ДЕРЖАВНА ПОЛІТИКА СТРАТЕГІЧНОГО РОЗВИТКУ МАЛОГО БІЗНЕСУ В УМОВАХ ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЇ
А. В. Дегтярьов
DOI: 10.32702/2307-2156-2020.8.101
УДК: 330
А. В. Дегтярьов
ДЕРЖАВНА ПОЛІТИКА СТРАТЕГІЧНОГО РОЗВИТКУ МАЛОГО БІЗНЕСУ В УМОВАХ ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЇ
Анотація
Стаття присвячена формуванню концептуальних засад державної політики стратегічного розвитку малого підприємництва в умовах реалізації реформи децентралізації. Проаналізовано сутність категорії «підприємництво» та виділено пріоритетні ознаки малого бізнесу на сучасному етапі. Досліджено походження термінів «підприємництво», «малий бізнес». Виділено сильні та слабкі сторони підприємництва в Україні, обґрунтовано необхідність та пріоритети його стратегічного розвитку. Обґрунтовано основну ідею стратегічного розвитку малого підприємництва та можливості її впровадження в умовах реформи децентралізації. Визначено складові державної політики стратегічного розвитку малого підприємництва в Україні. Обґрунтовано важливість стратегічного партнерства між державою та бізнесом як одного з механізмів державної політики стратегічного розвитку малого бізнесу та зазначено, що державно-приватне партнерство може бути використано в якості дієвого інструменту зазначеної державної політики.
Ключові слова: державна політика; децентралізація; малий бізнес; стратегія; стратегічний розвиток.
Література
1. Бей, О., Береславський, О., Биковець В. Мале підприємництво України: процес розвитку. К.: 2001. – 253 с.
2. Борисов Е.Ф. Хрестоматия по экономической теории. Москва: Юрист, 2000. 536 с.
3. Варналій З. С. Основи підприємництва: навч. посіб. К. : Знання-Прес, 2006. 350 с.
4. Жаліло Я. А. Теорія та практика формування ефективної економічної стратегії держави : монографія . К : НІСД, 2009. 336 с.
5. Косач І.А. Концептуальні засади розробки Стратегії розвитку державно-приватного партнерства в АПК України. Проблеми та перспективи економіки та управління. 2018. №1(13). С.24-31.
6. Маршалл А. Принципы экономической науки: В 3-х т. М. : 1993. Т. 1. С. 176–189.
7. Мінцберг Г. Зліт та падіння стратегічного планування. К. : Вид-во Олексія Капусти. – 2008. – 389 с.
8. Ольвінська Ю.О. Особливості державного регулювання малого підприємництва в країнах світу. Державне управління: удосконалення та розвиток: наукове видання Академії муніципального управління. 2015. № 2. URL:http://www.dy.nayka.com.ua/?op=8&w
9. «Про підприємництво»: Закон України від 07.02.1991 № 698-XII. URL: http://zakon2.rada.gov.ua /laws/main/698-12 (дата звернення 10.07.2020).
10. Про державно-приватне партнерство: Закон України від 1 лип. 2010 р. № 2404–VІ. URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2404-17 (дата звернення 20.07.2020).
11. «Про розвиток та державну підтримку малого і середнього підприємництва в Україні»: Закон України від 22.03.2012 № 4618-VI. 170. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/ show/4618-17 (дата звернення 20.07.2020).
12. Шумпетер Й. Теорія економічного розвитку. Дослідження прибутків, капіталу, кредиту, відсотка та економічного циклу / пер. з англ. В. Старка. Київ, Києво–Могилянська академія, 2012. 242 с.
