DOI: 10.32702/2307-2156-2020.7.1
УДК: 352+005.6
А. А. Олешко, С. М. Бондаренко, Є. О. Діденко
УДОСКОНАЛЕННЯ ПІДХОДІВ ДО СТВОРЕННЯ СИСТЕМИ УПРАВЛІННЯ ЯКІСТЮ В ОРГАНАХ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ
Анотація
У статті досліджено основні методичні положення щодо створення та сертифікації в органі місцевого самоврядування системи управління якістю, яка відповідає вимогам міжнародного стандарту ISO 9001:2015. Розробка системи управління якістю, яка відповідає вимогам міжнародного стандарту ISO 9001:2015, передбачає зміни організаційної структури управління, до яких слід віднести створення Координаційної Ради з якості та введення посади менеджера з якості. Заходи зі створення системи управління якістю можна умовно розділити на дві частини: розробка документації системи управління якістю та впровадження заходів по приведенню діяльності органу у відповідність з вимогами міжнародного стандарту ISO 9001:2015. Дослідне впровадження системи управління якістю можна починати після завершення розробки документації і приведення діяльності органу місцевого самоврядування у відповідність вимогам МС ISO 9001:2015. Сертифікація – завершальний етап створення системи управління якістю. Сертифікат на систему управління якістю для громадянина, який звертається до органу місцевого самоврядування, означає гарантію якості його обслуговування.
Ключові слова: система управління якістю; міжнародний стандарт ISO 9001:2015; документи системи управління якістю; вимоги; процеси; адміністративна послуга.
Література
1. Бондаренко С. М. Задоволеність споживачів як основа успіху у бізнесі. Економіст. 2004. №12. С. 35 – 38.
2. Бондаренко С. М., Михайленко Н. В. Базова концепція загального управління якістю TQM: Роль персоналу. Економічний простір. 2015. № 103. С. 139-146.
3. Бондаренко С. М. Корпоративна соціальна відповідальність у концепції загального управління якістю на підприємствах легкої промисловості України. Економічний простір. 2016. № 105. С. 154-163.
4. Бондаренко С. М. Система показників конкурентоспроможності, соціально-економічної ефективності для споживача та рейтингу виробу на ринку. Проблеми науки. 2001. № 10. С. 40-46.
5. ДСТУ ISO 9000:2015 Системи управління якістю. Основні положення та словник термінів. (ISO 9000:2015 IDT). [чинний від 2016-07-01]. Вид. офіц. Київ : ДП «УкрНДНЦ», 2016. 45 с.
6. ДСТУ ISO 9001:2015 Системи управління якістю. Вимоги. (ISO 9001:2015 IDT). [чинний від 2016-07-01]. Вид. офіц. Київ : ДП «УкрНДНЦ», 2016. 21 с.
7. Захожай В. Б., Салухіна Н. Г., Язвінська О. М., Чорний А. Ю. Управління якістю. Київ : ДП «Видавничий дім «Персонал», 2011. 936 с.
8. Касич А.О., Харькова Ж.В. Управління конкурентними перевагами підприємства. Економічний аналіз. 2016. № 2. С. 79-85.
9. Международная организация по стандартизации. URL: https://www.iso.org/ru (дата звернення 02.07.2020).
10. Момот О. І. Менеджмент якості та елементи системи якості : навчальний посібник. Київ : Центр учбової літератури, 2007. 368 с.
11. Підгаєць П., Бригілевич І. Система управління якістю як інструмент вдосконалення діяльності органу місцевого самоврядування : методичний посібник швейцарсько-українського проекту «Підтримка децентралізації в Україні – DESPRO». Київ : ТОВ «Софія-A», 2012. 134 с.
