EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ІНОЗЕМНИЙ ДОСВІД ПУБЛІЧНОГО УПРАВЛІННЯ ТЕРИТОРІАЛЬНИМ РОЗВИТКОМ
М. Р. Ковальський

DOI: 10.32702/2307-2156-2020.12.34

УДК: 342. 25

М. Р. Ковальський

ІНОЗЕМНИЙ ДОСВІД ПУБЛІЧНОГО УПРАВЛІННЯ ТЕРИТОРІАЛЬНИМ РОЗВИТКОМ

Анотація

Визначено, що історія європейських промислово розвинених країн переконує, що не дивлячись на національні особливості і величезні відмінності між ними в темпах економічних і соціальних змін, в еволюції систем їх адміністративно-територіального поділу спостерігалося багато спільного. У західноєвропейських країнах базовими адміністративно-територіальними одиницями ще в середні століття стали комуни, що сформувалися навколо парафій католицької церкви. Вони стали здійснювати елементарні адміністративні функції - реєстрацію народжень, шлюбів і смертей, облік населення. Зазначено, що існує кілька підстав для типології управління територіальними утвореннями. Але найбільш загальний характер носить типологія систем адміністративно-територіального управління, запропонована. В даний час відносний консерватизм адміністративно-територіального поділу вступає в протиріччя з прогресом в технології, економіці, соціальній структурі та ідентичності людей. Пошук співвідношення стійкості і динаміка територіального устрою, спадкоємність в еволюції його сітки - непросте завдання. Зростання міст призвів до виникнення величезних відмінностей в чисельності населення, економічному, а отже, і податковому потенціалі низових адміністративних одиниць. У більшості країн Заходу (наприклад, в Норвегії) комуни - найстаріші територіальні колективи, де склалися багатовікові традиції общинного самоврядування. Який би малої не була чисельність населення комуни, вона, як правило, зберігає певну, хоча часто і формальну самостійність.

Ключові слова: промислово розвинені країни; територіальний розвиток; адміністративно-територіальний поділ; публічне управління; управління територіальним утворенням; адміністративні одиниці; територіальні колективи.

Література

1. Балдич Н. Оцінювання результативності та ефективності державної політики фінансового вирівнювання [Електронний ресурс] / Н. Балдич // Теорія та практика державного управління. – 2016. – Вип. 3 (22). – Режим доступу: http://www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Tpdu/2016_3/doc/3/09.pdf
2. Біла С.О. Вплив децентралізації на стимулювання економічного зростання територіальних громад в Україні / С.О. Біла // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 18: Економіка і право – 2016. – Вип. 27. – С. 60-68
3. Боднарчук Т.Г. Роль міжбюджетних трансфертів у формуванні доходів місцевих бюджетів України / Т. Г. Бондарук, І. О. Мельничук // Статистика України. – 2016. - № 4. – С. 46-52.
4. Бюджетне забезпечення територіальних громад України: тенденції останніх років // Галузевий моніторинг. – 2017. – № 9 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http: //dialogueauc.org.ua/sites/all/sites/dialogueaucorg.ua /files/files/mon9.pdf.
5. Возняк Г.В. Бюджетне забезпечення як чинник стійкого розвитку регіону: проблемно-орієнтовний аналіз [Електронний ресурс] / Г.В. Возняк. – http://ird.gov.ua/sep/sep20161(117)/sep20161(117)_045_VoznyakH.pdf
6. Коваленко М. А. Шляхи поліпшення фінансового забезпечення діяльності територіальних громад [Електронний ресурс] / М. А. Коваленко, Г. М. Швороб, Т. О. Мацієвич // Теорія та практика державного управління і місцевого самоврядування. – 2017. – № 1. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/jpdf/Ttpdu_2017_1_23.pdf
7. Колодій С. Децентралізація бюджетної системи та економічне зростання / С. Колодій // Економіка. Фінанси. Право. – 2017. – № 3. – C. 63-68.
8. Ольшанський О. Фінансове забезпечення розвитку територіальних громад [Електронний ресурс] / О. Ольшанський // Режим доступу: http://www.kbuapa.kharkov.ua/e-book/putp/2018-2/doc/3/04.pdf

