DOI: 10.32702/2307-2156-2020.3.32
УДК: 351
О. О. Акімов
АНАЛІЗ ЗАСТОСУВАННЯ ПАРАДИГМИ СИСТЕМОГЕНЕЗУ ДЕРЖАВНО-УПРАВЛІНСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ДО ПРОЦЕСІВ ПІДГОТОВКИ ДЕРЖАВНИХ СЛУЖБОВЦІВ
Анотація
У статті здійснено дослідження деяких аспектів застосування парадигми системогенезу державно-управлінської діяльності до процесів підготовки державних службовців. Проаналізовано проблеми застосування парадигми системогенезу державно-управлінської діяльності до процесів підготовки державних службовців. Зокрема виявлено тенденцій застосування парадигми системогенезу державно-управлінської діяльності до процесів підготовки державних службовців. Крім того, в ході дослідження виявлено передумови застосування системогенезного підходу до державно-управлінської діяльності та виявлено проблеми формування парадигми системогенезу державно-управлінської діяльності до процесів підготовки державних службовців у гносеологічному аспекті. Визначено, що загальною проблемою у науці та практиці державного управління залишаються процеси систематизації у сфері державно-управлінської діяльності, сфери впливів на здійснення державно-управлінської діяльності, процеси формування складових елементів державно-управлінської діяльності. У зв’язку з цим, аналіз досліджень цієї проблематики потрібно формувати комплексно, з врахуванням усіх складових елементів здійснення державно-управлінської діяльності, їх взаємозв’язку та тенденцій розвитку.
Проблема застосування парадигми системогенезу державно-управлінської діяльності до процесів підготовки державних службовців обумовлена: відсутністю концептуальних засад системогенезного розвитку державно-управлінської діяльності; відсутністю врахування системогенезних аспектів розвитку загалом публічного управління, у тому числі і державного управління; розвитком вітчизняної практики здійснення державної служби, професійної діяльності державних службовців у системогенезному вимірі; відсутністю систематизованих, комплексних дослідження щодо проблематики застосування застосування парадигми системогенезу державно-управлінської діяльності до процесів підготовки державних службовців зокрема.
Щодо напрямку дослідження застосування парадигми системогенезу державно-управлінської діяльності до процесів підготовки державних службовців запропоновано розкрити професіоналізацію загалом державної служби, професійну компетентність державних службовців, формування специфічного комплексу функцій і професійних стандартів; інституціоналізацію трудових відносин у сфері державної служби; розвиток інститутів індивідуальної професіоналізації тощо. Виявлено проблемні питання формування системогенезного підходу до здійснення державно-управлінської діяльності у гносеологічному аспекті. Запропоновано можливості застосування окремих методів дослідження державно-управлінської діяльності як системного утворення.
Ключові слова: державно-управлінська діяльність; тенденції розвитку; системогенез; парадигма; публічне управління; державне управління; державна служба; соціально-психологічні передумови системогенезу.
Література
1. Про Комплексну програму підготовки державних службовців : Указ Президента України [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1212/2000.
2. Кошова Т.В. Професійний розвиток державних службовців на засадах само тренінгу : дис... канд. наук з держ. упр. : 25.00.03 / Т.В. Кошова / Дніпропетровський регіональний ін-т держ. управління НАДУ при Президентові України. – Д., 2004.
3. Акімов О.О. Формування психологічної готовності державних службовців до професійної діяльності в умовах євроінтеграції України : автореф. дис. ... канд. наук з держ. упр. / О.О. Акімов. – Дніпр.., 2013. – 20 с.
4. Акімов О.О. Правові засади розвитку професійної освіти державних службовців / О. О. Акімов // Державне управління та місцеве самоврядування. - 2014. - Вип. 2. - С. 223-236.
5. Вишняков В.Т. Подготовка и повышение квалификации государственных служащих / В.Т. Вишняков // Советское государство и право. – 1971. – № 6. – С. 74–77.
6. Лисицин А. О кадрах управления / А. Лисицин, Г. Попов // Плановое хозяйство. – 1968. – № 5. – С. 34–37.
7. Попков В. Д. Этика советской государственной службы. – М. : Юрид. лит., 1970. – 200 с.
8. Про вдосконалення підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації державних службовців : постанова Кабінету Міністрів України № 499 від 16 квітня 1998 р. // Офіційний вісник України. – 1998. – № 16. – С. 12.
9. Про затвердження Положення про систему підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації державних службовців і Положення про єдиний порядок підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації керівників державних підприємств, установ і організацій : постанова Кабінету Міністрів України від 08.02.1997 р. № 167 // Офіційний вісник України. – 1997. – № 7. – ст. 57.