12. Чопенко А. Особливості впровадження в державних органах України систем управління якістю за вимогами міжнародного стандарту ISO 9001. URL: http://www.dridu.dp.ua/vidavnictvo/2010/2010_04(7)/10cavvms. pdf
A. Oleshko, S. Bondarenko, E. Didenko
IMPROVING APPROACHES TO CREATING A QUALITY MANAGEMENT SYSTEM IN LOCAL GOVERNMENTS
Summary
The article examines the main methodological provisions for the creation and certification of a local government quality management system that meets the requirements of the international standard ISO 9001: 2015. Implementation and certification of the quality management system leads to increased clarity and transparency of local governments, ensuring customer satisfaction of administrative services, ensuring the effectiveness and consistency of work, rational use of resources. In ISO 9001: 2015, a process approach and risk-oriented thinking are applied to quality management systems. The development of a quality management system that meets the requirements of the international standard ISO 9001: 2015 is a complex, time-consuming work that cannot be performed without the creation of an appropriate organizational structure within the local government. Changes in the organizational structure of management in the local government, which need to be implemented include the creation of the Coordinating Council for Quality and the introduction of the position of quality manager. Measures to create a quality management system can be divided into two parts: the development of documentation for the quality management system and the implementation of measures to bring the body in line with the requirements of the international standard ISO 9001: 2015. The documentation of the quality management system consists of the following documents: quality policy, quality guidelines, procedures, position instructions and other documentation. Experimental implementation of the quality management system can begin after the completion of documentation and bringing the activities of local government in line with the requirements of ISO 9001: 2015. Certification is the final stage of creating a quality management system. The results of the certification are issued by a certificate sent to the applicant. A certificate for a quality management system for a citizen who applies to a local government means a guarantee of the quality of his service. Static data on the number of implemented and certified quality management systems in local governments in the world in 2018 are considered.
Keywords: quality management system; international standard ISO 9001: 2015; quality management system documents; requirements; processes; administrative service.
References
1. Bondarenko, S.M. (2004), “Consumer satisfaction as the basis of business success”, Ekonomist, vol. 4, pp. 35-37.
2. Bondarenko, S.M. and Mykhajlenko, N.V. (2015), “Basic concept of total quality management TQM: The role of staff”, Ekonomichnyj prostir, vol. 103, pp. 139-146.
3. Bondarenko, S.M. (2016), “Corporate social responsibility in the concept of total quality management at the enterprises of light industry of Ukraine”, Ekonomichnyj prostir, vol. 105, pp. 154-163.
4. Bondarenko, S.M. (2001), “The system of indicators of competitiveness, socio-economic efficiency for the consumer and product rating in the market”, Problemy nauky, vol. 10, рр. 40-46.
5. UkrNDNTs (2016), DSTU ISO 9000:2015 Systemy upravlinnia iakistiu. Osnovni polozhennia ta slovnyk terminiv [Quality management systems. Basic provisions and glossary of terms], UkrNDNTs, Кyiv, Ukraine.
6. UkrNDNTs (2016), DSTU ISO 9001:2015 Systemy upravlinnia iakistiu. Vymohy [Quality management systems. Requirements], UkrNDNTs, Кyiv, Ukraine.
7. Zakhozhaj, V.B. Salukhina, N.H. Yazvins'ka, O.M. and Chornyj, A.Yu. (2011), Upravlinnia iakistiu [Quality management], Vydavnychyj dim “Personal”, Kyiv, Ukraine.
8. Kasych, A.O. and Khar'kova, Zh.V. (2016), “Management of competitive advantages of the enterprise”, Ekonomichnyj analiz, vol. 2, pp. 79-85.
9. The official site of International Organization for Standardization (2020), available at: https://www.iso.org/ru (Accessed 02 July 2020).
10. Momot, O.I. (2007), Menedzhment iakosti ta elementy systemy iakosti [Quality management and elements of the quality system], Tsentr uchbovoi literatury, Kyiv, Ukraine.
11. Pidhaiets', P. and Bryhilevych, I. (2012), Systema upravlinnia iakistiu iak instrument vdoskonalennia diial'nosti orhanu mistsevoho samovriaduvannia [Quality management system as a tool for improving the activities of local government], Sofiia-A, Kyiv, Ukraine.
12. Chopenko, A. (2010), “Peculiarities of control system by quality on the requirements of international standard of ISO 9001 introduction in of Ukraine”, available at: http://www.dridu.dp.ua/vidavnictvo/2010/2010_04(7)/10cavvms. pdf (Accessed 02 July 2020).
№ 7 2020
Дата публікації: 2020-07-30
Кількість переглядів: 2471