EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ФОРМУВАННЯ СПРОМОЖНОСТІ ТЕРИТОРІАЛЬНИХ ГРОМАД В УКРАЇНІ
Л. А. Мельник

DOI: 10.32702/2307-2156-2020.9.54

УДК: 303:352

Л. А. Мельник

ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ФОРМУВАННЯ СПРОМОЖНОСТІ ТЕРИТОРІАЛЬНИХ ГРОМАД В УКРАЇНІ

Анотація

У статті розглянуто поняття “територіальна громада”, “спроможна територіальна громада”, “формування спроможної територіальної громади”.
Акцентовано увагу на тому, що існує різноманітність підходів до трактування поняття “територіальна громада”. Наприклад, територіальна громада – це жителі одного чи декількох населених пунктів, які добровільно об’єднуються в одну територіальну громаду для вирішення питань місцевого значення.
Визначено функції, якими наділена територіальна громада, зокрема: нормотворча; бюджетно-фінансова; інвестиційна; інформаційна; планування, програмування розвитку адміністративно-територіальної одиниці базового рівня; управління ресурсним потенціалом; розвиток місцевої інфраструктури; управління комунальним майном, що належить територіальні громаді; управління мережею закладів соціальної сфери.
Розглянуто власні та делеговані повноваження об’єднаних територіальних громад. Встановлено, що розподіл повноважень – це один із головних принципів децентралізації, відповідно до якого найбільше повноважень мають мати ті органи влади, які є найближчими до людей і на рівні яких вирішення завдань та надання послуг є найбільш ефективним та найменш ресурсовитратним.
Встановлено зміст поняття “спроможна територіальна громада”. Це територіальні громади сіл (селищ, міст), які в результаті добровільного об’єднання здатні самостійно або через відповідні органи місцевого самоврядування забезпечити належний рівень надання послуг, зокрема у сфері освіти, культури, охорони здоров’я, соціального захисту, житлово-комунального господарства, з урахуванням кадрових ресурсів, фінансового забезпечення та розвитку інфраструктури відповідної адміністративно-територіальної одиниці.
Тобто спроможною територіальною громадою є така громада, у якій місцеві джерела наповнення бюджету, інфраструктурні та кадрові ресурси є достатніми для вирішення її органами місцевого самоврядування питань місцевого значення, передбачених законодавством, в інтересах жителів громади.
На основі аналізу літературних джерел встановлено, що науковці розглядають спроможність територіальної громади як внутрішню та зовнішню; потенціальну (розрахункову), реальну та юридичну; бюджетну, інфраструктурну та кадрову.
Розглянуто принципи формування спроможності територіальних громад.

Ключові слова: територіальна громада; спроможна територіальна громада; об’єднання територіальних громад; бюджетна спроможність; інфраструктурна спроможність; кадрова спроможність.

