EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ФОРМУВАННЯ ТА РЕАЛІЗАЦІЯ ДЕРЖАВНОЇ ПОЛІТИКИ ВІДКРИТОЇ НАУКИ В КРАЇНАХ ЄС (НА ПРИКЛАДІ ФІНЛЯНДІЇ)
А. Ю. Василенко

DOI: 10.32702/2307-2156-2020.4.60

УДК: 351/354

А. Ю. Василенко

ФОРМУВАННЯ ТА РЕАЛІЗАЦІЯ ДЕРЖАВНОЇ ПОЛІТИКИ ВІДКРИТОЇ НАУКИ В КРАЇНАХ ЄС (НА ПРИКЛАДІ ФІНЛЯНДІЇ)

Анотація

На національному рівні проведення політики відкритої науки у окремих держав ЄС має свої окремі характерні риси, а тому існує необхідність аналізу іноземних практик задля подальшого використання досвіду країн ЄС під час процесу формування національної політики відкритої науки в Україні.
Наукова спільнота бере активну участь у дослідженнях проблематики відкритої науки. Серед зарубіжних вчених викликають зацікавлення роботи Б. Фетчер і С. Фрісіке, Г. Бултона, Дж. Віллінскі та інших. Українські вчені також проводять дослідження у сфері відкритої науки та відкритих даних. До них належать О. Карпенко та О. Риженко, Т. Ярошенко, О. Чмир та інші. Станом на сьогодні нерозв’язаною проблемою залишається визначення універсального способу формування та реалізації державної політики відкритої науки.
Метою цієї статті є аналіз та викладення результатів процесів формування та реалізації державної політики відкритої науки в країнах Європейського Союзу на прикладі Фінляндії.
В статті на прикладі Фінляндії продемонстровано процес запровадження політики відкритої науки, а також визначення її стратегічних пріоритетів. Проаналізовано основні положення та роль Декларації про відкриту науку та дослідження. Показано процес взаємодії суб’єктів вироблення державної політики відкритої науки, а також розглянуто ряд заходів, що вже вживаються або плануються до застосування в майбутньому. Розглянуто результати моніторингових досліджень стосовно реалізації державної політики відкритої науки в Фінляндії та наведено відповідні висновки.
Дійдено висновку, що характерною особливістю формування та реалізації державної політики відкритої науки в Фінляндії є те, що ці процеси відбуваються шляхом спонукання до добровільного взяття на себе науковими організаціями та окремими вченими відповідних обов’язків. Сучасний стан формування державної політики відкритої науки в Фінляндії можна охарактеризувати як «розвинутий», а стан її реалізації — як «початковий». Подальші розвідки можуть стосуватися аналогічних процесів, що відбуваються в інших країнах ЄС.

Ключові слова: відкрита наука; відкриті наукові дані; державна політика у сфері науки; Фінляндія.

