EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ФОРМУВАННЯ КОНЦЕПЦІЇ ЗЕМЕЛЬНОЇ РЕФОРМИ В УКРАЇНІ
Л. М. Пилипенко, Б. І. Іличок

DOI: 10.32702/2307-2156-2021.1.4

УДК: 35.01(477)

Л. М. Пилипенко, Б. І. Іличок

ФОРМУВАННЯ КОНЦЕПЦІЇ ЗЕМЕЛЬНОЇ РЕФОРМИ В УКРАЇНІ

Анотація

В Україні є потреба проведення земельної реформи з метою впорядкування земельних відносин та забезпечення охорони земель, збереження родючості ґрунтів, оптимізації землекористування.
На даний час в державі не існує концепції земельної реформи, що могла б стати основою для розроблення законодавчо-нормативної бази, спрямованої на комплексне вирішення проблем розвитку сільського господарства та сільських територій, а також відповідала вимогам національної безпеки.
В Україні на політичному рівні проблема земельних правовідносин піднімається лише з погляду забезпечення повноцінного права приватної власності на землю сільськогосподарського призначення та можливого притоку чужоземних інвестицій в аграрну сферу.
Земельну реформу та організацію земельних правовідносин необхідно розглядати як елемент цілісної державної політики розвитку сільського господарства та невід’ємно від забезпечення пріоритетів розвитку села.
Україна стала одним з центрів світової боротьби за земельні ресурси. Це унеможливлює соціально-економічний поступ нашої держави, що призводить до негативних наслідків як у відтворенні населення, так і в збереженні біологічного розмаїття природи.
Використання земель в Україні повинно передбачати адекватне викликам ХХІ століття освоєння простору Буття людини у всіх його сферах та проявах. А тотальна торгівля землею – є замахом на національну безпеку України.

Ключові слова: земельна реформа; розвиток села; родючість грунтів; оптимізація землекористування; національна безпека.

Література

1. Боровий В., Олінович А., Іванченко О. Аналіз обігу (купівлі-продажу) земель та оцінки земельних ділянок сільськогосподарського призначення // Землевпорядий вісник. 2013. № 11. С. 20–24.
2. Гадзало Я.М., Лузан Ю.Я. Земельна реформа: проблеми і перспективи розвитку аграрної економіки // Економіка АПК. 2017. № 1. С. 5-14.
3. Гринів Л.С. Фізична економія: нові моделі сталого розвитку : монографія. Львів : Ліга-прес, 2016. 424 с.
4. Добряк Д.С., Мартин А.Г., Паламарчук Л.В. Актуальні проблеми законодавчого забезпечення ринку землі // Землеустрій і кадастр. 2006. № 1. С. 3-7.
5. Левек Р., Ходаківська О.В., Юрченко І.В. Моделі регулювання ринкового обігу земель сільськогосподарського призначення в країнах Європейського Союзу // Економіка АПК. 2017. № 10. С. 5-12.
6. Лупенко Ю.О., Ходаківська О.В. Наукові засади запровадження ринкового обігу земель сільськогосподарського призначення // Економіка АПК. 2016. № 12. С. 5-15.
7. Мартинюк М.П. Ринок земель сільськогосподарського призначення в Україні: стан та проблеми запровадження // Економіка АПК. 2017. № 3. С. 15-21.
8. Ступень М.Г., Дума Ю.І. Ринок земель в Україні: основні проблеми та перспективи розвитку // Економіст. 2015. № 4. С. 40-41.
9. Федоров М.М. Земельна реформа і розвиток ринкових земельних відносин // Економіка АПК. 2011. № 7. С. 55-60.
10. Фізична економія у вимірах теорії і практики господарювання / Ю. Лупенко, В. Жук, В. Шевчук, О. Ходаківська. К.: ІАЕ, 2013. 502 с.

