DOI: 10.32702/2307-2156-2021.2.39
УДК: 35.081
В. П. Якобчук, Л. І. Симоненко, І. В. Кравець
ТЕОРІЯ ЕКОНОМІКИ В ПІДГОТОВЦІ ФАХІВЦІВ З ПУБЛІЧНОГО УПРАВЛІННЯ: ЗАРУБІЖНИЙ ДОСВІД ТА ВІТЧИЗНЯНА ПРАКТИКА
Анотація
В статті обґрунтовано напрями удосконалення системи підготовки кадрів для публічної служби. Визначено шляхи формування механізму публічного управління розвитком кадрового потенціалу. Зроблено акценти на необхідності переходу до європейських стандартів навчання, підготовки, перепідготовки, підвищення кваліфікації управлінських кадрів в системі публічної служби. Підкреслено напрями модернізації інституціонального забезпечення управління підготовкою фахівців для публічного сектору України та визначено пріоритети сучасної кадрової політики в системі публічного адміністрування. В статті акцентовано увагу на зарубіжному досвіді підготовки фахівців в сфері публічного управління, який відображає посилення економічної складової в освітніх програмах. Підкреслено, що накопичений зарубіжний досвід може бути застосований в Україні для модернізації системи навчання, та підвищення кваліфікації публічних службовців .
Ключові слова: публічне управління; публічна служба; кадри; підготовка; теорія економіки; зарубіжний досвід; економіка; фахівці.
Література
1. Голобор Н.Ю. Зарубіжний досвід освітньо-фахової підготовки уп¬равлінських кадрів та можливості його застосування в Україні. Держ упр.: теорія і практика: електрон. фах. журн. 2011. URL: www.academy.gov.ua/ej/ ej14/ txts/Golobor.pdf.
2. Державна служба США / Навч. матеріали он- лайн. URL: http://pidruchniki.com/1931071058792/pravo/derzhavna_sluzhba_ ssha.
3. Конституція України : прийнята на п’ятій сесії Верховної ради України червня 1996 р. URL: www.rada.gov.ua.
4. Науково-практичний коментар до Закону України “Про державну службу” / Ред. кол.: К.О. Ващенко, І.Б. Коліушко, В.П. Тимощук, В.А. Дерець (відп. ред.). К.: ФОП Москаленко О.М., 2017. 796 с.
5. Шевченко А.С. Порівняльний аналіз окремих аспектів підготовки магістрів публічного адміністрування в США та в Україні. Вісник Черкаського університету. 2017. Вип. № 15. С. 137–144.
6. Derlien H. U. Germany: The Intelligence of Bureaucracy in a Decentralized Polity // Lessons from Experience: Experiential Learning in Administrative Reforms in Eight Democracies / Ed. by J. P. Olsen and B. G. Peters. Pittsburgh, 1995. P. 146-179.
7. Ellwood J. W. A Morphology of Graduate Education for Public Service in the United States. Darft of the report for the «Study of Trends and Inno-vations in Graduate Education for Public Service» by the National Association of Schools of Public Affairs and Administration. September, 1985.
8. Jak Jabes. Education and Training of Public Servants in Central and Eastern Europe: An Introduction // The Education and Training of Public Servants / Ed. by Jak Jabes and Stephen McCormick. NISPACEE, 1995. P. 5-10.
9. Pochard M. Le role des écoles et instituís d'administration publique dans la perspective du developpment de la gestión des ressourcs humaines // La Formation dans la fonction publique: enjeux et perspectives. Sous la direction de Jak Jabes&Marie-Christine Meininger. Acts du premier forum de la fonction publique. Paris, 1997. 23-24 october.
10. Wagner F. Public Administration and Training in Germany // The Education and Training of Public Servants / Ed by J. Jabes, S. McCormick. NISPACEE, 1995. C. 30-36.
