EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ТЕОРІЇ ДИВЕРСИФІКАЦІЇ В ІНВЕСТИЦІЙНОМУ МАРКЕТИНГУ ПІДПРИЄМСТВ
Р. І. Жовновач, В. А. Вишневська, М. О. Шевчук

DOI: 10.32702/2307-2156-2020.3.11

УДК: 339.138: 330.322

Р. І. Жовновач, В. А. Вишневська, М. О. Шевчук

ТЕОРІЇ ДИВЕРСИФІКАЦІЇ В ІНВЕСТИЦІЙНОМУ МАРКЕТИНГУ ПІДПРИЄМСТВ

Анотація

В статті розглянуто передумови до використання та розвитку інвестиційного маркетингу як однієї із форм комунікаційного середовища між підприємствами та інвестором з метою реалізації інтересів обох сторін. Наведено сутнісні характеристики поняття інвестиційного маркетингу як різновиду сучасного маркетингу, який характеризує підхід до стратегічного та тактичного управління інвестиційною діяльністю, що спрямований на формування ефективної реалізації інвестиційних рішень відповідно до вимог та потреб кінцевих споживачів з метою забезпечення додаткових конкурентних переваг в умовах нестабільності зовнішнього середовища та отримання економічного та соціального ефектів. Актуалізовано проблему доцільності застосування і реалізації варіантів розрахунку диверсифікації, що спрямовано на зменшення ризику інвестиційної діяльності. Представлено основні моделі диверсифікації інвестиційної діяльності, здійснено обґрунтування доцільності форм і методів диверсифікації та можливості їх практичного використання для прийняття рішення про розподіл коштів між інвестиційними інструментами з різними фінансовими характеристиками з огляду на сучасні особливості турбулентного ринкового середовища.

Ключові слова: інвестиційна діяльність; інвестиційний маркетинг; ризик; оптимальний інвестиційний портфель; диверсифікація.

Література

1. Абрамов А.Е. Инвестиционные фонды: доходность и риски, стратегии управления портфелем, объекты инвестирования в России. М.: Альпина Паблишер, 2005. 424 с.
2. Боди, Зви, Кейн, Алекс, Маркус, Алан. Принципы инвестиций [под ред.В.А. Кравченко; пер. с англ. Э.В. Кондуковой и др.]. 4-е изд. Москва; Санкт-Петербург; Киев : Вильямс, 2018. 984 с.
3. Економічний словник-довідник / за ред. д. е. н., проф. С. В. Мочерного. Київ: Феміна, 1995. 368 с.
4. Мишкін Ф. Економіка грошей, банківської справи і фінансових ринків. К.: Основи, 1998. 963 с.
5. Підхомний О.М. Управління інвестиційними процесами на фінансових ринках: Навч. посібник. К.: Кондор, 2003. 184с.
6. Томилов В.В., Песоцкая Е.В. Организация маркетинг менеджмента инвестиций в системе государственного регулирования. Российский журнал СПб. университета Экономики и финансов. 2002. № 1. С. 41–54
7. Фабоцци Ф. Управление инвестициями: Пер. с англ. М.: ИНФРА-М, 2000. XXVIII, 932 с.
8. Финансовый маркетинг: теория и практика : учебник для магистров. Артемьева О. А. [и др.] ; под общ. ред. С. В. Карповой. М. : Издательство Юрайт, 2015. 424 с.
9. Шарп У., Александер Г., Бэйли Дж. Инвестиции. Москва : ИНФРА-М, 2001. 1028 с
10. Markowitz Н. Portfolio Selection. Тhе Journal of Finance. Vol. VII, №1, March 1952. Р. 77-91
11. Tobin, J., Hahn, F. H. and Brechling F. P. R. The Theory of Portfolio Selection. Theory of Interest Rates. London: MacMillan, 1965. P. 3–51.

R. Zhovnovach, V. Vyshnevska, M. Shevchuk

DIVERSIFICATION THEORIES IN INVESTMENT MARKETING OF ENTERPRISE

Summary

The article discloses the prerequisites for the use and development of investment marketing as a form of communication environment between enterprises and investor in order to realize the interests of both parties. The essential characteristics of the concept of investment marketing as a kind of modern marketing which characterizes the approach to strategic and tactical management of investment activities, aimed at forming effective implementation of investment decisions in accordance with the requirements and needs of end users to provide additional competitive advantages in an unstable environment and to get economic and social effects.
The problem of expediency of application and realization of variants of calculation of diversification which is directed on reduction of risk of investment activity is actualized. It is proved that diversification concept is the basis for modern investment management system. The role of investment activity diversification in the context of management functions has been defined.
The main models of diversification of investment activities are presented. The expediency of choosing certain forms and methods of diversification and the possibility of their practical use to take decision on distribution of funds between investment instruments with different financial characteristics given the current features of turbulent market environment.
The formation of a diversified investment portfolio is proposed to be carried out in four stages: the choice of financial instruments; calculation of the lower and upper limits of the interval of expected return and risk for different portfolio options; calculation for each value of expected return and risk from the allowable interval of the optimal portfolio; establishing the optimal structure of the formed portfolio taking into account the requirements of investment diversification. Recommendations on the possibility of using the considered approaches to assessing investment risk and the attractiveness of the investment portfolio, subject to some adaptation to the conditions of the Ukrainian market are given.