L. Pylypenko, B. Ilychok

FORMATION OF THE CONCEPT OF LAND REFORM IN UKRAINE

Summary

In Ukraine, there is a need for land reform in order to streamline land relations and ensure land protection, preserve soil fertility, optimize land use.
Currently, there is no concept of land reform in the country, which could be the basis for the development of legislation aimed at comprehensively addressing the development of agriculture and rural areas, as well as meet the requirements of national security.
In Ukraine, at the political level, the problem of land relations arises only in terms of ensuring the full right of private ownership of agricultural land and the possible inflow of foreign investment in agriculture.
Ukraine is in fact mixed, as it includes small farmers and large latifundia with a clear advantage of the latter. This model has led to negative consequences, both socio-economic (actual decline of the village and impoverishment of the peasantry) and environmental (erosion and depletion of soils, etc.). Latifundia, as a purely entrepreneurial project, does not aim to ensure rural development or a high level of rural employment. Small farmers not only promote employment in rural areas, but also create the potential for further processing of agricultural products, the creation of integrated production chains, and are budget-generating entities for their communities and communities.
The small landowner is more interested in preserving the fertile resource of the land with which he associates all his future life and seeks to inherit. The first priority for an impersonal corporate landowner is profits and stock prices.
Land reform and the organization of land relations should be considered as an element of a holistic state policy for agricultural development and inseparable from ensuring the priorities of rural development.
Ukraine has become one of the centers of the world struggle for land resources. This makes it impossible for the socio-economic progress of our state, which leads to negative consequences both in the reproduction of the population and in the preservation of the biological diversity of nature.
The main guarantee of effective rural development is to ensure a high level of employment of the rural population in rural areas. This implies the need to: 1) recognition that large latifundia do not carry out labor-intensive agricultural production, so their activities can not provide a high level of employment of the rural population, or cash receipts in local budgets, or the development of rural infrastructure;
2) the formation of a class of small and medium-sized owners (farmers) in the countryside, who will provide both self-employment (personal and family) and employment of their fellow villagers; 3) training and constant counseling of the rural population with modern effective, but harmless technologies of agriculture, organization of agricultural activities and its marketing; 4) creating conditions for the development of the processing of agricultural products directly in the countryside;
5) stimulating the development of cooperation in the field of production, processing, sale of agricultural products, as well as technical, agronomic, veterinary services of agricultural entities; 6) stimulating the development of export potential of labor-intensive crops. Too preoccupied with financial and economic benefits, the government and society must realize that the economic factor can not be the basis, cause, motivation or justification for causing even the slightest harm to land, nature, environment, man. The economic criterion should not be the only determinant of the efficiency of agricultural production. First of all quality: useful and harmless to man and nature technologies and products of agricultural production, inviolability of ecological balance, and only then economic efficiency.
Haste in the implementation of the Law of Ukraine "On Amendments to Certain Legislative Acts of Ukraine on the Circulation of Agricultural Land" dated 31.03.2020 № 552-IX is aimed not at bringing order to land relations in Ukraine, but at the earliest privatization of Ukrainian agricultural land at the lowest possible prices to please the richest criminal clans of Ukrainian politics.
The approach aimed only at achieving cheapness and maximizing the volume of agricultural products is also erroneous. It is expedient to develop a new system of economic criteria for the management of agricultural production and evaluation of its efficiency, which are based primarily on the provisions of physical rather than political economy. The fundamental factors of effective management are the set of isolated Rudenko MD absolute benefits - humus, grain, straw, livestock and manure. Disturbance of their balance already leads to catastrophic consequences on a planetary scale, and not only food, but also environmental. And only together with absolute goods the earth can form absolute capital.
Land use in Ukraine should provide adequate to the challenges of the XXI century development of the space of human existence in all its spheres and manifestations. And total land trade is an attack on Ukraine's national security.
Before regulating the circulation of agricultural land, it is necessary to streamline the balance of the land fund of Ukraine, which would ensure a normal ecological condition and further sustainable development of territories. Given the exceptional importance of land resources for the continued existence of mankind in general and the national security of individual countries in particular, scientists, experts and government officials of foreign countries, especially highly developed, consider the problem of finding ways to return land to state ownership, its nationalization. It is necessary to consider the possibility of leaving state-owned lands in the ownership of the entire Ukrainian people, without their privatization, but with the transfer to the management of communities. Instead, the right of private ownership of agricultural land should be applied exclusively to the distributed lands.

