EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ВИКОРИСТАННЯ ІННОВАЦІЙНИХ ОСВІТНІХ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ ДЛЯ ПІДГОТОВКИ МАГІСТРІВ ЗА СПЕЦІАЛЬНІСТЮ «ПУБЛІЧНЕ УПРАВЛІННЯ ТА АДМІНІСТРУВАННЯ»
І. В. Моргачов, Є. І. Овчаренко, Є. А. Івченко, М. М. Бучнєв

DOI: 10.32702/2307-2156-2020.7.51

УДК: 351

І. В. Моргачов, Є. І. Овчаренко, Є. А. Івченко, М. М. Бучнєв

ВИКОРИСТАННЯ ІННОВАЦІЙНИХ ОСВІТНІХ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ ДЛЯ ПІДГОТОВКИ МАГІСТРІВ ЗА СПЕЦІАЛЬНІСТЮ «ПУБЛІЧНЕ УПРАВЛІННЯ ТА АДМІНІСТРУВАННЯ»

Анотація

Метою роботи є кількісне та експериментальне обґрунтування використання відео-лекцій в навчальному процесі підготовки магістрів за спеціальністю «Публічне управління та адміністрування» в якості додаткового інструменту до електронних підручників, що дозволяє збільшити рівень засвоєння студентами навчального матеріалу. В статті показано результати проведення експерименту використання відео-лекцій в заданих параметрах для збільшення рівня засвоєння студентами заочної форми навчання матеріалу навчальної дисципліни «Електронне врядування, інформаційні ресурси, технології та сервіси у публічному управлінні». Автори роблять акцент саме на параметрах відео-лекцій та алгоритму їх застосування, а не тільки на наявність чи відсутність такого інструменту в навчальному процесі. Результати наведено дослідження показали позитивний вплив авторських пропозицій на рівень засвоєння навчального матеріалу студентами заочної форми навчання. Уточнено переваги відео-лекцій в порівнянні з аудиторними заняттями та електронними конспектами лекцій та підручниками. Запропоновано комплементарний підхід використання таких відео-лекцій, що не передбачає альтернативності.

Ключові слова: Інформаційні технології; електронне врядування; навчання студентів; інноваційні освітні технології.

Література

1. Інноваційні технології навчання: Навч. посібн. для студ. вищих технічних навчальних закладів / [Кол. авторів; відп. ред. Бахтіярова Х.Ш.; наук. ред. Арістова А.В.; упорядн. словника Волобуєва С.В.]. – К. : НТУ, 2017. – 172 с.
2. Мартинова І. Упровадження інноваційних педагогічних технологій як засіб розвитку творчого потенціалу педагога, Нова педагогiчна думка. 2016. № 4 (88). – С. 18 – 22.
3. Дичківська І.М. Інноваційні педагогічні технології: посібник / І.М. Дичківська. – 2-ге вид., допов. – Київ: Академвидав, 2012.– 352с.
4. Янкович О. І. Освітні технології сучасних навчальних закладів: навчально методичний посібник / О. Янкович, Ю. Беднарек, А. Анджеєвська. – Тернопіль : ТНПУ ім В. Гнатюка, 2015. – 212 с.
5. Янкович О. І. Освітні технології в історії вищої педагогічної освіти України (1957–2008) : монографія / Олександра Янкович. – Тернопіль : Підручники та посібники, 2008. – 320 с.
6. Інформаційні технології і засоби навчання : збірник наукових праць / За ред. В. Ю. Бикова, Ю. О. Жука /Інститут засобів навчання АПН України. – К. : Атіка, 2005. – 272 с.
7. Arslan A., Ismahan A., Fatih A., Assessing the role of mobile technologies and distance learning in higher education, Tech Trends, 2017, vol. 61, no. 3, pp. 308-309, https://doi.org/10.1007/s11528-017-0174-4
8. Thoutenhoofd E.D. The datafication of learning: data technologies as reflection issue in the system of education, Studies in Philosophy and Education, 2018, vol. 37, no. 5, pp. 433- 449, https://doi.org/10.1007/s11217-017-9584-1
9. Keengwe J., Bhargava M. Mobile learning and integration of mobile technologies in education”, Education and Information Technologies, 2014, vol. 19, no. 4, pp. 737-746, https://doi.org/10.1007/s10639-013-9250-3
10. Vlieghe J., Education in an age of digital technologies”, Philosophy and Technology, 2014, vol. 27, no. 4, pp. 519-537, https://doi.org/10.1007/s13347-013-0131-x
11. Bozorova M.Sh., Innovative Educational Technologies in the Educational Process, International Journal of Humanities and Natural Sciences, 2017. vol.2, pp. 39-41. URL https://cyberleninka.ru/article/n/innovative-educational-technologies-in-the-educational-process/viewer
12. Neverova N., Rybakova L, Eremeenkova N, Galyuk N, Fedotova L., Nikol’skaya E.А, Studying The Innovative Methods Of Specialists Training In Aerospace Complex, International Journal Of Scientific & Technology Research. 2019, Volume 8, Issue 12, December pp. 1624 – 1629.
13. Trius Y.V. Innovative Information Technologies in the Teaching of Mathematical Disciplines, Lviv Polytechnic National University Institutional Repository. 2012. pp. 76-81. URL: http://ena.lp.edu.ua

