EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ СТАНОВЛЕННЯ МЕХАНІЗМІВ РОЗВИТКУ РЕСУРСНОГО ПОТЕНЦІАЛУ ДЕРЖАВНОГО СЛУЖБОВЦЯ В ЄВРОПІ ТА УКРАЇНІ
Л. В. Брич, М. Ф. Криштанович

DOI: 10.32702/2307-2156-2019.10.105

УДК: 35.082

Л. В. Брич, М. Ф. Криштанович

ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ СТАНОВЛЕННЯ МЕХАНІЗМІВ РОЗВИТКУ РЕСУРСНОГО ПОТЕНЦІАЛУ ДЕРЖАВНОГО СЛУЖБОВЦЯ В ЄВРОПІ ТА УКРАЇНІ

Анотація

Проведено дослідження процесу становлення механізмів розвитку соціально-психологічного ресурсного потенціалу державного службовця на сучасному етапі з урахуванням основних завдань широкомасштабної реформи місцевого самоврядування, об’єктивно потребує певної перебудови системи підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації службовців органів місцевого самоврядування, працівників комунальних установ, а також активного залучення до цього процесу недержавних суб’єктів освітньої діяльності. Розкрито особливості соціально-психологічного ресурсного потенціалу службовця в системі державного управління, що сприятиме підвищенню ефективності роботи з кадрами, вирішення проблем добору, підготовки, планування та професійного розвитку кадрів державної служби.
Досліджено зарубіжний досвід соціально-психологічного розвитку ресурсного потенціалу державного службовця у найбільш розвинених країнах світу, що дає можливість зробити висновок, що основними елементами системи, які використовуються в публічному секторі при формуванні соціально-психологічного ресурсного потенціалу державного службовця є комплексна система формування освітньо-фахового рівня державно-управлінських кадрів.
Розкрито та охарактеризовано основні детермінанти соціально-психологічного ресурсного потенціалу службовця в системі державного управління у порівнянні з управлінцями сфер бізнесу та освіти.

Ключові слова: державне управління; механізми державного управління; публічна служба; державний службовець.

Література

1. Про державну службу : Закон України від 1.12.2015 № 889-VІІІ (зі змінами). URL: http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/889-19
2. Аналіз ситуації щодо професійної підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації державних службовців і посадових осіб органів місцевого самоврядування в Україні. Проект міжнародної технічної допомоги «Партнерство для розвитку міст» (Проект ПРОМІС). Київ, 2017. 57 с. URL: http://pleddg.org.ua/wp-content/uploads/2017/07/Analytical-report_Institution-Training-2017_7July_Final.pdf. (дата звернення: 25.02.2020).
3. Професійний розвиток державних службовців в країнах Східного партнерства: результати порівняльного дослідження реформи державної служби : зб. метріалів / авт. колективу М. Канавець (кер.) / за заг. ред. К. Ващенка / пер. з англ. І. Бєлобратова, О. Рачинська, Ю. Федина. 2-ге вид., виправ. і допов. Київ: Центр адаптації державної служби до стандартів Європейського Союзу, 2017. 112 c.

L. Brych, M. Kryshtanovych

COMPARATIVE ANALYSIS OF THE FORMATION OF MECHANISMS FOR THE DEVELOPMENT OF THE RESOURCE POTENTIAL OF THE STATE EMPLOYEE IN THE WORLD AND UKRAINE

