DOI: 10.32702/2307-2156-2020.4.64
УДК: 657
В. О. Чабаров, О. В. Євтушок
ОРГАНІЗАЦІЯ ПРАЦІ ТА СИСТЕМА ВИПЛАТИ ЗАРОБІТНОЇ ПЛАТИ ДЕРЖАВНИХ СЛУЖБОВЦІВ: МІЖНАРОДНИЙ ДОСВІД ДЛЯ УКРАЇНИ
Анотація
В статті проаналізовано сучасні проблеми організації праці та виплати заробітної плати державних службовців в Україні та міжнародний досвід з цього питання. Доведено, що використання позитивного міжнародного досвіду організації та оплати праці в державному секторі економіки сприятиме покращенню ефективності та якості виконання обов’язків держслужбовців, покращенню матеріальної мотивації, посиленню довіри до них з боку населення, підвищенню конкурентоспроможності держави у цілому. Визначено, що якість роботи державних службовців залежить від процесу організації праці та гідної її оплати, та не залежить від кількості осіб,що працюють на державній службі. Обґрунтовано необхідність змін в організації праці та системі виплати заробітної плати вітчизняних державних службовців. Наведено можливі шляхи використання міжнародного досвіду щодо організації та оплати праці в державному секторі України.
Ключові слова: організація праці; оплата праці; заробітна плата; державна служба; державні службовців; міжнародний досвід; відповідальність; професійні якості.
Література
1. Про державну службу : Закон від 10.12.2015 № 889-VIII [Електронний ресурс]. – Режим доступу : www.zakon.rada.gov.ua
2. National Joint Council for local government services National Agreement on Pay and Conditions of Service, 2018. – 225 с.
3. Кірмач А.В. Публічна служба : зарубіжний досвід та пропозиції для України / А. В. Кірмач, В.П. Тимощук, А. М. Школик. – Київ: Конус-Ю, 2007. – 735 с.
4. Чорноног Є.С. Державна служба: історія, теорія і практика / Є.С. Чорноног. – Київ: Знання, 2008. – 458 с.
5. Обчанська І.О. Підвищення ефективності управління підприємствами державного сектора економіки [Текст] : автореф. дис. ... канд. екон. наук : 08.00.03 / Обчанська Інна Олексіївна ; Донец. держ. ун-т упр. - Донецьк, 2011. - 20 с.
6. Подлужна Н.О. Кількісна оцінка кадрової безпеки організації // Вісник Донецького Національного Університету. Серія Економіка і право. – 2011. – Вип. 2. – С. 160-164.
7. Пронкін С.В. Державне управління зарубіжних країн : навч. посіб. / С.В. Пронкін, О.Є. Петрухіна. – М.: Аспект Пресс, 2005. – С.64.
8. Мельтюхова Н.М. Зарубіжний досвід публічного адміністрування / Н. М. Мельтюхова, В. В. Корженко, Ю. В. Дідок. – Київ: НАДУ, 2010. – 28 с.
9. Яшина Ю.В. Адаптація зарубіжного досвіду управління професійним розвитком кадрів державної служби // Держ. упр. та місц. самоврядування : зб. наук. пр / редкол. : С.М. Серьогін (голов. ред) [та ін.] – Д.: ДРІДУ НАДУ, 2010. – Вип № 1 (4). – С. 236-245.
V. Chabarov, O. Yevtushok
LABOR ORGANIZATION AND PAYROLL SYSTEM FOR CIVIL SERVANTS: AN INTERNATIONAL EXPERIENCE FOR UKRAINE
Summary
The article analyzes the current problems of the organization of labor and wage payment system of civil servants in Ukraine and international experience on this issue.
Significant differences are noteworthy and require analysis, compared to Ukraine compared to other countries, such elements as: the quality of public servants, the organization of labor and the wage payment system.
The model of government service, which is currently in Ukraine, is close to the "European" model, especially this applies to the pay system, but still it has some differences: the main one is the qualitative composition of wages, i.e. the distribution of official salary, bonuses, allowances and more. This defines the specifics of the national model of the civil service organization, the functioning of which does not meet the current established European standards. In view of this, there is an urgent need to align with these standards the entire civil service system in Ukraine, as well as its individual elements, primarily the wage payment system of civil servants
The state system of material motivation, namely the payment of wages and the process of organizing the labor of civil servants, is characterized by a high degree of uncertainty, is not fair and understandable, causes distrust in the work of civil servants and promotes the development of corruption. Thus, the use of positive international experience of developed countries in the organization of labor and the payment of wages of civil servants can contribute to the improvement of the situation today by increasing the motivation of civil servants, improving the image and increasing trust in government.
Obviously, the level of wages in the public sector of Ukraine is significantly behind global standards. As an economic category, wages do not fully fulfill their functions - the distribution, reproduction of labor, labor stimulation. Now the salary of a domestic civil servant can be regarded as social assistance, and not as a decent wage. Moreover, wages are almost independent of the personal contribution and the result that a public servant demonstrates, is the basis for receiving wages in the private sector and generally explains the economic nature of the concept of wages.
The purpose of reforming the organization and remuneration of civil servants for Ukraine is to ensure the competitiveness of the civil service in the labor market compared to work in other sectors of the economy, including the public sector, prevent corruption, and dramatically increase the interest of government officials in productive and quality, proactive and effective, conscientious and responsible work.
Keywords: organization of work; remuneration; wages; civil service; civil servants; international experience; responsibility; professional qualities.
References
1. The Verkhovna Rada of Ukraine (2015), The Law of Ukraine " On the Civil Service", available at: http://zakon.rada.gov.ua (Accessed 10 Apr 2020).
2. National Joint Council for local government services National Agreement on Pay and Conditions of Service, 2018. – 225 p.
3. Kirmach, A.V. Tymoshchuk, V.P. and Shkolyk, A. M.(2007), Publichna sluzhba: zarubizhnyi dosvid ta propozytsii dlia Ukrainy [Public service: foreign experience and proposals for Ukraine], Konus-Yu, Kyiv, Ukraine, P. 735.
4. Chornonoh, Ye.S. (2008), Derzhavna sluzhba: istoriia, teoriia i praktyka [Public service: history, theory and practice], Znannia, Kyiv, Ukraine, P. 458.
5. Obchanska, I.O. (2011), "Improving the Efficiency of Management of Public Sector Enterprises", Ph.D. Thesis, 08.00.03, Donets. derzh. un-t upr. - Donetsk, Ukraine, P. 20.
6. Podluzhna, N.O. (2011), "Quantitative assessment of personnel security of the organization", Visnyk Donetskoho Natsionalnoho Universytetu. Seriia Ekonomika i pravo, vol. 2, pp. 160-164.
7. Pronkin, S.V. and Petrukhina, O.Ye. (2005), Derzhavne upravlinnia zarubizhnykh krain: navch. posib. [Public Administration of Foreign Countries], Aspekt Press, Moscow, Russia, P.64.
8. Meltiukhova, N.M. Korzhenko, V. V. and Didok, Yu. V. (2010), Zarubizhnyi dosvid publichnoho administruvannia [Foreign experience of public administration], NADU, Kyiv, Ukraine, P. 28.
9. Yashyna Yu.V. (2010), "Adaptation of foreign experience in managing the professional development of public service personnel", Derzh. upr. ta mists. samovriaduvannia: zb. nauk. pr., vol. 1 (4),pp. 236-245.
№ 4 2020
Дата публікації: 2020-04-30
Кількість переглядів: 1042