10. Про заходи щодо вдосконалення роботи з кадрами в органах виконавчої влади, з керівниками підприємств, установ і організацій : указ Президента України від 19 травня 1995 р. № 381 // Вісник державної служби України. – 1995. – № 2. – С. 29–30.
11. Про затвердження Програми кадрового забезпечення державної служби та Програми роботи з керівниками державних підприємств, установ і організацій : Указ Президента України від 10 листопада 1995 р. № 1035/95 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http: www.guds.gov.ua/control/uk/publish/article? art_id=83457&cat_id=39407.
12. Акімов О.О. Професійна підготовка державних службовців в умовах євроінтеграції як науково-практична проблема: стан дослідження психологічної готовності в системах „людина-людина” / О. О. Акімов // Зб. наук. пр. ДонДУУ. – Донецьк : ДонДУУ, 2009. – № 2 (48). – С. 205–211. – (Серія “Державне управління”).
13. Акімов О.О. Концептуальні основи системогенезу професійної діяльності державних службовців в Україні: монографія / О.О. Акімов. – К. : «Центр учбової літератури», 2019.– 370 с.
14. Акімов О.О. Робастність системи професійної діяльності державних службовців: системогенезний контекст / О. О. Акімов //Інвестиції: практика та досвід. 2019. № 5. С. 104–109.
15. Акімов О.О. Концепт системогенезу професійної діяльності державних службовців / О.О. Акімов // Інвестиції: практика та досвід. – 2018. – № 23. – С. 133 – 138.
16. Акімов О.О. Психологічні аспекти проявів корупції в державному управлінні / О.О. Акімов // Державне управління: теорія та практика. – 2014. – № 1. – С. 181–188.
17. Кринична І.П. Компетенційний підхід до професійної діяльності публічних службовців в умовах євроінтеграції / І.П. Кринична, О.О. Акімов // Публічна служба: системна парадигма : кол. моногр. / К.О. Ващенко, С.М. Серьогін, Є.І. Бородін, Н.А. Липовська, Н.Г. Сорокіна [та ін.] ; за заг. ред. С.М. Серьогіна. – Дніпро : ДРІДУ НАДУ, 2017. – С. 132-143.
18. Акімов О.О. Системогенез професійної діяльності державних службовців / О.О. Акімов // Теорія та практика публічної служби : матеріали наук.-практ. конф., 21 грудня 2018 р., Дніпро / за заг. ред. С.М. Серьогіна. – Д. : ДРІДУ НАДУ, 2018. – С. 5-7.
19. Акімов О.О. Функціональні чинники системогенезу професійної діяльності державних службовців / О.О. Акімов // Інвестиції: практика та досвід. 2018. № 24. С. 68–74.
20. Акімов О.О. Концепт системогинезу діяльності державних службовців в контексті управління соціальним і гуманітарним розвитком /О.О. Акімов // Проблеми управління соціальним і гуманітарним розвитком : матеріали XІІ регіон. наук.-практ. конф. за міжнар. участю (30 листопада 2018 р.) / за заг . ред. О. Б. Кірєєвої. – Д. : ДРІДУ НАДУ, 2018. – С. 14-17.
21. Акімов О.О. Соціально-психологічний складник у системогенезі професійної діяльності державних службовців / О.О. Акімов // Публічне адміністрування: теорія та практика. – 2018. – Вип. 2(20). - Режим доступу: http://www.dridu.dp.ua/zbirnik/2018-02(20)/index.html.
22. Акімов О.О. Професійні компетенції державних службовців як чинник модернізації вищої освіти / О.О. Акімов // Публічне урядування. - 2016. - № 1. - С. 189-199.
23. Карпа М.І. Функціональний підхід до поняття посади державної служби / М.І. Карпа // Ефективність держ.управління (текст): зб.наук.пр. ЛРІДУ НАДУ, 2014. - Вип. 40. - С. 432-440.
24. Баштанник А.Г. Організаційні засади формування інтегрованих систем публічного управління в контексті європейського інтеграційного процесу / А.Г. Баштанник, В.В. Баштанник //Науковий вісник Академії муніципального управління [Текст]. – 2012. – № 4 – С. 15 – 26. – (Серія “Управління”).
25. Баштанник В. Структурні характеристики та тенденції організаційного розвитку національних систем публічного управління в умовах сучасних євроінтеграційних процесів /В. Баштанник//Вісн. НАДУ. – 2009. – №1. – С. 5 – 16.
26. Баштанник В. Трансформація державного управління в контексті європейських інтеграційних процесів : монографія / В.В. Баштанник. – Д. : ДРІДУ НАДУ, 2010. – 390 с.
