ПОНЯТТЯ ТА СУТНІСТЬ ТУРИСТИЧНОГО ПОТЕНЦІАЛУ: ДЕРЖАВНО-УПРАВЛІНСЬКИЙ АСПЕКТ
Р. Ю. Кривенкова
DOI: 10.32702/2307-2156-2019.9.70
УДК: 351:379.85 (477)
Р. Ю. Кривенкова
ПОНЯТТЯ ТА СУТНІСТЬ ТУРИСТИЧНОГО ПОТЕНЦІАЛУ: ДЕРЖАВНО-УПРАВЛІНСЬКИЙ АСПЕКТ
Анотація
У статті проаналізовано наукові підходи до поняття «туристичний потенціал» та його сутності. Надано авторське твердження досліджуваного поняття для його введення до наукового обігу в державному управлінні і встановлено, що туристичний потенціал – це сукупність туристичних ресурсів і туристичних можливостей певної території, які органи державного управління використовують та можуть в перспективі використати для консолідації суспільства на державному, регіональному та місцевому рівнях. Туристичний потенціал є базовим фактором формування та розвитку туристичної галузі на території держави, а також одним із чинників консолідації суспільства. У статті висвітлено питання формування туристичного потенціалу та визначено його особливості.
Обгрунтовано, що туристичний потенціал є сукупністю туристичних ресурсів та туристичних можливостей певної території, які органи державного управління використовують і можуть в перспективі використати для консолідації суспільства на державному, регіональному та місцевому рівнях. За допомогою туристичного потенціалу можна сформувати сукупність конкурентних переваг тієї чи іншої території (країни, регіону чи окремого населеного пункту), яка завдяки ефективним і чітким рішенням та механізмам державного управління має здатність обслуговувати цільові туристичні ринки, відповідаючи попиту на туристичні послуги та туристичній пропозиції як основним важелям світового та національного туристичних ринків. Туристичний потенціал є унікальною особливістю України, яку можна використовувати для покращення соціально-економічного становища місцевого населення та країни загалом за рахунок надходжень від прибутків туристичної галузі до державного та місцевих бюджетів, а також для консолідації населення за допомогою туристичної кооперації між різними областями України та створення позитивного туристичного іміджу країни, що є, у свою чергу, об’єктом дослідження та впливу з боку державного управління. Туристичний потенціал є національним багатством України, тому його потрібно оптимально ефективно використовувати та зберігати, приймаючи відповідні державно-управлінські рішення щодо подальшого розвитку та правильної організації його формування на території України загалом та в кожній області зокрема. Незважаючи на потужний туристичний потенціал України, він використовується недостатньо і потребує створення з боку державного управління сприятливих умов для процесу формування туристичного потенціалу як чинника консолідації суспільства.
Ключові слова: державне управління; туристичний потенціал; консолідація; потенціал; консолідаційний туризм; туристичні ресурси; туристична галузь; туристична атрактивність; національна культура; національна ідентичність; національна свідомість.
Література
1. Конституція України: прийнята на п’ятій сесії Верховної Ради України 28 черв. 1996 р.: із змінами. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254к/96-вр
2. Про внесення змін до Закону України «Про туризм»: Закон України від 18 лист. 2003 р. №1282-IV із змінами, внесеними згідно із Законом від 02 бер. 2015 р. №222-VIII (222-19). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1282-15#Text
3. Про туризм: Закон України від 15 вер. 1995 р. №324/95-ВР. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/324/95-%D0%B2%D1%80#Text
4. Біль М. Механізм державного управління туристичною галуззю (регіональний аспект): монографія. Львів: ЛРІДУ НАДУ, 2011. 228 с.
5. Державне регулювання сфери туризму України в контексті процесів євроінтеграції / авт. кол.; за заг. ред. В. Г. Герасименко, О. Л. Михайлюк. Київ: ФОП Гуляєва В. М., 2019. 332 с.
6. Домбровська С. М., Білотіл О. М., Помаза-Пономаренко А. Л. Державне регулювання туристичної галузі України [Монографія]. Харків: НУЦЗУ, 2016. 196 с.