V. Yakobchuk, L. Simonenko, I. Kravets
THEORY OF ECONOMICS IN TRAINING SPECIALISTS IN PUBLIC ADMINISTRATION: FOREIGN EXPERIENCE AND DOMESTIC PRACTICE
Summary
The article substantiates the directions of improving the system of training for public service. The ways of forming the mechanism of public management of human resources development are determined. Emphasis is placed on the need to move to European standards of education, training, retraining, management training in the public service system. The directions of institutional support modernization of specialists management training for the public sector of Ukraine are emphasized and the priorities of modern personnel policy in the system of public administration are determined. The article focuses on foreign experience in training specialists in the field of public administration, which reflects the strengthening of the economic component in educational programs. It is emphasized that the accumulated foreign experience can be used in Ukraine to modernize the education system and improve the skills of public servants.
In the modern conditions of social transformations in all branches of the national economy and other spheres of society, a new generation of managers with the tools of economic analysis and thorough training in fundamental economic disciplines is needed. The hierarchical structure of the party nomenklatura, which managed economic processes through directive plans for the use of resources set by the Communist Party, needs to be completely modernized and the implementation of a new personnel policy. The need to create a new personnel system of public administration with a high level of qualification, competence, initiative and culture meets the interests and needs of public institutions in the effective management of national and regional development problems. Reforms in the training of human resources of the public administration system are based on the need to overcome the gap between Ukraine and democratic countries in the competitiveness of public management.
Personnel capacity and personnel policy in the modern system of public administration requires new fundamental knowledge about the patterns and features of socio-economic relations in a market economy, which, unfortunately, do not have most current civil servants, including the highest level of management, requires a transition from the standard. creative, unconventional attitude to job responsibilities.
Keywords: public administration; public service; personnel; training; theory of economics; foreign experience; economics; specialists.
References
1. Holobor, N.Yu. (2011), “Foreign experience of educational and professional training of management staff and the possibility of its application in Ukraine”, Derzh upr.: teoriia i praktyka: elektron. fakh. zhurn., [Online], available at: www.academy.gov.ua/ej/ej14/txts/Golobor.pdf (Accessed 14 Feb 2021).
2. US Civil Service / Training Materials Online, available at: http://pidruchniki.com/1931071058792/pravo/derzhavna_sluzhba_ ssha (Accessed 14 Feb 2021).
3. The Constitution of Ukraine was adopted at the fifth session of the Verkhovna Rada of Ukraine in June 1996, available at: www.rada.gov.ua (Accessed 14 Feb 2021).
4. Vashchenko, K.O. Koliushko, I.B. Tymoshchuk, V.P. and Derets, V.A. (2017), Naukovo-praktychnyi komentar do Zakonu Ukrainy “Pro derzhavnu sluzhbu” [Scientific and practical commentary to the Law of Ukraine "On Civil Service"], FOP Moskalenko O.M., Kyiv, Ukraine, P. 796.
5. Shevchenko, A.S. (2017), “Comparative analysis of some aspects of the training of masters of public administration in the United States and Ukraine”, Visnyk Cherkaskoho universytetu, vol. 15, pp. 137–144.
6. Derlien H. U. Germany: The Intelligence of Bureaucracy in a Decentralized Polity // Lessons from Experience: Experiential Learning in Administrative Reforms in Eight Democracies / Ed. by J. P. Olsen and B. G. Peters. Pittsburgh, 1995. P. 146-179.
7. Ellwood J. W. A Morphology of Graduate Education for Public Service in the United States. Darft of the report for the «Study of Trends and Inno-vations in Graduate Education for Public Service» by the National Association of Schools of Public Affairs and Administration. September, 1985.
8. Jabes Jak. Education and Training of Public Servants in Central and Eastern Europe: An Introduction // The Education and Training of Public Servants / Ed. by Jak Jabes and Stephen McCormick. NISPACEE, 1995. P. 5-10.
9. Pochard M. Le role des écoles et instituís dadministration publique dans la perspective du developpment de la gestión des ressourcs humaines // La Formation dans la fonction publique: enjeux et perspectives. Sous la direction de Jak Jabes&Marie-Christine Meininger. Acts du premier forum de la fonction publique. Paris, 1997. 23-24 october.
10. Wagner F. Public Administration and Training in Germany // The Education and Training of Public Servants / Ed by J. Jabes, S. McCormick. NISPACEE, 1995. P. 30-36.
№ 2 2021
Дата публікації: 2021-02-25
Кількість переглядів: 711