DOI: 10.32702/2307-2156-2021.3.2
УДК: 351
В. Є. Данкевич, Ю. В. Золотницька, П. В. Піонтківський
ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ФОРМУВАННЯ ТА РОЗВИТКУ ДЕРЖАВНОЇ ПОЛІТИКИ В УМОВАХ ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЇ
Анотація
Стаття присвячена дослідженню теоретичних засад формування публічної політики та її розвитку в умовах децентралізації. Досліджено погляди західних та вітчизняних науковців щодо дефініцій понять «політика», «публічна політика» та «державна політика». Встановлено, що при формуванні державної політики задіяні не лише суб’єкти державної влади, а й приватні та неурядові громадські об’єднання, які, певним чином, формують політичну систему. Аналіз наукових досліджень показав, що структура політичної системи в різних країнах значно відрізняється. Тому, існуючі концепції чи моделі реалізації державної політики розвинених країн можуть бути недостатніми для пояснення процесу формування політики країн, що розвиваються. Досліджено сутність децентралізації, яка є одним з найважливіших впроваджень уряду задля більш якісного, ефективного, дієвого та демократичного управління. Доведено, що децентралізація державного управління може розглядатися як необхідна умова для розвитку місцевого та громадянського суспільства та є невід'ємною частиною процесу демократизації, що реалізується завдяки волевиявленню людей, які обирають власний уряд чи представників для встановлення державної політики та делегування різного роду повноважень. Встановлено, що успішна децентралізація державного управління призводить до зростання ефективності, відповідності потребам суспільства та демократичного розвитку. Невдала децентралізація створює загрози економічній та політичній стабільності держави та руйнує систему надання державних послуг.
Ключові слова: політика; державна політика; публічна політика; політична система; децентралізація; децентралізація державного управління.
Література
1. Дем’янчук О.Г. «Державна політика» та «публічна політика»: варіант перехідного періоду / О.Г. Дем’янчук // НАУКОВІ ЗАПИСКИ. Том 18. Політичні науки – 2000. – С. 31-36. URL: https://political-science.ukma.edu.ua/wp-content/uploads/2020/02/Demyanchyk_Derzhavna_ polityka.pdf
2. Енциклопедія державного управління: у 8 т. / наук.-ред. кол. : Ю.В. Ковбасюк (голова) та ін. – Т.8. Публічне врядування. – Львів : ЛРІДУНАДУ, 2011. – С. 482–483.
3. Пухкал О. Г., Гомоляко О. В. Публічна та державна політика: єдність та відмінності. Інвестиції: практика та досвід. 2017. № 24. С. 106–112. URL: http://www.investplan.com.ua/?op=1&z=5851&i=17
4. Телешун С. О. Сутність публічної політики: контекст політики та публічного управління / С. О. Телешун, С. В. Ситник, І. В. Рейтерович // Вісник Національної академії державного управління при Президентові України. Серія : Політичні науки. - 2015. - № 4. - С. 23-30. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vnaduppu_2015_4_6.
5. Anderson, A. (1979). J. E. Public Policy Making. NY: Holt, Rinehart and Winston.
6. Cohen J. M., Peterson S. B. Methodological Issues in the Analysis of Decentralization. Development discussion paper, 1996. No. 555. URL: http://www.cid.harvard.edu/hiid/555.pdf.
7. Demmke C., Hammerschmid G., Meyer R. (2006). Decentralization and Accountability: as Focus of Public Administration Modernisation. European Institute for Public Administration. Vienna. URL: http://www.dgaep.gov. pt/media/0601010000/austria/ Decentralisation%20and%20Accountability.pdf.
8. Easton D, Dennis J. The Child’s Image of Government. The ANNALS of the American Academy of Political and Social Science. 1965; 361(1):40-57. doi:10.1177/000271626536100105
9. Ebel R. D., Péteri G. (eds), (2007). Kosovo Decentralization Briefing Notes. Kosovo Foundation for Open Society (KFOS) and Local Government and Public Service Reform Initiative (LGI) Open Society Institute. Budapest. URL: http://lgi.osi.hu/cimg/0/0/7/6/2/decentralization__4_.pdf.