Література

1. Безпалько О. М. Роль територіальних громад у забезпеченні місцевого економічного розвитку: теоретичні засади дослідження / О. М. Безпалько // Економіка і організація управління. – 2019. – № 1 (33). – С. 116-123.
2. Беновська Л. Я. Територіальна громада як суб’єкт регулювання розвитку територій: теоретичні аспекти / Л. Я. Беновська // Регіональна економіка. – 2018. – № 1. – С. 30-39.
3. Василюк О. Д., Фурса М. В. Кадрове забезпечення спроможності об’єднаних територіальних громад: до понятійного визначення проблеми [Електронний ресурс] / О. Д. Василюк, М. В. Фурса // Демократичне врядування : ел. наук. вісник ЛРІДУ НАДУ. – 2018. – Вип. 22. – Режим доступу : http://dv.lvivacademy.com/article/view/164734/164646
4. Василюк О. Формування спроможності об’єднаних територіальних громад: кадровий аспект / О. Василюк // Ефективність державного управління. – 2017. – Вип. 2 (51). – Ч. 1. – С. 197-205.
5. Конституція України : Закон України від 28 черв. 1996 року № 254к/96-вр [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://zakon.rada.gov. ua/laws/show/254к/96-вр
6. Концепція реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні : розпорядження Кабінету Міністрів України від 01 квіт. 2014 року № 333-р [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/333-2014-%D1%80.
7. Ольшанський О. В. Спроможність громад в аспекті теоретико-прикладної ідентифікації [Електронний ресурс] / О. В. Ольшанський // Теорія та практика державного управління : зб. наук. пр. – 2016. – Вип. 4 (55). – Режим доступу : http://www.kbuapa.kharkov.ua/e-book/tpdu/2016-4/doc/3/02.pdf
8. Патицька Х. О. Територіальна громада в політико-правовій практиці сучасної України / Х. О. Патицька // Соціально-економічні проблеми сучасного періоду України. – 2014. – Вип. 4 (108). – С. 320-328.
9. Патицька Х. Фінансово-економічний потенціал територіальних громад: механізми функціонування та активізації : монографія / ДУ «Інститут регіональних досліджень імені М. І. Долішнього НАН України». Львів, 2019. - 209с. (Серія «Проблеми регіонального розвитку»).
10. Про затвердження Методики формування спроможних територіальних громад : постанова Кабінету Міністрів України від 08 квіт. 2015 року № 214 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/214-2015-%D0%BF#Text.
11. Про місцеве самоврядування в Україні : Закон України від 21 трав. 1997 року № 280/97-ВР [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://zakon0.rada.gov. ua/laws/show/280/97-%D0%B2%D1%80/page
12. Рошило В. І. Формування спроможних територіальних громад у контексті бюджетної децентралізації / В. І. Рошило // Гроші, фінанси та кредит. – 2018. – Вип. 23. – С. 531-536.
13. Сизоненко О. В. Проблеми формування спроможних територіальних громад в умовах процесу децентралізації / О. В. Сизоненко // Експериментальні та теоретичні дослідження в сучасних науках : матеріали Міжнародної науково-практичної конференції 5 серпня 2018 р. у м. Суми. 2018. – Т. 2. – C. 92-95.
14. Територіальні громади в умовах децентралізації: ризики та механізми розвитку : монографія / за ред. Кравціва В. С., Сторонянської І. З. Львів: ДУ«Інститут регіональних досліджень імені М.І.Долішнього НАН України, 2020. 531с. (Серія «Проблеми регіонального розвитку»).
15. Тимечко І. Р. Узагальнення підходів щодо сутності територіальної громади України / І. Р. Тимечко // Науковий вісник Мукачівського державного університету. – 2017. - Вип. 1 (7). – С. 164-170.
16. Успішна територіальна громада: будуємо разом / Бриль М., Врублевський О., Данчева О., Сеїтосманов А., Чубаров Е. – Харків : Видавничий будинок Фактор, 2018. – 128 с.

L. Melnuk

THEORETICAL PRINCIPLES OF CAPACITY BUILDING OF TERRITORIAL COMMUNITIES IN UKRAINE

Summary

The article considers the concepts of “territorial community”, “capable territorial community” and “formation of a capable territorial community”.
Emphasis is placed on the fact that there is a variety of approaches to the interpretation of the category “territorial community”. For example, a local community is a resident of one or more localities who voluntarily form a local community to address local issues.
The functions of the territorial community are determined, in particular: normative; budget and financial function; planning, programming of development of the administrative-territorial unit of the basic level; resource potential management; local infrastructure development; management of communal property belonging to territorial communities; management of the network of social institutions; investment; informational.
The own and delegated powers of the united territorial communities are considered. It has been established that the division of powers is one of the main principles of decentralization, according to which the authorities that are closest to the people and at the level of which the solution of tasks and provision of services is the most efficient and least resource-intensive should have the most powers.
The meaning of the concept of “capable territorial community” is established. These are territorial communities of villages (settlements, cities), which as a result of voluntary association are able to independently or through relevant local governments to ensure the appropriate level of service provision, in particular in the field of education, culture, health, social protection, housing and communal services. , taking into account human resources, financial support and infrastructure development of the relevant administrative-territorial unit.
That is, a viable territorial community is a community in which local sources of budget, infrastructure and human resources are sufficient for its local governments to address issues of local importance provided by law, in the interests of community residents.
Based on the analysis of literature sources, it is established that scholars consider the capacity of the territorial community as internal and external; potential (estimated), real and legal; budget, infrastructure and personnel.
The principles of capacity building of territorial communities are considered.

Keywords: territorial community; capable territorial community; association of territorial communities; budget capacity; infrastructural capacity; personnel capacity.