M. Kovalskyi

FOREIGN EXPERIENCE OF PUBLIC MANAGEMENT OF TERRITORIAL DEVELOPMENT

Summary

It is determined that the history of European industrialized countries shows that despite the national characteristics and huge differences between them in the pace of economic and social change, the evolution of their administrative-territorial division has much in common. In Western European countries, the basic administrative and territorial units in the Middle Ages were the communes formed around the parishes of the Catholic Church. They began to perform basic administrative functions - registration of births, marriages and deaths, population registration. It is noted that there are several grounds for the typology of management of territorial entities. But the most general is the typology of administrative-territorial management systems proposed. Currently, the relative conservatism of the administrative-territorial division contradicts progress in technology, economics, social structure and identity. Finding the ratio of stability and dynamics of territorial organization, continuity in the evolution of its network - a difficult task. The growth of cities has led to huge differences in population, economic and, consequently, the tax potential of grassroots administrative units. In most Western countries (for example, in Norway) communes are the oldest territorial groups, where centuries-old traditions of communal self-government have developed. No matter how small the population of the commune, it usually retains a certain, although often formal independence. In addition, the level of provision of public services depends on what political forces are in power in each local government, what relations they maintain with neighbors, borders local government with large or small territorial formation (if with a large, you can connect to it networks, if with small - it is necessary to create the). The Social Democrats and the left in general were (at least in theory) more inclined to increase spending on social needs, to subsidize services for the poorer part of the population, while the Liberals were more likely to invest in infrastructure. Thus, in the purely political sphere, the rule would seem to be confirmed - the more administrative units, the deeper social differences.

Keywords: industrialized countries; territorial development; administrative-territorial division; public administration; management of territorial formation; administrative units; territorial collectives.

References

1. Baldych, N. (2016), “Estimation of efficiency and effectiveness of state policy of financial equalization”, Teoriia ta praktyka derzhavnoho upravlinnia, vol. 3 (22), [Online], available at: http://www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Tpdu/2016_3/doc/3/09.pdf (Accessed 4 July 2019).
2. Bila, S.O. (2016), “Influence of decentralization on stimulating economic growth of territorial communities in Ukraine”, Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Seriia 18: Ekonomika i pravo, vol. 27, pp. 60-68.
3. Bodnarchuk, T.H. and Melnychuk, I. O. (2016), “The role of interbudgetary transfers in the formation of revenues of local budgets of Ukraine”, Statystyka Ukrainy, vol. 4, pp. 46-52.
4. “Budget support of territorial communities of Ukraine: tendencies of the last years”, Haluzevyi monitorynh, 2017, vol. 9, [Online], available at: http://dialogueauc.org.ua/sites/all/sites/dialogueaucorg.ua/files/files/mon9.pdf (Accessed 4 July 2019).
5. Vozniak, H.V. (2017), “Budget support as a factor of sustainable development of the region: problemoriented analysis”, [Online], available at: http://ird.gov.ua/sep/sep20161(117)/sep20161(117)_045_VoznyakH.pdf (Accessed 4 July 2019).
6. Kovalenko, M. A. Shvorob, H. M. and Matsiievych, T. O. (2017), “Ways to improve the financial support of the activities of territorial communities”, Teoriia ta praktyka derzhavnoho upravlinnia i mistsevoho samovriaduvannia, vol. 1, [Online], available at: http://nbuv.gov.ua/j-pdf/Ttpdu_2017_1_23.pdf (Accessed 4 July 2019).
7. Kolodii, S. (2017), “Decentralization of the budget system and economic growth”, Ekonomika. Finansy. Pravo, vol. 3, pp. 63-68.
8. Olshanskyi, O. (2018), “Financial support for the development of territorial communities”, [Online], available at: http://www.kbuapa.kharkov.ua/e-book/putp/2018-2/doc/3/04.pdf (Accessed 4 July 2019).

№ 12 2020

Дата публікації: 2020-12-25

Кількість переглядів: 517

Відомості про авторів

М. Р. Ковальський

к. держ. упр., Центрально-Західне міжрегіональне управління Міністерства юстиції (м. Хмельницький), заступник начальника, м. Житомир

M. Kovalskyi

PhD in Public Administration,Central-Western Interregional Department of the Ministry of Justice (Khmelnytskyi),Deputy Head, Zhytomyr

ORCID:

0000-0002-3273-7985

Як цитувати статтю

Ковальський М. Р. Іноземний досвід публічного управління територіальним розвитком. Державне управління: удосконалення та розвиток. 2020. № 12. – URL: http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=1893 (дата звернення: 20.05.2024). DOI: 10.32702/2307-2156-2020.12.34

Kovalskyi, M. (2020), “Foreign experience of public management of territorial development”, Derzhavne upravlinnya: udoskonalennya ta rozvytok, [Online], vol. 12, available at: http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=1893 (Accessed 20 May 2024). DOI: 10.32702/2307-2156-2020.12.34

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.