DOI: 10.32702/2307-2156-2020.8.52
УДК: 351.005.1
Г. І. Жекало, М. Я. Заяць, О. В. Вакун
СУТНІСТЬ ТА ЗМІСТ ЕЛЕКТРОННОГО УРЯДУВАННЯ: КОНЦЕПТУАЛЬНИЙ ВИМІР
Анотація
В статті проаналізовано підходи до визначення поняття «електронне урядування». Розглянуто суть та зміст, особливості та засади електронної форми урядування, рівні електронного управління в умовах модернізації держави. Обгрунтовано, що зміст електронного урядування доцільно розглядати на трьох рівнях: концептуальному, як інноваційну модель політико-адміністративного управління; процесному через сукупність функціональних можливостей і технічному через ряд інструментів, технологій та засобів передачі інформації. Вказано, що зміст електронного урядування характеризує низка факторів, зокрема, відкритість роботи, доступ громадськості до інформації, часова та просторова незалежність, орієнтація на потреби споживачів, зниження рівня бюрократизації в наданні послуг та їх інтеграції, активна взаємодія різних рівнів влади між собою, та з громадськістю. З'ясовано, що електронний уряд перетворює державне управління в відкриту мережеву форму, альтернативну традиційній, ієрархічній бюрократичній системі, насичену сучасними інформаційно-комунікаційними технологіями, мережевими методами управління, що характеризується активним залученням нових акторів у державний сектор та розширенням участі громадян в управлінні.
Ключові слова: електронне урядування; електронна демократія; інформаційно- комп'ютерні технології; e-Government; комунікація.
Література
1. Баранов О. Електронний уряд в Україні? Буде! Коли?. ZN.UA. URL: https://dt.ua/SOCIETY/elektronniy_uryad_v_ukrayini_bude_koli.html (дата звернення: 14.05.2020).
2. Габуев С.В. «Электронное правительство»: проблемы эффективности политического управления (сравнительний анализ Российского и мирового опыта). МГИМО. М. 2018. 225 с.
3. Електронне урядування та електронна демократія: навч. посіб.: у 15 ч. / за заг. ред. А.І. Семенченка, В.М. Дрешпака. Частина 2. К.: ФОП Москаленко О.М., 2017. 72 с.
4. Електронне урядування та електронна демократія: навч. посіб.: у 15 ч. / за заг. ред. А.І. Семенченка, В.М. Дрешпака. Частина 3. К.: ФОП Москаленко О. М., 2017. 84 с.
5. Забейворота Т. Сучасна концепція е-врядування як основа модернізації системи державного управління. Актуальні проблеми державного управління. №. 1(51). 2017. С. 35-42.
6. Про схвалення Концепції розвитку електронного урядування в Україні: Розпорядження Кабінету Міністрів України від 20 вересня 2017 р. № 649-р. URL: https://www.kmu.gov.ua/ua/ npas/250287124 (дата звернення: 10.05.2020).
7. Спасібов Д. Електронне урядування в системі сучасних концепцій публічного управління. Теорія та практика державного управління. №2(61). 2018. URL: http://www.kbuapa.kharkov.ua/e-book/tpdu/2018-2/index.html (дата звернення: 12.05.2020).
8. Fang Z. E-Government in digital era: concept, practice, and development. International Journal of The Computer, The Internet and Management, Vol. 10, No.2, 2002, p. 1-22.
9. Safeena R., Kammani А. E-Government Adoption: A Conceptual Demarcation. Advances in Computing and Information Technology. Р. 67-76. URL: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-642-31552-7_8 (дата звернення: 8.05.2020).