7. Етимологічний словник української мови: У 7 т. Т. 4: Н-П / [уклад.: Р. В. Болдирєв та ін.]; за заг. ред.: В. Т. Коломієць, В. Г. Скляренко. Київ, 2003. 656 с.
8. Ліцензійний реєстр суб’єктів туроператорської діяльності. URL: https://surl.li/jgyn?fbclid=IwAR2G59a4bqQdxriTbBjguTz3u4DEEwLYNU387b7d54QmEaJX4gefskGoKmA
9. Любіцева О. О. Ринок туристичних послуг (геопросторові аспекти). 3-є вид., перероб. та доп. Київ: «Альтерпрес», 2005. 436 с.
10. Майстро С. В., Домбровська С. М. Особливості державного управління рекреаційним туризмом України: монографія. Харків, 2017. 198 с.
11. Манн Р. В. Можливості поширення використання категорії «потенціал» у системі знань державного та регіонального менеджменту / Р. В. Манн, О. В. Фінагіна. Дні інформаційного суспільства: матер. наук.-практ. конф. за міжнар. уч., Київ, 24-25 квіт. 2012 р. / [упоряд. : Н. В. Грицяк, С. Г. Соловйов]. Київ: ТОВ «Салютіс», 2012. С. 258–260.
12. Новий тлумачний словник української мови. В 3 т. Т. 3. / [уклад. В. Яременко, О. Сліпушко]. Київ: «Аконіт», 2001. 862 с.
13. Оцінка туристично-рекреаційного потенціалу регіону: монографія / за заг. ред В. Г. Герасименко. Одеса: ОНЕУ, 2016. 262 с.
14. Просторова організація туристично-рекреаційної сфери регіону: монографія / за заг. ред. В. В. Паппа. Мукачево: Редакційно-видавничий центр МДУ, 2016. 268 с.
15. Туристична політика зарубіжних країн [Підручник] / за ред. А. Ю. Парфіненка. Харків: ХНУ ім. В. Н. Каразіна, 2015. 220 с.
R. Kryvenkovа
THE CONCEPT AND ESSENCE OF TOURIST POTENTIAL: PUBLIC ADMINISTRATION ASPECT
Summary
The article analyzes scientific approaches to the concept of "tourist potential" and its essence. The author's statement of the researched concept for its introduction to scientific circulation in public administration is given and it is established that tourist potential is a set of tourist resources and tourist opportunities of a certain territory which public administration bodies use and can use in the future to consolidate society at state, regional and local. levels. Tourist potential is a basic factor in the formation and development of the tourism industry in the country, as well as one of the factors consolidating society. The article highlights the issues of formation of tourist potential and identifies its features.
Tourist potential is a set of tourist resources and tourist opportunities of a certain territory, which public authorities use and can in the future use to consolidate society at the state, regional and local levels. With the help of tourism potential it is possible to form a set of competitive advantages of a territory (country, region or individual settlement), which due to effective and clear decisions and mechanisms of public administration has the ability to serve target tourism markets, meeting demand for tourism services and tourism supply. levers of the world and national tourist markets. Tourism potential is a unique feature of Ukraine that can be used to improve the socio-economic situation of the local population and the country as a whole through revenues from the tourism industry to state and local budgets, as well as to consolidate the population through tourism cooperation between different regions of Ukraine and create positive tourist image of the country, which is, in turn, the object of study and influence by public administration. Tourism potential is a national treasure of Ukraine, so it must be optimally used and preserved, making appropriate government decisions on further development and proper organization of its formation in Ukraine in general and in each region in particular. Despite the strong tourist potential of Ukraine, it is insufficiently used and requires the creation of favorable conditions by the state administration for the process of formation of tourist potential as a factor in the consolidation of society.
Keywords: public administration; tourist potential; consolidation; potential; consolidation tourism; tourist resources; tourist branch; tourist attractiveness; national culture; national identity; national consciousness.
References
1. The Verkhovna Rada of Ukraine (1996), “Constitution of Ukraine”, available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254к/96-вр (Accessed 15 January 2019).
2. The Verkhovna Rada of Ukraine (2003), “The Law of Ukraine Оn Amendments to the Law of Ukraine “On Tourism”, available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1282-15#Text (Accessed 16 January 2019).
