EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ЕВОЛЮЦІЯ ПІДХОДІВ ДО РОЗУМІННЯ ПОНЯТТЯ «ЕКОЛОГІЧНА ОСВІТА»
Л. Р. Нєдєліна

УДК: 351

Л. Р. Нєдєліна

ЕВОЛЮЦІЯ ПІДХОДІВ ДО РОЗУМІННЯ ПОНЯТТЯ «ЕКОЛОГІЧНА ОСВІТА»

Анотація

Статтю присвячено дослідженню еволюції підходів до розуміння поняття «екологічна освіта». Проаналізовано праці вітчизняних і зарубіжних дослідників. Розглянуто різні підходи до визначення сутності поняття «екологічна освіта». Встановлено, що екологічна освіта є інструментом виховання відповідального, гуманного та етичного ставлення людини до навколишнього природного середовища. Впродовж усього існування людства поширювалось та розвивалось екологічне знання. У первинних суспільствах екологічне знання забезпечувало виживання людині як біологічному виду, сприяло створенню фундаменту для перетворення в людину соціальну. На сучасному етапі розвитку людства, коли екологічні проблеми набули глобального масштабу, екологічна освіта має на меті зміну свідомості та відношення людини до природи - природа не як об’єкт експлуатації, а як носій найвищої цінності – життя, запорука існування людства.

Liubov Niedielina

EVOLUTION OF APPROACHES TO «ENVIRONMENTAL EDUCATION»

Summary

This article is devoted to studying the evolution of approaches to «environmental education». The works of both national and foreign scientists were meticulously scrutinized. Various approaches to understanding the term «environmental education» were discovered. Environmental education is a tool to educate human beings by teaching them to act ethically and responsibly toward the environment. Environmental education is a process that allows individuals to explore environmental issues, engage in problem solving, and take action to improve the environment. As a result, individuals develop a deeper understanding of environmental issues and have the skills to make informed and responsible decisions. Environmental education is a process in which individuals gain awareness of their environment and acquire knowledge, skills, values, experiences, and also the determination, which will enable them to act - individually and collectively - to solve present and future environmental problems. Environmental education has a rich history, one deeply interconnected with our growing understanding of the earth's ecological systems and the development of an environmental movement to protect natural resource. People have always lived symbiotically with nature, and built stories, religions and cultures around nature and the local environment. Throughout the whole history of mankind, the environmental knowledge has been consistently spreading and evolving. No other single education movement has evolved at such an explosive pace. The roots of environmental education can be traced back to primitive societies, when environmental knowledge served as a tool to ensure the survival of human species. It also helped to lay the foundation for future socialization of human beings. Nowadays, when environmental changes are identified as issues of global concern, environmental education aims to transform the human minds and the way people treat the environment. People have to understand that nature is not an object for exploitation. The existence of the whole humankind depends on how we treat nature today.

№ 9 2018

Кількість переглядів: 326

Відомості про авторів

Л. Р. Нєдєліна

аспірантка кафедри регіонального управління, місцевого самоврядування та управління містом Національної академії державного управління при Президентові України

Liubov Niedielina

PhD student, department of regional management, local self government and city management, National academy of public administration under the President of Ukraine

ORCID:

0000-0003-2606-411X

Як цитувати статтю

Нєдєліна Л. Р. Еволюція підходів до розуміння поняття «екологічна освіта». Державне управління: удосконалення та розвиток. 2018. № 9. – URL: http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=1670 (дата звернення: 30.06.2022).

Niedielina, Liubov (2018), “Evolution of approaches to «environmental education»”, Derzhavne upravlinnya: udoskonalennya ta rozvytok, [Online], vol. 9, available at: http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=1670 (Accessed 30 Jun 2022).

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.