ФОРМУВАННЯ СТРАТЕГІЇ УПРАВЛІННЯ ПРОЕКТОМ
А. С. Коломієць, С. В. Коломієць
DOI: 10.32702/2307-2156-2019.11.32
УДК: 005.8:519.876.5
А. С. Коломієць, С. В. Коломієць
ФОРМУВАННЯ СТРАТЕГІЇ УПРАВЛІННЯ ПРОЕКТОМ
Анотація
У статті здійснюється опис процесу формування стратегії управління при реалізації проектів організації. Розглядаються предмет, об’єкти та основні завдання, що стоять перед стратегічним управлінням. Стратегічне управління розглядається як діяльність, що пов'язана з постановкою цілей і завдань та з підтримкою ряду взаємовідносин між компанією і оточенням, які дозволяють їй досягти своїх цілей, відповідають її внутрішнім можливостям і дозволяють залишатися вразливою до зовнішніх вимог. Запропоновано здійснювати розробку стратегії – її профілювання за підсистемами управління проектами згідно затвердженої в організації методології управління проектами. Здійснено аналіз стратегій конкурентоспроможності організації. Проведено огляд методів аналізу невідповідностей між бажаними та прогнозованими показниками діяльності компанії, що виникають в процесі стратегічного планування.
Ключові слова: стратегія управління; управління проектом; конкурентоспроможність.
Література
1. Пирс Дж. ІІ Стратегический менеджмент / Дж. Пирс ІІ, Р. Робинсон. – Изд. 12-е. – CПб. : Питер, 2013. – 557 с.
2. Довгань Людмила Євгенівна Стратегічне управління: навч. посіб. / Л. Є. Довгань, Ю. В. Каракай, Л.П. Артеменко. – К. : Центр учбової літератури, 2009. – 440 с.
3. Зайцев В. І Стратегічне планування : навч. посіб. / В. І. Зайцев – К. : Знання – Прес, 2002. – 240 с.
4. Котлер Ф. Маркетинг менеджмент / Ф. Котлер, К. Келлер. – CПб. : Питер, 2018. – 848 с.
5. Зуб А. Т. Управление изменениями : учеб. / А. Т. Зуб. — Москва : Юрайт, 2017. – 284 с.
6. Сайт компанії Проектний довідник. [Електронний ресурс] : [Веб-сайт]. – Електронні дані.– Режим доступу: https://project.dovidnyk.info/ (дата звернення 26.08.2019).
A. S. Kolomiiets, S. V. Kolomiiets
DEVELOPMENT OF THE PROJECT MANAGEMENT STRATEGY
Summary
The article describes the process of forming a management strategy for the implementation of the organization's projects. It discusses the subject matter, objects and main tasks of strategic management. The subject of strategic management is proposed to consider: organization (business unit), project, direction or set of activities of the company. The Strategic Management Object proposes to address three groups of problems: problems directly related to the main goals of the project (which are future oriented); problems and solutions related to some element of the project that is needed to achieve the goals, but is currently underdeveloped or absent; problems associated with external factors when the organization has no influence on them and is forced to adapt. The basic principles of strategic management are analyzed, namely: perspective, priority, implementation, iterativeness and complexity. Strategic management is seen as an activity related to setting goals and objectives and maintaining a number of relationships between the company and the environment that allow it to achieve its goals, meet its internal capabilities and allow it to remain vulnerable to external requirements. The strategy is seen as a generic model of actions needed to achieve the goals by coordinating and allocating company resources. It is proposed to develop a strategy - profile it by project management subsystems according to the approved project management methodology (time management strategy; cost management strategy; quality management strategy; procurement strategy; labor management strategy; risk management strategy; communication management strategy; stakeholder relations; content management strategy; integration management strategy). Organizational competitiveness strategies (market penetration strategy, market development strategy, new product development strategy, diversification strategy) are analyzed. The methods of analysis of discrepancies between the desirable and projected indicators of the company's activity arising in the process of strategic planning have been conducted. The stages of GAP analysis are highlighted. The relationship between GAP and SWOT analyzes is shown.
Keywords: management strategy; project management; competitiveness.
References
1. Pierce, J. II and Robinson, R. (2013), Strategicheskij menedzhment [Strategic Management], Piter, Saint Petersburg, Russia.
2. Dovgan, L.E. Karakai, Y. V., Artemenko, L.P. (2009), Stratehichne Upravlinnia [Strategic Management], Tsentr uchbovoi literatury, Kyiv, Ukraine.
3. Zaitsev, V.I. (2002), Stratehichne planuvannia [Strategic Planning], Znannia, Kyiv, Ukraine.
4. Kotler, F. and Keller, K. (2018) Marketynh menedzhment [Marketing Management] / Pres, Kyiv, Ukraine.
5. Zub, A.T.(2017) Upravlenie izmenenijami [Change management], Jurajt, Moscow, Russia.
6. Website of the Design directory Company (2018), “Electronic data”, available at: https://project.dovidnyk.info/ (Accessed 26 Aug 2019).
№ 11 2019
Дата публікації: 2019-11-28
Кількість переглядів: 1111