3. The Verkhovna Rada of Ukraine (1995), “The Law of Ukraine On Tourism”, available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/324/95-%D0%B2%D1%80#Text (Accessed 17 January 2019).
4. Bilʹ, M. (2011), Mekhanizm derzhavnoho upravlinnya turystychnoyu haluzzyu (rehionalʹnyy aspekt) [Mechanism of state management of the tourism industry (regional aspect)] [Monograph], press LRIDU NADU, Lʹviv, 228 р. [in Ukrainian].
5. Edited by Herasymenko, V. H. and Mykhaylyuk, O. L. (2019), Derzhavne rehulyuvannya sfery turyzmu Ukrayiny v konteksti protsesiv yevrointehratsiyi [State regulation of tourism in Ukraine in the context of European integration processes] [Monograph], press FOP Hulyayeva V. M., Kyiv, 332 р. [in Ukrainian].
6. Dombrovsʹka, S. M., Bilotil, O. M. and Pomaza-Ponomarenko, A. L. (2016), Derzhavne rehulyuvannya turystychnoyi haluzi Ukrayiny [State regulation of the tourism industry of Ukraine] [Monograph], press NUTSZU, Kharkiv, 196 p. [in Ukrainian].
7. Edited by Kolomiyetsʹ, V. T. and Sklyarenko, V. H. (2003), Etymolohichnyy slovnyk ukrayinsʹkoyi movy [Etymological dictionary of the Ukrainian language]. U 7 t. T. 4: N-P, Kyiv, 656 р. [in Ukrainian].
8. Litsenziynyy reyestr subʺyektiv turoperatorsʹkoyi diyalʹnosti, available at:https://surl.li/jgyn?fbclid=IwAR2G59a4bqQdxriTbBjguTz3u4DEEwLYNU387b7d54QmEaJX4gefskGoKmA (Accessed 18 January 2019). [in Ukrainian].
9. Lyubitseva, O. O. (2005), Rynok turystychnykh posluh (heoprostorovi aspekty) [Market of tourist services (geospatial aspects)], 3-ye vyd., press Alʹterpres, Kyiv, 436 р. [in Ukrainian].
10. Maystro, S. V. and Dombrovsʹka, S. M. (2017), Osoblyvosti derzhavnoho upravlinnya rekreatsiynym turyzmom Ukrayiny [Features of state management of recreational tourism of Ukraine] [Monograph], Kharkiv, 198 р. [in Ukrainian].
11. Mann, R. V. and Finahina, O. V (2012), “Possibilities of spreading the use of the category “potential” in the system of knowledge of state and regional management”, Zbirka dopovidej na Mizhnarodnij konferentsii [Conference Proceedings of the International Economic Conference], Dni informatsiynoho suspilʹstva [Information society days], Mіzhnarodna nauk.-prakt. konferentsіya [International scientific and practical conference], press TOV «Salyutis», Kyiv, Ukraine, 24-25 April 2012, рр. 258–260 [in Ukrainian].
12. Edited by Yaremenko, V. and Slipushko, O. (2001), Novyy tlumachnyy slovnyk ukrayinsʹkoyi movy [New explanatory dictionary of the Ukrainian language], V 3 t. T. 3, press Akonit, Kyiv, 862 р. [in Ukrainian].
13. Edited by Herasymenko, V. H. (2016), Otsinka turystychno-rekreatsiynoho potentsialu rehionu [Assessment of tourist and recreational potential of the region] [Monograph], press ONEU, Odesa, 262 р. [in Ukrainian].
14. Edited by Pappa, V. V. (2016), Prostorova orhanizatsiya turystychno-rekreatsiynoyi sfery rehionu [Spatial organization of the tourist and recreational sphere of the region] [Monograph], press Redaktsiyno-vydavnychyy tsentr MDU Mukachevo, 268 р. [in Ukrainian].
15. Edited by Parfinenko, A. Yu. (2015), Turystychna polityka zarubizhnykh krayin [Tourism policy of foreign countries] [Textbook], press KHNU im. V. N. Karazina, Kharkiv, 220 p. [in Ukrainian].
№ 9 2019
Дата публікації: 2019-09-27
Кількість переглядів: 2296