References

1. Bezpal'ko, O.M. (2019), “The role of territorial communities in ensuring local economic development: theoretical foundations of the study”, Ekonomika i orhanizatsiia upravlinnia, vol. 1 (33), pp. 116-123.
2. Benovs'ka, L.Ya. (2018), “Territorial community as a subject of territorial development regulation: theoretical aspects”, Rehional'na ekonomika, vol. 1, pp. 30-39.
3. Vasyliuk, O.D. and Fursa, M.V. (2018), “Staffing the capacity of united territorial communities: to the conceptual definition of the problem”, Demokratychne vriaduvannia, [Online], vol. 22, available at: http://dv.lvivacademy.com/article/view/164734/164646 (Accessed 8 Deсember 2020).
4. Vasyliuk, O. (2017), “Capacity building of united territorial communities: personnel aspect”, Efektyvnist' derzhavnoho upravlinnia, vol. 2 (51), pp. 197-205.
5. The Verkhovna Rada of Ukraine (1996), The Law of Ukraine “Constitution of Ukraine”, available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/ 254к/96-вр (Accessed 8 Deсember 2020).
6. Cabinet of Ministers of Ukraine (2014), “Orders of the Cabinet of Ministers of Ukraine “The concept of reforming local self-government and territorial organization of power in Ukraine””, available at: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/333-2014-%D1%80 (Accessed 8 Deсember 2020).
7. Ol'shans'kyj, O.V. (2016), “The ability of communities in the aspect of theoretical and applied identification”, Teoriia ta praktyka derzhavnoho upravlinnia, [Online], vol. 4 (55), available at: http://www.kbuapa.kharkov.ua/e-book/tpdu/2016-4/doc/3/02.pdf (Accessed 8 Deсem. 2020).
8. Patyts'ka, Kh.O. (2014), “Territorial community in the political and legal practice of modern Ukraine”, Sotsial'no-ekonomichni problemy suchasnoho periodu Ukrainy, vol. 4 (108), pp. 320-328.
9. Patyts'ka, Kh. (2019), Finansovo-ekonomichnyj potentsial terytorial'nykh hromad: mekhanizmy funktsionuvannia ta aktyvizatsii [Financial and economic potential of territorial communities: mechanisms of functioning and activation], DU «Instytut rehional'nykh doslidzhen' imeni M. I. Dolishn'oho NAN Ukrainy», L'viv, Ukraine.
10. Cabinet of Ministers of Ukraine (2015), “Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine “On approval of the Methodology for the formation of affluent territorial communities””, available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/214-2015-%D0%BF#Text (Accessed 8 Deсember 2020).
11. The Verkhovna Rada of Ukraine (1997), The Law of Ukraine “On local self-government in Ukraine”, available at: http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/ 280/97-%D0%B2%D1%80/page (Accessed 8 Deсember 2020).
12. Roshylo, V.I. (2018), “Formation of capable territorial communities in the context of budget decentralization”, Hroshi, finansy ta kredyt, vol. 23, pp. 531-536.
13. Syzonenko, O.V. (2018), “Problems of formation of capable territorial communities in the conditions of decentralization process”, Eksperymental'ni ta teoretychni doslidzhennia v suchasnykh naukakh, [Experimental and theoretical research in modern sciences], Mizhnarodna naukovo-praktychna konferentsiya [International scientific-practical conference], Sumy, Ukraine, pp. 92-95.
14. Kravtsiva, V.S. and Storonians'koi, I.Z. (2020), Terytorial'ni hromady v umovakh detsentralizatsii: ryzyky ta mekhanizmy rozvytku [Territorial communities in the conditions of decentralization: risks and mechanisms of development], DU«Instytut rehional'nykh doslidzhen' imeni M.I.Dolishn'oho NAN Ukrainy, Kyiv, Ukraine.
15. Tymechko, I.R. (2017), “Generalization of approaches to the essence of the territorial community of Ukraine”, Naukovyj visnyk Mukachivs'koho derzhavnoho universytetu, vol. 1 (7), pp. 164-170.
16. Bryl', M. Vrublevs'kyj, O. Dancheva, O. Seitosmanov, A. and Chubarov, E. (2018), Uspishna terytorial'na hromada: buduiemo razom, [Successful territorial community: we build together], Vydavnychyj budynok Faktor, Kharkiv, Ukraine.

№ 9 2020

Дата публікації: 2020-09-28

Кількість переглядів: 1206

Відомості про авторів

Л. А. Мельник

к. держ. упр, головний консультант Управління культурно-мистецького та природно-заповідного фонду, Державне управління справами

L. Melnuk

PhD in Public Administration, chief consultant of the Department of cultural, artistic and nature reserve fund, State Administration of Affairs

ORCID:

0000-0002-6674-7030

Як цитувати статтю

Мельник Л. А. Теоретичні засади формування спроможності територіальних громад в Україні. Державне управління: удосконалення та розвиток. 2020. № 9. – URL: http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=1854 (дата звернення: 19.04.2024). DOI: 10.32702/2307-2156-2020.9.54

Melnuk, L. (2020), “Theoretical principles of capacity building of territorial communities in Ukraine”, Derzhavne upravlinnya: udoskonalennya ta rozvytok, [Online], vol. 9, available at: http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=1854 (Accessed 19 Apr 2024). DOI: 10.32702/2307-2156-2020.9.54

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.