I. Morhachov, Ie. Ovcharenko, Ye. Ivchenko, M. Buchniev

USE OF INNOVATIVE EDUCATIONAL INFORMATION TECHNOLOGIES FOR TRAINING MASTERS IN THE SPECIALTY "PUBLIC MANAGEMENT"

Summary

The aim of the work is to provide quantitative and experimental justification for the use of video lectures in the educational process of training specialists in the specialty "Public administration and administration" as an additional tool for electronic textbooks, which allows increasing the level of students ' learning of educational material. The article shows the results of the experiment using video lectures in the specified parameters to increase the level of learning by correspondence students of the material of the discipline "Electronic management, information resources, technologies and services in public administration". The study considered the hypothesis that the use of video lectures with certain parameters in the educational process of preparing masters in the specialty "Public administration" leads to an increase in the level of assimilation of material by students. At the same time, video lectures not replace classical classroom classes – but rather should supplement electronic textbooks and lecture notes. The authors focus on the parameters of video lectures and the algorithm of their application, and not only on the presence or absence of such a tool in the educational process. The results of this research have shown a positive impact of author's proposals on the level of learning of educational material by students of correspondence education. The advantages and disadvantages of video lectures compared to classroom classes and electronic lecture notes and textbooks was clarified. A complementary approach to using such video lectures is proposed. The authors sought to quantify the complimentary impact of individual information technology tools, namely, video lectures on certain parameters, on the degree of assimilation of educational material by students who studied the discipline "Electronic management, information resources, technologies and services in public administration". At the same time, it was planned to use modern means of Internet administration of video material. It has been experimentally proved that it is not only the fact of using certain tools (for example, video lectures) that is important, but also the quality parameters of such tools and the algorithm of application.

Keywords: Information technologies; e-government; student training; innovative educational technologies.