10. Engel C., Van Ginderachter J. Trends in Regional and Local Government in the European Community. Leuven: Acco. 1993. P. 101
11. Faguet, Jean-Paul (June 20, 2011). Decentralization and Governance. Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=1892149
12. Freedom House. Freedom in the World: 2009 Edition. Washington, 2009. URL: http://www.freedomhouse.org/template.cfm?page=363&year=2009.
13. Greenberg, G., Miller, J., Mohr, L., & Vladeck, B. (1977). Developing Public Policy Theory: Perspectives from Empirical Research. The American Political Science Review, 71(4), 1532-1543. doi:10.2307/1961494 URL: https://www.jstor.org/stable/1961494?seq=1
14. Rondinelli, Dennis (1999). What is Decentralization? dalam Jennie Litvack and Jessica Seddon (ed.), Decentralization Briefing Notes. World Bank Institute. Dapat dilihat di http://www.worldbank.org/wbi/ publications/wbi37142.pdf
15. Rose R. The Variability of Party Government: A Theoretical and Empirical Critique. Political Studies. 1969;17(4):413-445. doi:10.1111/j.1467-9248.1969.tb00743.x URL: https://journals.sagepub.com/doi/10.1111/j.1467-9248.1969.tb00743.x#articleCitationDownloadContainer
16. Trading for developmment in the age of global value chains. 2020 International Bank for Reconstruction and Development / The World Bank. URL: http://documents1.worldbank.org/curated/en/310211570690546749/pdf/World-Development-Report-2020-Trading-for-Development-in-the-Age-of-Global-Value-Chains.pdf
17. UNDP. Decentralized Governance for Development: A Combined Practice Note on Decentralisation, Local Governance and Urban/Rural Development, 2004. URL: http://www.undp.org/governance/docs/DLGUD_PN_English.pdf.
18. Winarno, Budi. 2008. Kebijakan Publik: Teoridan Proses, Cetakan Kedua Edisi Revisi, Media Pressindo, Yogyakarta.
V. Dankevych, Y. Zolotnytska, P. Piontkivskyi
THEORETICAL FUNDAMENTALS OF FORMATION AND DEVELOPMENT OF STATE POLICY IN CONDITIONS OF DECENTRALIZATION
Summary
The article is devoted to the study of the theoretical foundations of public policy formation and its development in the context of decentralization. The views of Western and domestic scholars on the definitions of "politics", "public policy" and "state policy" are studied. It has been established that not only subjects of state power are involved in the formation of state policy, but also private and non-governmental public associations, which form the political system in a certain way. Analysis of scientific research has shown that the structure of the political system in different countries differs significantly. Therefore, existing concepts or models for implementing public policy in developed countries may not be sufficient to explain the policy-making process of developing countries. The essence of decentralization, which is one of the most important implementations of the government for better, more efficient, effective and democratic governance, has been studied. It has been proven that public administration decentralization can be considered as a necessary condition for the development of local and civil society and an integral part of the democratization process, which is realized through the will of people who elect their own government or representatives to establish public policy and delegation. It is established that the successful public administration decentralization leads to increased efficiency, compliance with the needs of society and democratic development. Failed decentralization threatens the economic and political stability of the state and destroys the public service delivery system. It is established that the system of public administration is defined as the configuration of centralized and decentralized management. We believe that there is no dichotomy between centralization and decentralization, mutual exclusion: they are hypothetical poles of a system of continuous consistent government, which includes various combinations of centralized and decentralized government. The advantages of centralization are: national unity, harmonization, justice and prosperity. However, the benefits of centralized management may be necessary or desirable under certain conditions. The arguments of decentralized governance are: participation in political life, institutional openness and closeness to the people, which increases democratic accountability, the legitimacy of governance and freedom, the transfer of power and interaction between government bodies.
Keywords: politics; state policy; public policy; political system; decentralization; decentralization of public administration.
References
1. Dem'ianchuk, O.H. (2000), “"Public policy" and "public policy": a variant of the transition period”, Naukovi Zapysky. Politychni nauky, vol. 18, pp. 31-36, available at: https://political-science.ukma.edu.ua/wp-content/uploads/2020/02/Demyanchyk_Derzhavna_polityka.pdf (Accessed 18 Feb 2021).
2. Kovbasiuk, Yu.V. (2011), Entsyklopediia derzhavnoho upravlinnia [Encyclopedia of Public Administration], vol. 8, Publichne vriaduvannia [Public governance], LRIDUNADU, L'viv, Ukraine, pp. 482-483.