27. Сурай І.Г. Формування та розвиток еліти в державному управлінні: історія, методологія, практика : монографія / І.Г. Сурай. – К. : ЦП “КОМПРИНТ”, 2012. – 332 с.
28. Клименко І.В. Сучасні моделі компетенцій державних службовців: монографія / І.В. Клименко, О.О. Акімов, Е.А. Афонін. — Київ: Центр учбової літератури, 2016. — 176 с.
O. Akimov
ANALYSIS OF THE APPLICATION OF THE PARADIGM OF THE SYSTEMOGENESIS OF PUBLIC ADMINISTRATION IN THE PROCESS OF PREPARING PUBLIC SERVANTS
Summary
The article studies some aspects of the application of the paradigm of the systemogenesis of public administration in the training of civil servants. The problems of applying the paradigm of systemogenesis of public administration in the process of training civil servants are analyzed. In particular, trends in the application of the paradigm of the systemogenesis of public administration in the process of training civil servants have been identified. In addition, the study revealed the prerequisites for the application of the systemogenesis approach in public administration, as well as the problems of the formation of a paradigm of the systemogenesis of public administration in the preparation of civil servants in the epistemological aspect. It has been determined that the general problem in the science and practice of public administration remains the systematization processes in the field of public administration, the sphere of influence on the implementation of public administration, the processes of formation of the constituent elements of public administration. In this regard, the analysis of research on this issue should be formed in a comprehensive manner, taking into account all the constituent elements of the implementation of public administration, their relationship and development trends.
The problem of applying the paradigm of the systemogenesis of public administration in the process of training civil servants is due to: the lack of conceptual foundations of the systemic genesis of public administration; lack of consideration of systemic aspects of development in public administration, including public administration; the development of domestic practice of civil service, the professional activities of civil servants in the systemic genesis dimension; the lack of systematic, comprehensive research on the application of the paradigm of systemogenesis of public administration in the training of public servants. Regarding the direction of research on the application of the paradigm of the systemogenesis of public administration in the process of training civil servants, it is proposed to disclose the professionalization of civil service, the professional competence of civil servants, the formation of a specific set of functions and professional standards; institutionalization of labor relations in the field of public service; development of institutions of individual professionalization and the like. Also identified are the problematic issues of the formation of a systemogenetic approach to the implementation of public administration in the epistemological aspect. The possibilities of using individual research methods of public administration as a system of education are proposed.
Keywords: public administration service; development trends; systemogenesis; paradigm; public administration; state power; public service; socio-psychological background of systemogenesis.
References
1. President of Ukraine (2000), Decree “On comprehensive training program for civil servants”, available at: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1212/2000 (Accessed 25 Feb 2020).
2. Koshova, T.V. (2004), “Professional development of civil servants on the basis of training”, Ph.D. Thesis, Public Administration, DRIDU NADU, Dnipropetrivs’k, Ukraine.
3. Akimov, O.O. (2013), “Formation of psychological readiness of civil servants for professional activity in the conditions of European integration of Ukraine”, Ph.D. Thesis, Public Administration, DRIDU NADU, Dnipropetrivs’k, Ukraine.
4. Akimov, О.О. (2014), “Legal basis for the development of professional education of public servants”, Public administration and local self-government. vol. 2, pp. 223–236.
5. Vishnyakov, V.T. (1971), “Training and advanced training of civil servants”, Sovet. gosudarstvo i pravo. vol. 6, pp. 74-77. Moscow, Russia.
6. Lisitsyin, A.O. (1968), “About management personnel”, Planovoe hozyaystvo. vol. 5, pp. 34-37. Moscow, Russia.
7. Popkov, V.D. (1970), “Ethics of the Soviet public service”, Yurid. lit., Moscow, Russia.
8. Cabinet of Ministers of Ukraine (1998), Resolution “On improvement of training, retraining and advanced training of civil servants”, Ofitsijnyj visnyk Ukrainy, vol. 16, p. 12.
9. Cabinet of Ministers of Ukraine (1997), Resolution “On approval of the Regulation on the system of training, retraining and advanced training of civil servants and the Regulation on a uniform procedure for training, retraining and advanced training of heads of state-owned enterprises, institutions and organizations”, Ofitsijnyj visnyk Ukrainy, vol. 7, p. 57.
10. President of Ukraine (1995), Decree “On measures to improve work with personnel in executive bodies, with heads of enterprises, institutions and organizations”, Visnyk derzhavnoi sluzhby Ukrainy, vol. 2, pp. 29–30.
11. President of Ukraine (1995), Decree “On approval of the Civil Service Personnel Program and the Program of Work with Heads of State Enterprises, Institutions and Organizations”, available at: http:www.guds.gov.ua/control/uk/publish/article?art_id=83457&cat_id=39407 (Accessed 25 Feb 2020).
