ПЕРСПЕКТИВИ ДЕРЖАВНОГО УПРАВЛІННЯ КРЕАТИВНОЮ ЕКОНОМІКОЮ В УКРАЇНІ
О. О. Бутник
DOI: 10.32702/2307-2156-2020.4.65
УДК: 351.82
О. О. Бутник
ПЕРСПЕКТИВИ ДЕРЖАВНОГО УПРАВЛІННЯ КРЕАТИВНОЮ ЕКОНОМІКОЮ В УКРАЇНІ
Анотація
Досліджено витоки та дефініцію понять «креативна економіка» та «креативні індустрії». Визначено, що креативна індустрія характеризується не лише певною сукупністю видів економічної діяльності, які виробляють креативні товари та послуги, а й підходом до формування нової економіки, яка базується на застосуванні людської творчості та активізації творчого потенціалу людини з метою отримання конкурентних переваг. Встановлено, що креативна економіка є суттєвою складовою сучасної економіки розвинених країн світу. Проаналізовано розвиток креативної економіки в Україні. Досліджено нормативно-правове забезпечення функціонування креативної економіки в Україні. Зауважено на основних аспектах роботи уряду країни в рамках державного управління сферою креативної економіки. Запропоновано перспективні напрями державного управління креативною економікою в Україні.
Ключові слова: креативна економіка; державне управління; креативні індустрії; сектор культури.
Література
1. Актуальні проблеми реалізації державної політики у сфері розвитку креативних і культурних індустрій. Національний інститут стратегічних досліджень : веб-сайт. URL:http://old2.niss.gov.ua/content/articles/files/111AZ_Walevskiy_-07092018-0b9aa.pdf (дата звернення 20.12.2019).
2. Creative economy outlook. Trends in international trade in creative industries 2002–2015. Country profiles 2005–2014. URL: https://unctad.org/en/PublicationsLibrary/ditcted2018d3_en.pdf (дата звернення 20.12.2019).
3. Про схвалення Довгострокової стратегії розвитку української культури - стратегії реформ : розпорядження Кабінету Міністрів України від 1 лютого 2016 р. № 119-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/119-2016-%D1%80 (дата звернення 20.12.2019).
4. Холодницька А.В. Актуальні тенденції розвитку креативних індустрій в Україні в умовах глобалізації. Економіка і суспільство. 2018. №14. С. 151-157.
5. Щеглюк С. Д. Особливості розвитку креативної індустрії України: перспективні форми просторової організації. Регіональна економіка. 2017. Вип. 6 (128). С. 143-150.
6. Кукса І. М., Пєтухова Т. О. Креативна економіка як елемент інноваційної та стійкої стратегії розвитку України. Ефективна економіка. 2017. № 12.
7. Ушкаренко Ю.В., Чмут А.В., Синякова К.М. Креативна економіка: сутність поняття та значення для України в умовах європейської інтеграції. Економіка і суспільство. Вип. 18 / 2018. С. 67-72.
8. UNCTAD Creative Industries for trade and development gains. 2019. URL: https://unctad.org/meetings/en/Presentation/Marisa%20Henderson_powerpoint1_CEP_%206%20Dec%2019.pdf (Last accessed: 10.01.2020)
9. UNESKO Creative Economy Report. 2018. Available at: https://unctad.org/en/pages/PublicationWebflyer.aspx?publicationid=2328 (Last accessed: 10.01.2020)
10. Аналітичні матеріали галузі легкої промисловості. Укрлегпром : веб-сайт. URL: https://ukrlegprom.org/ua/analytics/ (дата звернення 20.12.2019).
11. Звіт за результатами діяльності Державного агентства України з питань кіно у 2018 році. URL: http://dergkino.gov.ua/media/text/zvit_presentation_2018.pdf (дата звернення 20.12.2019).
12. Розпорядження Кабінету Міністрів України «Про схвалення Експортної стратегії України (“дорожньої карти” стратегічного розвитку торгівлі) на 2017-2021 роки від 27 грудня 2017 р. №1017-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1017-2017-%D1%80 (дата звернення 10.01.2020).
13. Cristina Farinha. Developing cultural and creative industries in Ukraine. URL:https://www.culturepartnership.eu/upload/editor/2017/Research/171205%20Creative%20Industries%20Report%20for%20Ukraine.pdf (дата звернення 10.01.2020).
14. UNESCO culture for development indicators. Ukraine's Analytical Brief. https://www.culturepartnership.eu/upload/editor/2017/2017/CDIS%20_%20Analytical%20Brief%20_%20ENG%20(1).pdf (дата звернення 10.01.2020).