References

1. Bakhtiyarova, H.Sh. (2017), Innovatsijni tekhnolohii navchannia: Navch. posibn. dlia stud. vyschykh tekhnichnykh navchal'nykh zakladiv [Innovative learning technologies: Textbook. manual for students. higher technical educational institutions], NTU, Kyiv, Ukraine.
2. Martynova, I. (2016), “Introduction of innovative pedagogical technologies as a means of developing the creative potential of the teacher”, New pedagogical thought, vol. 4 (88), pp. 18 - 22.
3. Dychkivska, I.M. (2012), Innovatsijni pedahohichni tekhnolohii [Innovative pedagogical technologies: manual], 2nd ed., Akadem. vydav, Kyiv, Ukraine.
4. Yankovych, O.I. (2015), Osvitni tekhnologii suchasnykh navchalnykh zakladiv: navchalno metodichnyi posibnyk [Educational technologies of modern educational institutions: textbook], TNPU named after V. Hnatiuk, Ternopil, Ukraine.
5. Yankovych, O.I. (2008), Osvitni tekhnologii v istorii vyschoi pedagohichnoi osviti Ukrainy (1957–2008) [Educational technologies in the history of higher pedagogical education in Ukraine (1957–2008)], Textbooks and manuals, Ternopil, Ukraine.
6. Bykov, V. Yu. and Zhuk, Yu. O. (2005), Informatsijni tekhnolohii i zasoby navchannia [Information technologies and teaching aids: a collection of scientific papers], Institute of Teaching Aids of the Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine. Атіка, Kyiv, Ukraine.
7. Arslan, A. Ismahan, A. and Fatih, A. (2017), “Assessing the role of mobile technologies and distance learning in higher education”, Tech Trends, vol. 61, no. 3, pp. 308-309. https://doi.org/10.1007/s11528-017-0174-4
8. Thoutenhoofd, E.D. (2018), “The datafication of learning: data technologies as reflection issue in the system of education”, Studies in Philosophy and Education, vol. 37, no. 5, pp. 433- 449, https://doi.org/10.1007/s11217-017-9584-1
9. Keengwe, J. and Bhargava, M. (2014), “Mobile learning and integration of mobile technologies in education”, Education and Information Technologies, vol. 19, no. 4, pp. 737-746, https://doi.org/10.1007/s10639-013-9250-3
10. Vlieghe, J. (2014), “Education in an age of digital technologies”, Philosophy and Technology, vol. 27, no. 4, pp. 519-537, https://doi.org/10.1007/s13347-013-0131-x
11. Bozorova, M.Sh. (2017), “Innovative Educational Technologies in the Educational Process”, International Journal of Humanities and Natural Sciences,. vol.2, pp. 39-41, available at: https://cyberleninka.ru/article/n/innovative-educational-technologies-in-the-educational-process/viewer (Accessed 30 June 2020).
12. Neverova, N. Rybakova, L. Eremeenkova, N. Galyuk, N. Fedotova, L. and Nikol’skaya, E.А. (2019), “Studying The Innovative Methods Of Specialists Training In Aerospace Complex”, International Journal Of Scientific & Technology Research, Vol. 8, no. 12, pp. 1624 – 1629.
13. Trius, Y.V. (2012), “Innovative Information Technologies in the Teaching of Mathematical Disciplines”, Lviv Polytechnic National University Institutional Repository, pp. 76-81, available at: http://ena.lp.edu.ua (Accessed 30 June 2020).

№ 7 2020

Дата публікації: 2020-07-30

Кількість переглядів: 41

Відомості про авторів

І. В. Моргачов

к. е. н., доцент кафедри публічного управління, менеджменту та маркетингу, Східноукраїнський національний університет імені Володимира Даля

I. Morhachov

PhD in Economics, Associate Professor Volodymyr Dahl East Ukrainian National University

ORCID:

0000-0002-4347-3153


Є. І. Овчаренко

д. е. н., професор та завідувач кафедри публічного управління, менеджменту та маркетингу, Східноукраїнський національний університет імені Володимира Даля

Ie. Ovcharenko

Doctor of Economic Sciences, Professor Volodymyr Dahl East Ukrainian National University

ORCID:

0000-0001-5267-5067


Є. А. Івченко

д. е. н., професор кафедри публічного управління, менеджменту та маркетингу, Східноукраїнський національний університет імені Володимира Даля

Ye. Ivchenko

Doctor of Economic Sciences, Professor Volodymyr Dahl East Ukrainian National University

ORCID:

0000-0002-6665-2461


М. М. Бучнєв

к. е. н., доцент кафедри публічного управління, менеджменту та маркетингу, Східноукраїнський національний університет імені Володимира Даля

M. Buchniev

PhD in Economics, Associate Professor Volodymyr Dahl East Ukrainian National University

ORCID:

0000-0002-7503-5705

Як цитувати статтю

Моргачов І. В., Овчаренко Є. І., Івченко Є. А., Бучнєв М. М. Використання інноваційних освітніх інформаційних технологій для підготовки магістрів за спеціальністю «публічне управління та адміністрування». Державне управління: удосконалення та розвиток. 2020. № 7. – URL: http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=1705 (дата звернення: 12.08.2020). DOI: 10.32702/2307-2156-2020.7.51

Morhachov, I., Ovcharenko, Ie., Ivchenko, Ye. and Buchniev, M. (2020), “Use of innovative educational information technologies for training masters in the specialty "public management"”, Derzhavne upravlinnya: udoskonalennya ta rozvytok, [Online], vol. 7, available at: http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=1705 (Accessed 12 Aug 2020). DOI: 10.32702/2307-2156-2020.7.51

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.