EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ЗВОРОТНІЙ ЗВ’ЯЗОК МІЖ ОРГАНАМИ ПУБЛІЧНОЇ ВЛАДИ ТА ГРОМАДЯНСЬКИМ СУСПІЛЬСТВОМ: ДО АНАЛІЗУ ПИТАННЯ
С. В. Лізаковська

DOI: 10.32702/2307-2156-2020.8.57

УДК: 351:342.7

С. В. Лізаковська

ЗВОРОТНІЙ ЗВ’ЯЗОК МІЖ ОРГАНАМИ ПУБЛІЧНОЇ ВЛАДИ ТА ГРОМАДЯНСЬКИМ СУСПІЛЬСТВОМ: ДО АНАЛІЗУ ПИТАННЯ

Анотація

У статті аналізується проблема забезпечення прозорості та відкритості органів державної влади з метою підтримки ефективного зворотного зв’язку між державою та суспільством. Розглянуто різні підходи науковців до визначення категоріального апарату поняття «зворотний зв’язок». Окреслено найбільш поширені, ефективні і доступні форми розповсюдження інформації про діяльність органів державного управління. У статті доведено, що в сучасних умовах комунікація є невід’ємною складовою встановлення партнерської взаємодії між органами влади та громадськістю. Доведено, що сьогодні найбільш перспективний спосіб організації державної влади – електронний уряд. Дослідження дає можливість запропонувати шляхи ефективної співпраці громадських організацій з органами державної влади з метою розбудови громадянського суспільства, вирішення соціальних проблем у демократичній країні.

Ключові слова: громадські організації; громадськість; електронний уряд; електронна форма участі; зворотний зв’язок; інформаційне суспільство; комунікація; органи державної влади; принципи; рішення; цінності.

Література

1. Голобуцкий О. П., Шевчук О. Б. Електронний уряд. – К.: ЗАТ “Атлант UMS”, 2002. – 174 с.
2. Гриценко О. Суспільство, держава, інформація. – К.: Національний університет ім. Т. Шевченка, 2001. – 165 с.
3. Ительсон Л. Б. Математические и кибернетические методы в педагогике. – М.: Просвещение, 1964. – 248 с.
4. Коліушко І. Б., Демкова М. С. Електронне урядування – шлях до ефективності та прозорості державного управління. – Режим доступу: http://www.isu.org.ua/uploads/publications/20.doc
5. Ковалевський В. Інформаційна демократія як політична категорія: Наук. зап. // Зб. – К.: ІПіЕНД, 2003. – Вип. 22.–- С. 214-222.
6. Мадієвський С. Як це робилось в третьому рейху // Дзеркало тижня.– № 6 (635). – 2007. – С. 22.
7. Малиновський В. Я. Державне управління / В. Я. Малиновський. – Луцьк : Волин. держ. ун-т ім. Лесі Українки, 2000. – 558 с.
8. Малиновський В. Я. Словник термінів і понять з державного управління. – К.:Атіка, 2005. – 240 с.
9. Новак В. О. Основи теорії управління: Навч. посіб. – К.: НАУ, 2001. – 236 с.
10. Почепцов Г. Г. Теорія комунікацій. 2 вид., доп. – К.: ВЦ „Київський університет”. – 1999. – 307 с.
11. Участь громадськості в процесі прийняття рішень / Огляд стандартів та практик у країнах – членах Ради Європи; м. Страсбург, травень 2016 року. – Режим доступу: http://ecnl.org/wp-content/uploads/2016/08/Overview-of-participation-standards_Ukr.pdf
12. Великий тлумачний словник сучасної української мови (з дод. допов. та CD /Уклад. і гол. ред. В.Т. Бусел. – К.; Ірпінь: ВТФ “Перун”, 2007. – 1736 с. ; іл.
13. Всемирная энциклопедия: Философия / Главн. науч. ред. и сост. А. А. Грицанов. – М.: АСТ; Мн.: Харвест, Современный литератор, 2001. – 1312 с. – С. 427-428.
14. Політика регіональних органів влади: теорія і практика / За заг. ред. В.П. Єлагіна. – Х.: Вид-во ХарРІ НАДУ “Магістр”, 2004. – 180 с.