O. Butnyk
PERSPECTIVES OF PUBLIC ADMINISTRATION OF CREATIVE ECONOMY IN UKRAINE
Summary
The origins and definitions of the concepts of "creative economy" and "creative industries" are investigated. It is determined that the creative industry is characterized not only by a certain set of economic activities that produce creative goods and services, but also by an approach to the formation of a new economy based on the use of human creativity and the activation of human creative potential in order to obtain competitive advantages. It is established that the creative economy is an essential component of the modern economy of the developed countries of the world. According to the United Nations Report presented at the United Nations Conference on Trade and Development, the size of the global creative goods market has expanded from $ 208 billion. in 2002 to $ 509 billion in 2015. The development of creative economy in Ukraine is analyzed. According to Ukraine's Export Strategy (Strategic Trade Development Roadmap) for 2017-2021, the creative industry sector includes: light industry, fashion and design services, audiovisual services, cultural and digital services, advertising and public relations, fine arts and Performing Arts, Creative Crafts, Cultural Heritage Sites. Despite the lack of state support for the development of the creative economy in Ukraine, there is virtually a promotion of creative industries at various levels, ranging from the development of textbooks, the development of creative hubs, modern libraries and the planning of urban development strategies. The European Union programs for the support of the creative economy, the positive practice of creative cities, creative spaces such as creative hubs, coworkings, etc. play an important role in activating the creative industries in the domestic economy. The regulatory legal support for the functioning of the creative economy in Ukraine is investigated. the government's activities within the framework of the state management of the creative economy span the setting of standards governing cultural activity; the availability of public policies, infrastructure, institutional capacities and processes aimed at promoting inclusive cultural development, promoting cultural rights and cultural diversity; a sufficient level of cultural infrastructure in the country; the possibility of civil society involvement in cultural policy-making. Prospective directions of state management of creative economy in Ukraine are offered. Most importantly, the Ministry of Culture, Youth and Sports should develop a creative industry development plan that should be approved annually, setting out specific goals, actions and tools to be implemented within a clear timeframe.
Keywords: creative economy; public administration; creative industries; cultural sector.
References
1. National Institute of Strategic Studies (2018), “Actual problems of realization of the state policy in the sphere of development of creative and cultural industries”, available at: http://old2.niss.gov.ua/content/articles/files/111AZ_Walevskiy_-07092018-0b9aa.pdf (Accessed 20.12.2019).
2. The official site of the United nations conference on trade and development (2018), “Creative economy outlook. Trends in international trade in creative industries 2002–2015. Country profiles 2005–2014”, available at: https://unctad.org/en/PublicationsLibrary/ditcted2018d3_en.pdf (Accessed 20.12.2019).
3. Cabinet of Ministers of Ukraine (2019), “On Approval of the Long-term Strategy for the Development of Ukrainian Culture - Reform Strategy”, available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/119-2016-%D1%80 (Accessed 20 December 2019).
4. Holodnic'ka, A.V. (2018), “Actual tendencies of development of creative industries in Ukraine in the conditions of globalization”, Ekonomika i suspil'stvo, vol. 14, pp. 151-157.
5. Shhegljuk, S. D. (2017), “Features of development of creative industry of Ukraine: perspective forms of spatial organization”, Regional'na ekonomika, vol. 6 128, pp. 143-150.
6. Kuksa, I. M. and Pietuhova, T. O. (2017), “Creative economy as an element of innovative and sustainable development strategy of Ukraine”, Efektivna ekonomika, vol. 12.
7. Ushkarenko, Ju.V. Chmut, A.V. and Sinjakova, K.M. (2018), “Creative economy: the essence of the concept and meaning for Ukraine in the context of European integration”, Ekonomika i suspil'stvo, vol. 18, pp. 67-72.
8. The official site of the United Nations Conference on Trade and Development (2019), “Creative Industries for trade and development gains”, available at: https://unctad.org/meetings/en/Presentation/Marisa%20Henderson_powerpoint1_CEP_%206%20Dec%2019.pdf (Accessed: 10.01.2020).
9. The official site of the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (2018), “Creative Economy Report. 2018”, available at: https://en.unesco.org/creativity/activities/creative-economy-report (Accessed: 10.01.2020).
10. The official site of the Ukrainian Association of Light Industry Enterprises (2019), “Analytical materials of light industry”, available at: https://ukrlegprom.org/ua/analytics/ (Accessed: 10.01.2020).
11. The State Agency of Ukraine of movie issues (2018), “Report on the results of the activities of the State Film Agency of 2018”, available at: http://dergkino.gov.ua/media/text/zvit_presentation_2018.pdf (Accessed: 10.01.2020).
12. Cabinet of Ministers of Ukraine (2017), “Decree of the Cabinet of Ministers of Ukraine “On Approval of the Export Strategy of Ukraine (“Road Map” of Strategic Trade Development) for 2017-2021”, available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1017-2017-%D1%80 (Accessed: 10.01.2020).
13. Farinha, C. (2017), “Developing cultural and creative industries in Ukraine”, Culture & Creativity. EU-Eastern Partnership Programme, available at: https://www.culturepartnership.eu/upload/editor/2017/Research/171205%20Creative%20Industries%20Report%20for%20Ukraine.pdf (Accessed: 10.01.2020).
14. The official site of the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (2017), “Culture for development indicators. Ukraine's Analytical Brief”, available at: https://www.culturepartnership.eu/upload/editor/2017/2017/CDIS%20_%20Analytical%20Brief%20_%20ENG%20(1).pdf (Accessed: 10.01.2020).
№ 4 2020
Дата публікації: 2020-04-30
Кількість переглядів: 1175