EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ВЗАЄМОДІЯ ОРГАНІВ ПУБЛІЧНОЇ ВЛАДИ З ІНСТИТУТАМИ ГРОМАДЯНСЬКОГО СУСПІЛЬСТВА В КРАЇНАХ ЦЕНТРАЛЬНО-СХІДНОЇ ЄВРОПИ
С. В. Лізаковська

DOI: 10.32702/2307-2156-2019.9.24

УДК: 351:342.2

С. В. Лізаковська

ВЗАЄМОДІЯ ОРГАНІВ ПУБЛІЧНОЇ ВЛАДИ З ІНСТИТУТАМИ ГРОМАДЯНСЬКОГО СУСПІЛЬСТВА В КРАЇНАХ ЦЕНТРАЛЬНО-СХІДНОЇ ЄВРОПИ

Анотація

В статті аналізується та узагальнюється досвід співпраці органів публічної влади з інститутами громадянського суспільства в країнах Центрально-Східної Європи.
Розкрито базові принципи, які лежать в основі демократичного та належного управління.
Визначено сучасні тенденції розвитку відносин між владою і громадськістю в країнах Центрально-Східної Європи.
В статті підкреслено необхідність імплементації позитивного досвіду країн, які апробували в практиці механізми розвитку взаємодії органів влади з громадянським суспільством.
Охарактеризовано державну політику в країнах Центрально-Східної Європи щодо співпраці органів публічної влади з інститутами громадянського суспільства. Доведено, що складовим елементом демократичного суспільства є громадська активність – ініціативна, активна і добровільна участь людей у виробленні та реалізації політики на різних рівнях і в різних сегментах життєдіяльності суспільства.

Ключові слова: Болгарія; взаємодія; відкритість; громадська участь; демократія; Естонія; ефективність; Європейський Союз; інститути громадянського суспільства; Латвія; Литва; належне управління; органи державної влади; партнерські стосунки; підзвітність; Польща; прозорість; Угорщина; Центрально-Східна Європа; Чехія.

Література

1. Досвід взаємодії державних органів країн світу з інститутами громадського суспільства, залучення громадськості до формування та реалізації державної політики, протидії корупції, забезпечення електронного урядування. Законодавчі норми, практика та національні особливості взаємин між владою та громадянським суспільством. - Міністерство закордонних справ України, 2012. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.ogp.gov.ua/sites/default/files/library/Dosvid_OGP-MFA.pdf
2. Халецький А. В. Зарубіжний досвід сприяння розвитку громадянського суспільства // Державне управління: удосконалення та розвиток. - 2012. - № 11.
3. Калінічева Г. Державна політика підтримки розвитку організацій громадянського суспільства в країнах ЦСЄ // Віче. – 2013. - № 20.
4. Лендьел М. Визначення оптимального розміру муніципалітетів у постсоціалістичних країнах Центрально-Східної Європи: роль європейських норм місцевого самоврядування // Вісник Наукового інформаційно-аналітичного центру НАТО Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника / за заг. ред. О. Білоуса. - Івано-Франківськ: Гостинець, 2008.
5. Матяж С. В. Європейський досвід розвитку та функціонування інститутів громадянського суспільства // Наукові праці ЧДУ. - 2014. - Вип. 218; Том 230. - С. 28–31.
6. Міжнародна практика заходів, спрямованих на зміцнення довіри між державою та організаціями громадянського суспільства: дослідження / Координатор проектів ОБСЄ в Україні. – Київ, 2010.
7. Михайловська О. Проторована дорога, третій шлях чи манівці // Віче. 2006. № 13–14. С. 34–38.
8. Основні засади діяльності прес-служб органів державної влади та місцевого самоврядування: світовий та український досвід: наук.-метод. видання / за наук. керівн. О. С. Поважного. Донецьк: Донецький держ. ун-т управління, 2011. - 107 с.
9. Рудич Ф. Політичний режим і народовладдя: методологічний контекст // Віче. - 2011. - № 18. - С. 21–26.
10. Ткаченко І. Громадянське суспільство і Європейський Союз: функціонування й співпраця // Віче. – 2015. - № 2.