Summary

A study of the process of formation of mechanisms for the development of the socio-psychological resource potential of a civil servant at the present stage, taking into account the main tasks of a large-scale reform of local self-government, objectively requires a certain restructuring of the system of training, retraining and advanced training of employees of local self-government bodies, employees of public utilities, as well this process of non-state actors in educational activities. The article reveals the features of the social and psychological resource potential of an employee in the system of public administration, which will help to increase the efficiency of work with personnel, solving the problems of selection, training, planning and professional development of civil service personnel.
The foreign experience of the socio-psychological development of the resource potential of a civil servant in the most developed countries of the world has been studied, which allows us to conclude that the main elements of the system that are used in the public sector in the formation of the socio-psychological resource potential of a civil servant is a complex system of formation of the educational and professional level of the state. - management personnel.
It has been substantiated that the structure of personal potential differs between entrepreneurs and civil servants. The structure of the personal potential of a civil servant is simpler, it is more consistent. Entrepreneurs who have established their own business are prepared for uncertain and unexpected situations, risk. In stressful situations, they are active and active and able to learn from their own experience. They perceive their life as more interesting and meaningful. That is, for entrepreneurs, work is associated with deeper personal dispositions - their attitude to life, the perception of it as meaningful. Civil servant does not differ in terms of meaningfulness of life, resilience and tolerance to uncertainty. Moreover, they are less active, their vitality is lower. Thus, each profession requires a specific set of instinctive manifestations.
The main determinants of the social and psychological resource potential of an employee in the system of public administration in comparison with managers of the spheres of business and education are revealed and characterized.

Keywords: public administration; public administration mechanisms; public service; civil servant.

References

1. The Verkhovna Rada of Ukraine (2015), The Law of Ukraine "On Civil Service", available at: http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/889-19 (Accessed 09 Oct 2019).
2. PROMIS Project (2017), "Analysis of the situation regarding professional training, retraining and advanced training of civil servants and officials of local self-government bodies in Ukraine", International Technical Assistance Project "Partnership for Urban Development", Kyiv, Ukraine, P. 57, available at: http://pleddg.org.ua/wp-content/uploads/2017/07/Analytical-report_Institution-Training-2017_7July_Final.pdf (Accessed 09 Oct 2019).
3. Kanavets, M. and others (2017), Profesiinyi rozvytok derzhavnykh sluzhbovtsiv v krainakh Skhidnoho partnerstva: rezultaty porivnialnoho doslidzhennia reformy derzhavnoi sluzhby: zb. metrialiv [Professional development of civil servants in the Eastern Partnership countries: the results of a comparative study of civil service reform: a collection of materials], 2nd ed., Tsentr adaptatsii derzhavnoi sluzhby do standartiv Yevropeiskoho Soiuzu, Kyiv, Ukraine, P.112.

№ 10 2019

Дата публікації: 2019-10-30

Кількість переглядів: 951

Відомості про авторів

Л. В. Брич

аспірант кафедри педагогіки та інноваційної освіти, Інститут права, психології та інноваційної освіти Національний університет «Львівська політехніка»

L. Brych

PhD student of the Department of Pedagogy and Innovative Education Lviv Polytechnic National University

ORCID:

0000-0001-8338-9573


М. Ф. Криштанович

доктор наук з державного управління, професор, професор кафедри педагогіки та інноваційної освіти, Інститут права, психології та інноваційної освіти Національного університету «Львівська політехніка», Україна

M. Kryshtanovych

Doctor of Science in Public Administration, Professor, Professor of the Department of Pedagogy and Innovative Education, Institute of Law, Psychology and Innovative Education National University "Lviv Polytechnic", Ukraine

ORCID:

0000-0003-1750-6385

Як цитувати статтю

Брич Л. В., Криштанович М. Ф. Порівняльний аналіз становлення механізмів розвитку ресурсного потенціалу державного службовця в європі та Україні. Державне управління: удосконалення та розвиток. 2019. № 10. – URL: http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=1829 (дата звернення: 06.12.2024). DOI: 10.32702/2307-2156-2019.10.105

Brych, L. and Kryshtanovych, M. (2019), “Comparative analysis of the formation of mechanisms for the development of the resource potential of the state employee in the world and Ukraine”, Derzhavne upravlinnya: udoskonalennya ta rozvytok, [Online], vol. 10, available at: http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=1829 (Accessed 06 Dec 2024). DOI: 10.32702/2307-2156-2019.10.105

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.