S. Lizakowska

FEEDBACK BETWEEN PUBLIC AUTHORITIES AND CIVIL SOCIETY: TO THE ANALYSIS OF THE ISSUE

Summary

The problem of ensuring the transparency and openness of public authorities in order to maintain an effective feedback between the state and society is analyzed in the article.
The urgency of improving the authorities’ effectiveness, the search for and solving complex problems within the state highlights the issue of cooperation between public authorities and civil society institutes.
The purpose of the article is to study theoretical and practical developments as to organization of the feedback between authorities and public.
The actual state of affairs demonstrates the authorities not having the effective feedback with civil society institutions, which has led to the creation of an intra-contradictory situation within the state and generated a high dissatisfaction level as to the activities of the authorities at all levels, while the higher the level of authorities, the stronger dissatisfaction with their activity.
Different approaches of scholars towards the definition of categorical apparatus of the "feedback" notion are considered herein. The most common, effective and accessible forms of distributing information on the public management activity are defined. The article emphasizes communication as an integral part of the partnership establishment between authorities and public at the contemporary conditions. It is proved that the most promising way of public authorities’ organization nowadays is e-government. The study provides an opportunity to propose strategies for effective cooperation between public organizations and authorities in order to develop civil society and solve social problems within the state.
Today scholars are thoroughly studying the concept of a new social system the main value whereof is information and this has led to emergence of the "information society" concept in the contemporary science.
The e-government as a public management mechanism acts as a means of social self-management and implies the interactivity and continuity of interaction between citizens and the state, as well as the existence of public control over the activity of state authorities.
The issue of ensuring the transparency and openness of public authorities in order to maintain the effective feedback between the state and society is considerably complicated and urgent for Ukraine. The analysis of standards and practices within the decision-making process in the Council of Europe member states is useful therefore.

Keywords: public organizations; public; e-government; electronic participation form; feedback; information society; communication; public authorities; principles; decisions; values.

References

1. Golobuckij, O. P. and Shevchuk, O. B. (2002), Elektronnij uryad [E-Government], ZAT “Atlant UMS”, Kyiv, Ukrainе.
2. Gricenko, O. (2001), Suspilstvo, derzhava, informaciya [Society, State, Information], Nacionalnij universitet im. T. Shevchenka, Kyiv, Ukrainе.
3. Іtelson, L. B. (1964), Matematicheskie i kiberneticheskie metody v pedagogike [Mathematical and Cybernetic Methods in Pedagogy], Prosveshenie, Moscow, Russia.
4. Koliushko, I. B. and Demkova, M. S. (2002), “Electronic Governance – A Way to Efficiency and Transparency of Public Management”, [Online], available at: http://www.isu.org.ua/uploads/publications/20.doc (Acessed 15 July 2020).
5. Kovalevskij, V. (2003), Informacijna demokratiya yak politichna kategoriya [Information Democracy as a Political Category], IPiEND, Kyiv, Ukraine.
6. Madiyevskij, S. (2007), “How That Used to Be Done in the Third Reich”, Dzerkalo tyzhnia, vol. 6 (635), p. 22.
7. Malinovskij, V. Ya. (2000), Derzhavne upravlinnya: navch. posib [Public Management: Teaching Manual], Volin. derzh. un-t im. Lesi Ukrayinki, Luck, Ukraine.
8. Malinovskij, V. Ya. (2005), Slovnik terminiv i ponyat z derzhavnogo upravlinnya [Glossary of Terms and Concepts on Public Management], Atika, Kyiv, Ukraine.
9. Novak, V. O. (2001), Osnovi teoriyi upravlinnya: Navch. Posib [Fundamentals of Management Theory: Teaching Manual]. National Academy of Science, Kyiv, Ukraine.
10. Pochepcov, G. G. (1999), Teoriya komunikacij [The Theory of Communications], VC “Kiyivskij universitet”, Kyiv, Ukraine.
11. European Center for Not-for-Profit Law (2016), “Public Participation in the Decision-Making Process”, available at: http://ecnl.org/wp-content/uploads/2016/08/Overview-of-participation-standards_Ukr.pdf (Acessed 15 July 2020).
12. Busel, V. T. (2007), Velykyj tlumachnyj slovnyk suchasnoi ukrains'koi movy [Great Dictionary of Contemporary Ukrainian Language], Perun, Irpin', Ukraine.
13. Gricanov, A. A. (2001), Vsemirnaya enciklopediya: Filosofiya [World Encyclopaedia: Philosophy], AST; Harvest, Sovremennyj literator, Moscow, Russia.
14. Yelagin, V. P. Lisnichij, V. V. and Kucenko O. D. (2004), Politika regionalnih organiv vladi: teoriya i praktika [Policy of Regional Authorities: Theory and Practice], Vid-vo HarRI NADU “Magistr”, Kharkiv, Ukraine.

№ 8 2020

Дата публікації: 2020-08-27

Кількість переглядів: 535

Відомості про авторів

С. В. Лізаковська

к. держ. упр., доцент, викладач кафедри соціології і військової історії Військово-морської академії імені Героїв Вестерплатте в м. Гдиня, Польща

S. Lizakowska

PhD in Public Administration, Associate Professor, Lecturer of the Department of Sociology and Military History, Polish Naval Academy named after the Heroes of Westerplatte , Gdynia, Poland

ORCID:

0000-0002-1524-2673

Як цитувати статтю

Лізаковська С. В. Зворотній зв’язок між органами публічної влади та громадянським суспільством: до аналізу питання. Державне управління: удосконалення та розвиток. 2020. № 8. – URL: http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=1736 (дата звернення: 09.08.2022). DOI: 10.32702/2307-2156-2020.8.57

Lizakowska, S. (2020), “Feedback between public authorities and civil society: to the analysis of the issue”, Derzhavne upravlinnya: udoskonalennya ta rozvytok, [Online], vol. 8, available at: http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=1736 (Accessed 09 Aug 2022). DOI: 10.32702/2307-2156-2020.8.57

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.