12. Akimov, О.О. (2009), “Vocational training of civil servants in the context of European integration as a scientific and practical problem: the state of the study of psychological readiness in systems “person-person”, Zb. nauk. pr. DonDUU (Series "Public Administration"), vol. 2 (48), pp. 205-211.
13. Akimov, О.О. (2019), Kontseptual'ni osnovy systemohenezu profesijnoi diial'nosti derzhavnykh sluzhbovtsiv v Ukraini [Conceptual bases of systemogenesis of professional activity of civil servants in Ukraine], Center for educational literature, Kyiv, Ukraine.
14. Akimov, O.О. (2019), “The robustness of the system of professional activity of public employees: systemogenescial context”, Investytsiyi: praktyka ta dosvid, vol. 5, pp. 104–109.
15. Akimov, O.О. (2018), “The concept of the system genesis of the professional activities of public servants”, Investytsiyi: praktyka ta dosvid, vol. 23, pp. 133-138.
16. Akimov, O.O. (2014), “Psychological aspects of corruption in public administration”, Derzhavne upravlinnia: teoriia ta praktyka, [Online], vol. 1, pp. 181-188, available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Dutp_2014_1_23 (Accessed 19 Jan 2020).
17. Krynychna, I.P. and Akimov, O.O. (2017), "Competent approach to professional activity of public servants in the context of European integration", Publichna sluzhba: systemna paradygma [Public service: a systemic paradigm], DRIDU NADU, Dnipro, Ukraine, pp. 132-143.
18. Akimov O.O. (2018), “Systemogenesis of the professional activities of public servants”, Teoriia ta praktyka publichnoi sluzhby: Materials of scientific and practical. conf. [Theory and practice of public service Proceedings of the Scientific Practice. Conf.], Dnipro, Ukraine, 21 December, pp. 5-7.
19. Akimov, O. (2018), “Functional factors of the system genesis of the professional activities of civil servants”, Investytsiyi: praktyka ta dosvid, vol. 24, pp. 68–74. DOI: 10.32702/2306-6814.2018.24.68
20. Akimov, O.O. (2018), “The concept of a systemic system of civil servants in the context of social and humanitarian development management”, Problemy upravlinnia sotsial'nym i humanitarnym rozvytkom : materialy XII rehion. nauk.-prakt. konf. za mizhnar. uchastiu [Materials of the XII region. scientific and practical. conf. by international participation. Problems of managing social and humanitarian development], Dnipro, Ukraine, 30 November, pp. 14-17.
21. Akimov, O.O. (2018), “Socio-psychological component in the systemogenesis of the professional activities of public servants”, Public Administration: Theory and Practice, [Online], vol. 2 (20), available at: http://www.dridu.dp.ua/zbirnik/2018-02(20)/index.html (Accessed 19 Jan 2020).
22. Akimov, О.О. (2016), “Professional competencies of public servants the factor of modernization of education”, Public administration, vol. 1, pp. 189–199.
23. Karpa, M.I. (2014), “Functional Approach to the Concept of Positions of the Civil Service”, Efficiency of State Management (text): Zb.nauk. LEADU NADU under the President of Ukraine, Vol. 40, pp. 432-440.
24. Bashtannyk, A.H. and Bashtannyk, V.V. (2012), “Organizational bases of formation of integrated systems of public management in the context of the European integration process”, Naukovyi visnyk Akademii munitsypalnoho upravlinnia , vol. 4, pp. 15-26.
25. Bashtannyk, V. (2009), “Structural characteristics and tendencies of organizational development of national systems of public management in the conditions of modern European integration processes”, Visn. NADU, vol. 1, pp. 5-16.
26. Bashtannyk, V. (2010), Transformatsiia derzhavnoho upravlinnia v konteksti yevropeiskykh intehratsiinykh protsesiv [Transformation of Public Administration in the Context of European Integration Processes], DRIDU NADU, Dnipro, Ukraine.
27. Surai, I.H. (2012), Formuvannia ta rozvytok elity v derzhavnomu upravlinni: istoriia, metodolohiia, praktyka [Design and development of the elite in public administration: history, methodology, practice], TsP “KOMPRYNT”, Kyiv, Ukraine.
28. Klymenko, I.V. Akimov, O.O. and Afonin, E.A. (2016), Suchasni modeli kompetencij derzhavnykh sluzhbovtsiv [Modern models of civil servants' competences], Centr uchbovoyi literatury, Kyiv, Ukraine.
№ 3 2020
Дата публікації: 2020-03-27
Кількість переглядів: 1074