ceiling of the AFU’s civilian employees in the Act № 235-VIII “About the number of the Armed Forces of Ukraine”, which leads to a significant increase in this category on account of military servicemen and inefficient use of budgeting funds spent by the Ukrainian state on national security and protection of national interests. Recommendations have been offered for closing this legislative gap. A new version of paragraph 1 of this law has been proposed. The author has expressed his position in respect of projects to reduce the size of the Armed Forces of Ukraine in the future.
Keywords: servicemen; maximum number of troops; civil servants; Armed Forces of Ukraine; list of personnel; civilian workers.
References
1. Dzerkalo Tyzhnia (2020), “Arahamia called for the reduction of the Ukrainian army”, available at: https://zn.ua/ukr/UKRAINE/arakhamija-zajaviv-pro-mozhlivist-skorochennja-ukrajinskoji-armiji.html (Accessed 15 May 2021).
2. Horbenko, S. V. Yakymenko, I. V. and Hryhorchuk, O. M. (2016), “Analysis of the expediency of using a mixed type of staffing of the Armed Forces of Ukraine in modern conditions”, Zbirnyk naukovykh prats' Kharkivs'koho natsional'noho universytetu Povitrianykh Syl, vol. 2 (47), рр. 6–8.
3. Dumenko, M. Nosov, D. and Murashko, V. (2020), “Substantiation of directions of development and improvement of the system of staffing the Armed Forces of Ukraine with privates, sergeants”, Social development & Security, vol. 1, рр. 113–127.
4. Koval', O. (2017), “Problems of formation and functioning of staffing and social support centers and ways to solve them”, Efektyvnist' derzhavnoho upravlinnia, vol. 4 (53), рр. 102–111.
5. The Verkhovna Rada of Ukraine (1996), Constitution of Ukraine, available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254k/96-vr#Text.
6. Ukrainian Military Pages (2020), “The Ministry of Defense clarified the number of the Armed Forces of Ukraine”, available at: https://www.ukrmilitary.com/2020/10/77.html (Accessed 15 May 2021).
7. Nosulia, A. M. (2015), “Ways to improve the system of manning troops (forces) in the process of creating a professional army”, Visnyk Natsional'noho universytetu oborony Ukrainy, vol. 2, рр. 164–170.
8. The Verkhovna Rada of Ukraine (1991), The Law of Ukraine № 1934 “About the Armed Forces of Ukraine”, available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/main/1934-12 (Accessed 15 May 2021).
9. The Verkhovna Rada of Ukraine (2015), The Law of Ukraine № 235-VIII “About the number of the Armed Forces of Ukraine”, available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/235-19#Text (Accessed 15 May 2021).
10. The Verkhovna Rada of Ukraine (1998), The Resolution № 327-XIV “About the number of the Armed Forces of Ukraine”, available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/327-14/conv#o2 (Accessed 15 May 2021).
11. The Verkhovna Rada of Ukraine (2000), The Law of Ukraine № 2128-III “About the number of the Armed Forces of Ukraine for 2000 – 2004”, available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2128-14#Text (Accessed 15 May 2021).
12. The Verkhovna Rada of Ukraine (2005), The Law of Ukraine № 2489-IV “About the number of the Armed Forces of Ukraine for 2005”, available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2489-IV#Text (Accessed 15 May 2021).
13. The Verkhovna Rada of Ukraine (2011), The Law of Ukraine № 3742-VI “About the number of the Armed Forces of Ukraine for 2012”, available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3742-17#Text (Accessed 15 May 2021).
14. Fluri, F. and Badrak, V. (2017), Suchasnyj dosvid pryzovu na strokovu sluzhbu ta formuvannia vijs'kovoho rezervu [Modern experience of conscription and formation of a military reserve], FOP Lopatina O. O., Kyiv, Ukraine.
№ 5 2021
Дата публікації: 2021-05-27
Кількість переглядів: 631