S. Lizakowska

COOPERATION OF PUBLIC AUTHORITIES WITH CIVIL SOCIETY INSTITUTES IN CENTRAL EASTERN EUROPEAN COUNTRIES

Summary

The article is devoted to the study and generalization of the cooperation experience between public authorities and civil society institutes in Central Eastern European countries.
Basic principles that underlie democracy and proper management are outlined. Five basic principles that underlie democracy and proper management: public institutes must work more openly; the effectiveness of EU program measures depends on ensuring broad public participation; clearly defined roles and responsibilities of different parties in legislative and executive processes; program measures must be effective, timely and bring the necessary results on the basis of clearly defined tasks; measures and actions must be consistent and clear.
It is determined that the system of real local self-government and self-organization of citizens began to spread in the countries of Central and Eastern Europe since the 1990s. In order to address the problem of small, unsecured communities, various and optimal tools are used in different countries of the region.
The current trends in developing relations between the government and the public in countries of Central and Eastern Europe are as follows: CSIs of society play an important role in the modern political process; responsibilities and field of the CSIs’ activities have expanded significantly, with a growing number of issues facing CSIs; expansion of the competence sphere combined with greater responsibility; the civil society sector and public authorities are concerned that the CSIs involved in the decision-making process represent true interests of citizens; accountability, transparency and openness have become key principles in the relationship between government and civil society.
Specifics of civil mechanisms controlling the activities of executive bodies and their decisions are revealed. The most common and effective way to monitor the public policy effectiveness is participation of CSIs representatives herein.
The state policy in Central Eastern European countries concerning the cooperation of public authorities and civil society institutes is described.
Analysis of the Central Eastern European countries experience in the field of establishing civil society institutes proves the social component is an element of a democratic society - an initiative and voluntary participation of people in policy development at different levels and in different segments of society's life.

Keywords: Bulgaria; cooperation; openness; public participation; democracy; Estonia; efficiency; European Union; civil society institutes; Latvia; Lithuania; proper management; partnership; accountability; Poland; transparency; public authorities; Hungary; Central Eastern Europe; Czech Republic.

References

1. Ministry of Foreign Affairs of Ukraine (2012), “Experience of Interaction between Global Public Authorities and Civil Society Institutes, Involvement of the Public in Formation and Implementation of State Policy, Corruption Resistance, and Ensuring E-Governance. Legislation, Practice and National Peculiarities of the Relations between Government and Civil Society”, available at: http:////www.ogp.gov.ua/sites/default/files/library/Dosvid_OGP-MFA.pdf (Accessed 15 Aug 2019).
2. Khaletskyi, A. V. (2012), “Foreign Experience in Promoting the Development of Civil Society”, Derzhavne upravlinnia: udoskonalennia ta rozvytok, vol. 11, available at: http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=546 (Accessed 15 Aug 2019).
3. Kalinicheva, H. (2013), “State Policy to Support the Development of Civil Society Organizations in Countries of Central Eastern Europe”, Viche, vol. 13.
4. Lendel, M. (2008), “Determination of the Optimal Size for Municipalities in Post-Socialist Countries of Central and Eastern Europe: the Role of European Norms at Local Self-Government”, Visnyk Naukovoho informatsiino-analitychnoho tsentru NATO Prykarpatskoho natsionalnoho universytetu imeni Vasylia Stefanyka, available at: https://www.researchgate.net/publication/348327229_Viznacenna_optimalnogo_rozmiru_municipalitetu (Accessed 15 Aug 2019).
5. Matiazh, S. V. (2014), “European Experience of the Development and Operation of Civil Society Institutes”, Naukovi pratsi ChDU, vol. 218, no. 230, pp. 28–31.
6. OSCE (2010), Mizhnarodna praktyka zakhodiv, spriamovanykh na zmitsnennia doviry mizh derzhavoiu ta orhanizatsiiamy hromadianskoho suspilstva doslidzhennia [International Practice of Measures Aimed at Strengthening Trust between the State and Civil Society Organizations. Research], Koordynator proektiv OBSIe v Ukraini, Kyiv, Ukraine.
7. Mykhailovska, O. (2006), “Proved Road, Third Way or Bypass”, Viche, vol. 13-14, pp. 34–38.
8. Povazhnyi, O.S. (), Osnovni zasady diialnosti pres-sluzhb orhaniv derzhavnoi vlady ta mistsevoho samovriaduvannia: svitovyi ta ukrainskyi dosvid [Basic Principles of Press Services Activity at Public Authorities and Local Self-Government: Global and Ukrainian Experience], Donets'kyj derzh. un-t upravlinnia, Donets'k, Ukraine
9. Rudych F. (2011), “Political Regime and Democracy: Methodological Context”, Viche, vol. 18, pp. 21–26.
10. Tkachenko I. (2015), “Civil Society and the European Union: Functioning and Cooperation”, Viche, vol. 2.

№ 9 2019

Дата публікації: 2019-09-27

Кількість переглядів: 1180

Відомості про авторів

С. В. Лізаковська

к. держ. упр., доцент, викладач кафедри соціології і військової історії Військово-морської академії імені Героїв Вестерплатте в м. Гдиня, Польща

S. Lizakowska

PhD in Public Administration, Associate Professor, Lecturer of the Department of Sociology and Military History, Polish Naval Academy named after the Heroes of Westerplatte , Gdynia, Poland

ORCID:

0000-0002-1524-2673

Як цитувати статтю

Лізаковська С. В. Взаємодія органів публічної влади з інститутами громадянського суспільства в країнах центрально-східної європи. Державне управління: удосконалення та розвиток. 2019. № 9. – URL: http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=1662 (дата звернення: 20.04.2024). DOI: 10.32702/2307-2156-2019.9.24

Lizakowska, S. (2019), “Cooperation of public authorities with civil society institutes in central eastern european countries”, Derzhavne upravlinnya: udoskonalennya ta rozvytok, [Online], vol. 9, available at: http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=1662 (Accessed 20 Apr 2024). DOI: 10.32702/2307-2156-2019.9.24

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.