3. Puhkal, O. and Homoliako, O. (2017), “Public and state policy: unity and differences”, Investytsiyi: praktyka ta dosvid, vol. 24, pp. 106-112.
4. Teleshun, S.O. Sytnyk, S.V. Rejterovych, I.V. (2015), “The essence of public policy: the context of policy and public administration”, Visnyk Natsional'noi akademii derzhavnoho upravlinnia pry Prezydentovi Ukrainy. Seriia : Politychni nauky, vol. 4, pp. 23-30, available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vnaduppu_2015_4_6 (Accessed 18 Feb 2021).
5. Anderson, A. (1979), J. E. Public Policy Making, Holt, Rinehart and Winston, NY, USA.
6. Cohen, J.M. and Peterson, S.B. (1996), “Methodological Issues in the Analysis of Decentralization”, Development discussion paper, vol. 555, available at: http://www.cid.harvard.edu/hiid/555.pdf (Accessed 18 Feb 2021).
7. Demmke, C. Hammerschmid, G. and Meyer, R. (2006), “Decentralization and Accountability: as Focus of Public Administration Modernisation”, European Institute for Public Administration, Vienna, available at: http://www.dgaep.gov.pt/media/0601010000/austria/Decentralisation%20and%20Accountability.pdf (Accessed 18 Feb 2021).
8. Easton, D. and Dennis, J. (1965), “The Child's Image of Government”, The ANNALS of the American Academy of Political and Social Science, vol. 361(1), pp 40-57. doi:10.1177/000271626536100105
9. Ebel, R.D. and Péteri, G. (2007), “Kosovo Decentralization Briefing Notes. Kosovo Foundation for Open Society (KFOS) and Local Government and Public Service Reform Initiative (LGI)”, Open Society Institute, Budapest, available at: http://lgi.osi.hu/cimg/0/0/7/6/2/decentralization__4_.pdf (Accessed 18 Feb 2021).
10. Engel, C. and Van Ginderachter, J. (1993), “”, Trends in Regional and Local Government in the European Community, Acco, Leuven, Belgium.
11. Faguet, J.-P. (2011), “Decentralization and Governance”, available at: https://ssrn.com/abstract=1892149 (Accessed 18 Feb 2021).
12. Freedom House (2009), “Freedom in the World: 2009 Edition”, available at: http://www.freedomhouse.org/template.cfm?page=363&year=2009 (Accessed 18 Feb 2021).
13. Greenberg, G. Miller, J. Mohr, L. and Vladeck, B. (1977), “Developing Public Policy Theory: Perspectives from Empirical Research”, The American Political Science Review, vol. 71(4), pp 1532-1543, available at: https://www.jstor.org/stable/1961494?seq=1 (Accessed 18 Feb 2021). doi:10.2307/1961494.
14. Rondinelli, D. (1999), “What is Decentralization?”, Decentralization Briefing Notes. World Bank Institute, available at: http://www.worldbank.org/wbi/ publications/wbi37142.pdf (Accessed 18 Feb 2021).
15. Rose, R. (1969), “The Variability of Party Government: A Theoretical and Empirical Critique”, Political Studies, vol. 17(4), pp 413-445, available at: https://journals.sagepub.com/doi/10.1111/j.1467-9248.1969.tb00743.x#articleCitationDownloadContainer (Accessed 18 Feb 2021). doi:10.1111/j.1467-9248.1969.tb00743.x.
16. International Bank for Reconstruction and Development. The World Bank (2020), “Trading for developmment in the age of global value chains”, available at: http://documents1.worldbank.org/curated/en/310211570690546749/pdf/World-Development-Report-2020-Trading-for-Development-in-the-Age-of-Global-Value-Chains.pdf (Accessed 18 Feb 2021).
17. UNDP (2004), “Decentralized Governance for Development: A Combined Practice Note on Decentralisation, Local Governance and Urban/Rural Development”, available at: http://www.undp.org/governance/docs/DLGUD_PN_English.pdf (Accessed 18 Feb 2021).
18. Winarno, B. (2008), Kebijakan Publik: Teoridan Proses [Public Policy: Theory and Process], Media Pressindo, Yogyakarta, Indonesia.
№ 3 2021
Дата публікації: 2021-03-29
Кількість переглядів: 885