Література

1. Карпенко О. В., Риженко О. В. Цифрові трансформації та ефективне управління даними в Україні. Вісн. НАДУ. Серія «Державне управління». 2018. № 4 (91). С. 157–162.
2. Ярошенко Т. О. Відкритий доступ – шлях до присутності України у світовій науковій спільноті. Вища школа. 2011. № 3. С. 47–51.
3. Atlas of open science and research in Finland 2019. Evaluation of openness in the activities of higher education institutions, research institutes, research-funding organisations, Finnish academic and cultural institutes abroad and learned societies and academies. Final report. Publications of the Ministry of Education and Culture. 2019. 100 р. URL: https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/161990 (Дата звернення: 20.02.2020).
4. Boulton G., Rawlins M., Vallance P., Walport M. Science as a public enterprise: the case for open data. The Lancet. 2011. 377(9778). р.1633–1635. doi:10.1016/S0140-6736(11)60647-8.
5. Chmyr O. S. Institutional provision of open access in Ukraine. Наук. вісн. Дипломат. акад. України. Серія «Економічні науки». 2017. № 3(24). С. 126–133. URL:https://scholar.google.com.ua/scholar?oi=bibs&cluster=18099046527610823734&btnI=1&hl=ru (Дата звернення: 20.02.2020).
6. Declaration For Open Science And Research (Finland) 2020–2025. Tiedonjulkistamisen neuvottelukunta ja Tieteellisten seurain valtuuskunta. 2020. 32р. URL: https://avointiede.fi/en/policies/declaration-open-science-and-research-2020-2025 (Дата звернення: 20.02.2020).
7. FAIR Data Action Plan. OCV. 2017. p. 21 URL: https://zenodo.org/record/1285290#.Xk-W5CgzaUk (Дата звернення: 20.02.2020).
8. Fecher B., Friesike S. Open Science: One term, five schools of thought. Opening Science: The evolving guide on how the Internet is changing research, collaboration and scholarly publishing. 2014. April. p. 17-47.
9. Finnish Open Science and Research Initiative (ATT). Open Science Monitor Case Study. Directorate-General for Research and Innovation (European Commission). 2019. 15р. URL: https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/a562377e-75f7-11e9-9f05-01aa75ed71a1 (Дата звернення: 20.02.2020).
10. Open science and research leads to surprising discoveries and creative insights. Open science and research roadmap 2014–2017. Publications of the Ministry of Education and Culture. 2014. 32 р. URL: http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/75210/okm21.pdf (Дата звернення: 20.02.2020).
11. Tuomi L. The accelerator of open science. The impact of the Finnish Open Science and Research Initiative (ATT). Profitmakers Ltd. 2016. 59 р. URL: https://www.doria.fi/handle/10024/127285 (Дата звернення: 20.02.2020).
12. Willinsky J. The unacknowledged convergence of open source, Open Access, and Open Science. First Monday. 2005. 10(8). URL: http://firstmonday.org/htbin/cgiwrap/bin/ojs/index.php/fm/article/view/1265/1185 (Дата звернення: 20.02.2020).

A. Vasylenko

THE ESTABLISHMENT AND IMPLEMENTATION OF THE PUBLIC OPEN SCIENCE POLICY IN THE EU COUNTRIES (EXAMPLE OF FINLAND)

Summary

At the national level, the conduct of open science in EU countries has its own distinctive features, and therefore there is a need to analyze foreign practices in order to further use the experience of EU countries in the process of shaping national open science policy in Ukraine.
The scientific community is actively involved in open science research. Among foreign scientists should be mentioned Fecher B., Friesike S., Boulton G., Willinsky J., and others. Ukrainian scientists also conduct research in the field of open science and open data. These include O. Karpenko and O. Ryzhenko, T. Yaroshenko, O. Chmyr, and others. At present, the unsolved problem remains the definition of a universal way of forming and implementing public policy of open science.
The purpose (the objective) of this article is to analyze and represent the results of the processes of the establishment and implementation of public policy of open science in the countries of the European Union on the example of Finland.
The example of Finland demonstrates the process of implementing an open science policy as well as defining its strategic priorities. The main provisions and role of the Open Science and Research Declaration are analyzed. The process of interaction between the subjects of the public policymaking of open science is shown, as well as a number of measures that are already being taken or are planned to be applied in the future. The results of the monitoring studies regarding the implementation of the state policy of open science in Finland are reviewed and conclusions are drawn.
A characteristic feature of the formulation and implementation of the public policy of open science in Finland is that these processes occur through the inducement of voluntary assumption by scientific organizations and individual scientists of relevant responsibilities. The current state of public policy formation in open science in Finland can be described as "developed" and the state of its implementation as "initial". Prospects for further exploration connected with a study of the processes of the establishment and implementation of public open science policy in countries of the post-Soviet space in order to analyze the features of local approaches.

Keywords: open science; open research data; public open science policy; Finland.