13. Doing Business 2020. URL: https://www.doingbusiness.org (дата звернення 22.07.2020).
A. Degtiarov
STATE POLICY OF STRATEGIC DEVELOPMENT OF SMALL BUSINESS IN DECENTRALIZATION CONDITIONS
Summary
Features of the current economical situation increase the importance of strategic development of entrepreneurship as a priority area of the economy. Despite of the significant amount of researchings on public policy we currently consider insufficient issues of implementation of public policy of small business growth in the context of strategic development. Promoting the strategic development of national entrepreneurship is a component of any reforms, including the decentralization reform. Improving the business climate and supporting it in strategic perspective is one of the priority tasks of public administration, as it has an impact on investment processes, the formation of local budgets, so as helps to solve unemployment problem in the region. So the article is devoted to the conceptual foundations of formation and implementation of the state policy of small business strategic development according to decentralization reform. The essence of the category "entrepreneurship" is analyzed and the priority features of small business at the present stage are highlighted in the article. The origin of the terms "entrepreneurship", "small business" are studied. The strengths and weaknesses of entrepreneurship in Ukraine are highlighted, the necessity and priorities of its strategic development are substantiated. The main idea of strategic development of small business is to form an effective infrastructure, targeted national investment policy, which includes appropriate instruments of monetary, fiscal, industrial and foreign economic policy. Strategic planning as the most important element of strategic management is a necessary tool for public authorities to achieve a high degree of efficiency in managing small business development. The main components of the state policy of strategic development of small business are: institutional component (public and public authorities and monitoring system; regulatory component (regulatory framework of all levels); material component (financial, human, information resources for the implementation of public policy).The importance of strategic partnership between the state and business as one of the mechanisms of state policy of strategic development is substantiated and the public-private partnership can be used as an effective tool of this state policy.
Keywords: state policy; decentralization; small business; strategy; strategic development.
References
1. Borisov, E. (2001), Krestomatyia po ekonomycheskoi teoryy [A textbook on economic theory], Jurist, Moscow, Russian Federation.
2. Bej, O. Bereslavskij, O. and Bikovec V. (2001), Male pidpriyemnictvo Ukrayini: proces rozvitku [Small business in Ukraine: the process of development], Kyiv, Ukraine.
3. Varnalij, Z. S. (2006), Osnovi pidpriyemnictva [Basics of business], Znannia-Pres, Kyiv, Ukraine.
4. Zhalilo, Ya. A. (2009), Teoriya ta praktika formuvannya efektivnoyi ekonomichnoyi strategiyi derzhavi : monografiya [Theory and practice of forming an effective economic strategy of the state: a monograph], NISD, Kyiv, Ukraine.
5. Kosach, I.A.(2018), “Conceptual basics for the formation of the strategy of public-private partnership development in Ukrainian AIC”, Problemi ta perspektivi ekonomiki ta upravlinnya, Vol.1(13), pp.24-31.
6. Marshall, A. (1993), Principy ekonomicheskoj nauki [Principles of economic science], Moscow, Russian Federation.
7. Mincberg, G.(2008), Zlit ta padinnya strategichnogo planuvannya [The rise and fall of strategic planning ], Vyd-vo Oleksiia Kapusty, Kyiv, Ukraine.
8. Olvinska, Yu.O.(2015), “Features of state regulation of small business in the world”, Derzhavne upravlinnya: udoskonalennya ta rozvitok: naukove vidannya, Akademiyi municipalnogo upravlinnya, Vol. 2, available at: http://www.dy.nayka.com.ua/?op=8&w (Accessed 20 Jul 2020).
9. The Verkhovna Rada of Ukraine (2012), The Law of Ukraine “ On development and state support of small and medium business in Ukraine”, available at: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/ show/4618-17 (Accessed 20 Jul 2020).
10. The Verkhovna Rada of Ukraine (1991), The Law of Ukraine “ On business”, available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/main/698-12 (Accessed 10 Jul 2020).
11. The Verkhovna Rada of Ukraine (2010), The Law of Ukraine “On public-private partnership”, available at: https://zakon.rada.gov.ua (Accessed 20 Jul 2020).
12. Schumpeter, J. and Starka, V. (2012), Teoriia ekonomichnoho rozvytku. Doslidzhennia prybutkiv, kapitalu, kredytu, vidsotka ta ekonomichnoho tsyklu [Theory of economic development. Research of profit, capital, credit, interest and economic cycle], Kyiv-Mohyla Academy, Kyiv, Ukraine.
13. Doing Business (2020), available at: https://www.doingbusiness.org (Accessed 20 July 2020).
№ 8 2020
Дата публікації: 2020-08-27
Кількість переглядів: 817