Keywords: investment activity; investment marketing; risk; optimal investment portfolio; diversification.

References

1. Abramov A.E. (2005), Investitsionnye fondy: dokhodnost' i riski, strategii upravleniya portfelem, ob"ekty investirovaniya v Rossii [Investment funds: the profitability and risk, portfolio management strategy, the objects of investment in Russia], Moscow: Al'pina Pablisher Publ, Russia.
2. Body Zvi, Kane Alex and Marcus Alan (2018), Printsipy investitsiy [Principles of investment], Moscow, Sankt-Peterburg, Kyiv: Williams, Russia-Ukraine.
3. Mochernyi, S. V. (Eds.) (1995). Ekonomichnyi slovnyk-dovidnyk [Economic DictionaryDirectory], Kyiv: Femina, Ukraine.
4. Myshkin, F. (1998), Ekonomika hroshei, bankivskoi spravy i finansovykh rynkiv [Economics of money, banking and financial markets], Kyiv: Osnovy, Ukraine.
5. Pidkhomnyi, O.M. (2003), Upravlinnia investytsiinymy protsesamy na finansovykh rynkakh [Investment Process Management in Financial Markets], Kondor, Kyiv, Ukraine.
6. Tomilov, V.V., Pesotskaya, E.V. (2002), “Organization of marketing management investment in the system of state regulation”, Rossiyskiy zhurnal SPb. universiteta Ekonomiki i finansov, Vol. 1, pp. 41–54.
7. Fabocci, F. (2000), Upravlenie investicijami [Investment management], Moscow: INFRA-M , Russia.
8. Artemyeva, O. A. and etc (2015), Finansovyy marketing: teoriya i praktika [Financial marketing: theory and practice], M.: Publishing House Yurayt, Russia.
9. Sharp U., Aleksander G., Beyli Dzh. (2001), Investitsii [Investments]. Moskva : INFRA-M, Russia
10. Markowitz, H. M. (1952), “Portfolio Seletion”, Journal of Finance, Vol 7, no 1, pp. 77–91.
11. Tobin, J.; Hahn, F. H. and Brechling, F. P. R. (Eds.) (1965), “The Theory of Portfolio Selection”, Theory of Interest Rates, London: MacMillan, pp.3–51.

№ 3 2020

Дата публікації: 2020-03-27

Кількість переглядів: 760

Відомості про авторів

Р. І. Жовновач

д. е. н., професор кафедри економічної теорії, маркетингу та економічної кібернетики, Центральноукраїнський національний технічний університет, Кропивницький, Україна

R. Zhovnovach

Doctor of Economic Sciences, Professor of economic theory, marketing and economic cybernetics’ department, Central Ukrainian National Technical University, Kropyvnytskyi, Ukraine

ORCID:

0000-0001-6758-3421


В. А. Вишневська

к. е. н., доцент кафедри економічної теорії, маркетингу та економічної кібернетики, Центральноукраїнський національний технічний університет, Кропивницький, Україна

V. Vyshnevska

PhD in Economics, Associate Professor of economic theory, marketing and economic cybernetics’ department, Central Ukrainian National Technical University, Kropyvnytskyi, Ukraine

ORCID:

0000-0003-4343-2455


М. О. Шевчук

аспірант, Центральноукраїнський національний технічний університет, Кропивницький, Україна

M. Shevchuk

postgraduate student of economic theory, marketing and economic cybernetics’ department,Central Ukrainian National Technical University, Kropyvnytskyi, Ukraine

ORCID:

0000-0001-6490-9123

Як цитувати статтю

Жовновач Р. І., Вишневська В. А., Шевчук М. О. Теорії диверсифікації в інвестиційному маркетингу підприємств. Державне управління: удосконалення та розвиток. 2020. № 3. – URL: http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=1689 (дата звернення: 13.11.2024). DOI: 10.32702/2307-2156-2020.3.11

Zhovnovach, R., Vyshnevska, V. and Shevchuk, M. (2020), “Diversification theories in investment marketing of enterprise”, Derzhavne upravlinnya: udoskonalennya ta rozvytok, [Online], vol. 3, available at: http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=1689 (Accessed 13 Nov 2024). DOI: 10.32702/2307-2156-2020.3.11

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.