G. Zhekalo, M. Zaiats, O. Vakun
ESSENCE AND CONTENT OF E-GOVERNMENT: A CONCEPTUAL DIMENSION
Summary
The article analyzes the approaches to the definition of term "e-government". The essence and content, features and principles of electronic form of government, levels of e-government in the conditions of state modernization are considered. It is substantiated that the content of e-government should be considered at three levels: conceptual, as an innovative model of political and administrative management; process through a set of functionalities and technical through a number of tools, technologies and means of information transfer. It is analyzed that e-government can work most effectively in an e-democracy. However, if e-democracy is reflected at the conceptual level and forms a model for the development of socio-political institutions and their public relations, then e-government reflects the administrative model of service delivery and cooperation with the population. It is specified that the content of e-government is a number of factors. These authors include the following: open government, public access to information, temporal and spatial independence, focus on consumer needs, reducing the level of bureaucratization in the provision of services and their integration, active interaction of different levels of government with each other and with the public. Levels and spatial characteristics of e-government functioning are analyzed. Are emphasized on several types of relationships in the e-government system: G2C (government to citizen), G2B (government to business) and G2G (government to government), C2G (citizen-to-government), B2G (business-to-government), G2N (government-to-nonprofit organizations), N2G (nonprofit organizations -to-government). The main principles of e-government development are defined as follows: freedom and reliability of information, redistribution of power between the state and citizens, the principle of subsidiarity, coordination and harmonization of private and public interests and others. It was found that e-government transforms public administration into an open network form, an alternative to the traditional, hierarchical bureaucratic system, saturated with modern information and communication technologies, network management methods, characterized by active involvement of new actors in the public sector and expanding citizen participation.
Keywords: e-government; e-democracy; information and computer technologies; e-Government; communication.
References
1. Baranov, O., “Elektronnyj uriad v Ukraini? Bude! Koly?”, ZN.UA, available at: https://dt.ua/SOCIETY/elektronniy_uryad_v_ukrayini_bude_koli.html (Accessed 14 May 2020).
2. Habuev, S.V. (2018), “Elektronnoe pravytel'stvo”: problemy effektyvnosty polytycheskoho upravlenyia (sravnytel'nyj analyz Rossyjskoho y myrovoho opyta) [Electronic government : problems of the effectiveness of political management (comparative analysis of Russian and world experience)], MHYMO, Moscow, Russia.
3. Semenchenko, A.I. and Dreshpak, V.M. (2017), Elektronne uriaduvannia ta elektronna demokratiia [Electronic regulation and electronic democracy], 2 nd ed., FOP Moskalenko O. M., Kyiv, Ukraine.
4. Semenchenko, A.I. and Dreshpak, V.M. (2017), Elektronne uriaduvannia ta elektronna demokratiia [Electronic regulation and electronic democracy], 3rd ed., FOP Moskalenko O. M., Kyiv, Ukraine.
5. Zabejvorota, T. (2017), “Suchasna kontseptsiia e-vriaduvannia iak osnova modernizatsii systemy derzhavnoho upravlinnia”, Aktual'ni problemy derzhavnoho upravlinnia, vol. 1(51), pp. 35-42.
6. Cabinet of Ministers of Ukraine (2020), “Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine” “On approval of the Concept of e-government development in Ukraine"”, available at: http://www.kbuapa.kharkov.ua/e-book/tpdu/2018-2/index.html (Accessed 10 May 2020).
7. Spasibov, D. (2018), “Elektronne uriaduvannia v systemi suchasnykh kontseptsij publichnoho upravlinnia”, Teoriia ta praktyka derzhavnoho upravlinnia, vol. 2(61), available at: http://www.kbuapa.kharkov.ua/e-book/tpdu/2018-2/index.html (Accessed 12 May 2020).
8. Fang, Z. (2002), “E-Government in digital era: concept, practice, and development”, International Journal of The Computer, The Internet and Management, vol. 10, No.2, 2002, p. 1-22.
9. Safeena, R. and Kammani, А. “E-Government Adoption: A Conceptual Demarcation”, Advances in Computing and Information Technology. : https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-642-31552-7_8 (Accessed 8 May 2020).
№ 8 2020
Дата публікації: 2020-08-27
Кількість переглядів: 2042