References

1. Karpenko O. and Ryzhenko O. (2018), “Digital Transformation And Good Data Governance In Ukraine”, Visn. NADU. Seriia «Derzhavne upravlinnia», vol. 4 (91), pp. 157–162.
2. Yaroshenko T. (2011), “Open access is the way to Ukraine's presence in the world scientific community”, Vyshcha shkola, vol. 3, pp. 47–51.
3. Ministry of Education and Culture, Finland (2019), “Atlas of open science and research in Finland 2019. Evaluation of openness in the activities of higher education institutions, research institutes, research-funding organisations, Finnish academic and cultural institutes abroad and learned societies and academies. Final report”, Publications of the Ministry of Education and Culture, available at: https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/161990 (Accessed 20 Feb 2020).
4. Boulton G. Rawlins M. Vallance P. and Walport M. (2011), “Science as a public enterprise: the case for open data”, The Lancet, vol. 377(9778), pp. 1633–1635. doi:10.1016/S0140-6736(11)60647-8.
5. Chmyr O. (2017), “Institutional provision of open access in Ukraine”, Nauk. visn. Dyplomat. akad. Ukrainy. Seriia «Ekonomichni nauky», vol. 3(24) , pp. 126–133, available at: https://scholar.google.com.ua/scholar?oi=bibs&cluster=18099046527610823734&btnI=1&hl=ru (Accessed 20 Feb 2020).
6. Tiedonjulkistamisen neuvottelukunta ja Tieteellisten seurain valtuuskunta (2020), “Declaration For Open Science And Research (Finland) 2020–2025”, available at: https://avointiede.fi/en/policies/declaration-open-science-and-research-2020-2025 (Accessed 20 Feb 2020).
7. Hodson, S. Jones, S. Collins, S. Genova, F. Harrower, N. Mietchen, D. Petrauskaite, R. and Wittenburg, P. (2017), “FAIR Data Action Plan”, OCV, available at: https://zenodo.org/record/1285290#.Xk-W5CgzaUk (Accessed 20 Feb 2020).
8. Fecher B. and Friesike S. (2014), “Open Science: One term, five schools of thought”,. Opening Science: The evolving guide on how the Internet is changing research, collaboration and scholarly publishing, vol. April, pp. 17-47.
9. Finnish Open Science and Research Initiative (ATT) (2019), “Open Science Monitor Case Study”,. Directorate-General for Research and Innovation (European Commission), available at: https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/a562377e-75f7-11e9-9f05-01aa75ed71a1 (Accessed 20 Feb 2020).
10. Ministry of Education and Culture, Finland (2014), “Open science and research leads to surprising discoveries and creative insights. Open science and research roadmap 2014–2017”, Publications of the Ministry of Education and Culture, available at: http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/75210/okm21.pdf (Accessed 20 Feb 2020).
11. Tuomi L. (2016), “The accelerator of open science. The impact of the Finnish Open Science and Research Initiative (ATT)”, Profitmakers Ltd, available at: https://www.doria.fi/handle/10024/127285 (Accessed 20 Feb 2020).
12. Willinsky J. (2005), “The unacknowledged convergence of open source, Open Access, and Open Science”, First Monday, vol. 10(8), available at: http://firstmonday.org/htbin/cgiwrap/bin/ojs/index.php/fm/article/view/1265/1185 (Accessed 20 Feb 2020).

№ 4 2020

Дата публікації: 2020-04-30

Кількість переглядів: 1282

Відомості про авторів

А. Ю. Василенко

к. геолог. н., державний експерт, Міністерство освіти і науки України

A. Vasylenko

PhD in Geology, State Expert, Ministry of Education and Science of Ukraine

ORCID:

0000-0001-9283-5117

Як цитувати статтю

Василенко А. Ю. Формування та реалізація державної політики відкритої науки в країнах єс (на прикладі фінляндії). Державне управління: удосконалення та розвиток. 2020. № 4. – URL: http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=1636 (дата звернення: 03.10.2024). DOI: 10.32702/2307-2156-2020.4.60

Vasylenko, A. (2020), “The establishment and implementation of the public open science policy in the eu countries (example of finland)”, Derzhavne upravlinnya: udoskonalennya ta rozvytok, [Online], vol. 4, available at: http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=1636 (Accessed 03 Oct 2024). DOI: 10.32702/2307-2156-2020.4.60

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.