Keywords: land reform; rural development; soil fertility; land use optimization; national security.

References

1. Borovy, V. Olinovych, A. and Ivanchenko, O. (2013), “Analysis of turnover (purchase and sale) of land and assessment of agricultural land”, Zemlevporyadnyy visnyk, vol 11, pp. 20–24.
2. Gadzalo, Ya.M. and Luzan Yu.Ya. (2017), “Land reform: problems and prospects for the development of agrarian economy”, Ekonomika APK, vol 1, pp. 5-14.
3. Hryniv, L.S. (2016), Fizychna ekonomiya: novi modeli staloho rozvytku: monohrafiya [Physical economy: new models of sustainable development: a monograph], Liha-pres, Lviv, Ukraine.
4. Dobryak, D.S. Martin, A.G. fnd Palamarchuk, L.V. (2006), “Actual problems of legislative support of the land market”, Zemleustriy i kadastr, vol 1, pp. 3-7.
5. Levek, R. Khodakivska, O.V and Yurchenko, I.V. (2017), “Models of regulation of market circulation of agricultural lands in the countries of the European Union”, Ekonomika APK, vol10, pp. 5-12.
6. Lupenko, Y.O. and Khodakivska, O.V. (2016), “Scientific principles of introduction of market circulation of agricultural lands”, Ekonomika APK, vol 12, pp. 5-15.
7. Martyniuk, M.P. (2017), “Agricultural land market in Ukraine: status and problems of implementation”, Ekonomika APK, vol 3, pp.15-21.
8. Stupenʹ, M.H. and Duma, Y.I/ (2015), “Land market in Ukraine: main problems and prospects of development”, Economist, vol 4, pp. 40-41.
9. Fedorov, M.M. (2011), “Land reform and development of market land relations”, Ekonomika APK, vol 7, pp.55-60.
10. Lupenko, Yu. Zhuk, V. Shevchuk, V. and Khodakivska O. (2013), Fizychna ekonomiya u vymirakh teoriyi i praktyky hospodaryuvannya [Physical economy in the dimensions of the theory and practice of management], IAE, Kyiv, Ukraine.

№ 1 2021

Дата публікації: 2021-01-28

Кількість переглядів: 878

Відомості про авторів

Л. М. Пилипенко

д. е. н., доцент, директор, Інститут адміністрування та післядипломної освіти Національного університету «Львівська політехніка»

L. Pylypenko

Doctor of Economic Sciences, Associate Professor, Director of the Institute of Administration and Postgraduate Education Lviv Polytechnic National University

ORCID:

0000-0003-4306-7531


Б. І. Іличок

к. е. н., доцент, доцент кафедри теоретичної та прикладної економіки,Інститут адміністрування та післядипломної освіти Національного університету «Львівська політехніка»

B. Ilychok

Associate Professor of the Department of Theoretical and Applied Economics,Institute of Administration and Postgraduate Education Lviv Polytechnic National University

ORCID:

0000-0001-8900-7361

Як цитувати статтю

Пилипенко Л. М., Іличок Б. І. Формування концепції земельної реформи в Україні. Державне управління: удосконалення та розвиток. 2021. № 1. – URL: http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=1937 (дата звернення: 06.12.2024). DOI: 10.32702/2307-2156-2021.1.4

Pylypenko, L. and Ilychok, B. (2021), “Formation of the concept of land reform in Ukraine”, Derzhavne upravlinnya: udoskonalennya ta rozvytok, [Online], vol. 1, available at: http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=1937 (Accessed 06 Dec 2024). DOI: 10.32702/2307-2156-2021.1.4

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.