EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ЦІНА ЯК СКЛАДОВА МАРКЕТИНГОВОЇ СТРАТЕГІЇ СУБ’ЄКТА ДЕРЖАВНОГО УПРАВЛІННЯ
Ю. В. Гаврилечко

DOI: 10.32702/2307-2156-2019.6.79

УДК: 339.138

Ю. В. Гаврилечко

ЦІНА ЯК СКЛАДОВА МАРКЕТИНГОВОЇ СТРАТЕГІЇ СУБ’ЄКТА ДЕРЖАВНОГО УПРАВЛІННЯ

Анотація

Подані у статті дослідження мають відношення до актуальної на даний час проблеми використання різних підходів до формування цін у системі надання публічних послуг. В статті визначено сутність та особливості маркетингового підходу до поняття «ціна в комплексі державного маркетингу». Застосовано сукупність методів, які дозволили досягти мети дослідження. Для розкриття сутності ціни в комплексі маркетингу суб’єктів публічного управління використані системний і структурний підходи. Розглянуто специфіку ціни, як елемента комплексу державного маркетингу та відмінності підходів до даного поняття в системах державного та комерційного маркетингу. Проаналізовано місце ціни в публічному «маркетинг-мікс». Розглядаються проблеми, що пов’язані із «феноменом безбілетника» в практиці діяльності суб’єктів державного управління.

Ключові слова: ціна; комплекс публічного маркетингу; ціна в комплексі публічного маркетингу; негрошовий підхід до визначення ціни; феномен безбілетника.

Література

1. Андреев С.Н., Мельниченко Л.Н. Основы некоммерческого маркетинга для политических партий, властных структур, некоммерческих организаций, физических лиц. — М.: Прогресс-Традиция, 2000. — 255 с.
2. Дроб’язко І. М. Можливості використання маркетингових технологій у діяльності органів місцевого самоврядування [Електронний ресурс] / І. М. Дроб’язко // Державне будівництво. – 2007. – № 1 (2). – Режим доступу : http://nbuv.gov.ua/j-pdf/DeBu_2007_1(2)__29.pdf.
3. Kaplan A. M., Haenlein M. The increasing importance of public marketing: Explanations, application sand limits of marketing within public administration // European Management Journal. – 2009. – Vol. 27. – № 3. – P. 197 – 212.
4. Котлер Ф., Армстронг Г. Введение в маркетинг [Текст] / Гари Армстронг, Филип Котлер. – 8-е изд. – М.; СПб.; К.: Вильямс, 2007. – 824 с.
5. Cowen, Tyler. Public Goods [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.econlib.org/library/Enc/PublicGoods.html.
6. Романенко Є. О. Маркетинг у механізмах державного управління: монографія / Чаплай І. В., Романенко Є. О. – К.: ДП «Вид. дім «Персонал», 2016. – 208 с.
7. Ромат Є.В. Маркетинг у державному управлінні // Маркетинг в Україні – 2003. – № 4. – С. 32 – 35.
8. Ромат Є.В. Маркетинг у публічному управлінні / Є. В. Ромат, Ю. В. Гаврилечко. – К.: КНТЕУ, 2018. – с. 288.
9. Государственное управление и политика: Учеб. пособие / Под ред. Л.В. Сморгунова. – СПб.: Изд-во С.-Петерб. ун-та, 2002. – 564 с.
10. Сухоносова К. І. Механізми маркетингу в державному управлінні // Публічне управління та митне адміністрування. –2015. – № 2. – С. 112 – 118.
11. Щербакова Н. Модель функціонування державних органів влади у сфері надання державних послуг суб’єктам господарювання // Державне управління: удосконалення та розвиток. – 2010. – №1.
12. Price / AMA Dictionary / Електронний ресурс. Режим доступу: https://www.ama.org/resources/Pages/Dictionary.aspx?dLetter=P.
13. Багиев Г.Л., Тарасевич В.М., Анн Х. Маркетинг. – Учеб. – СПб.: Питер, 2001 – 718 с.
14. Григорчук Т.В. Маркетинг. Частина друга: Навч. посіб. для дистанц. навч. – К.: Ун-т «Україна», 2007. – 380 с.
15. Примак Т. О. Маркетинг: Навч. посіб. — К.: МАУП, 2004. — 228 с.
16. Гумессон Э. Маркетинг услуг / В кн.: Энциклопедия / Под ред. М. Бейкера. – СПб.: Питер, 2002. – С. 833 – 858.
17. Madill J. J. Marketing in government //Optimum. – 1998. – Vol. 28. – Р. 9-18.
18. PublicGood [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.investopedia.com/terms/p/public-good.asp#ixzz4irIc6VKC

Y. V. Gavrilechko

PRICE AS A MARKETING STRATEGY COMPONENT ОF PUBLIC PUBLIC ADMINISTRATION SUBJECT

Summary

The research presented in the article is relevant to the current problem of using different pricing approaches in the public service delivery system. Pricing in the context of public marketing and the main approaches to this concept greatly influences the success of further analysis of the marketing activities of public entities. Pricing in public administration is complicated by the fact that public administration is a non-profit sector. That is, although some positive balance can be achieved by public authorities in one period, there is no aim to maximize this surplus under any circumstances. At the same time, the notion of willingness to pay for a service can often not be applied to public administration services, since the consumption of public services is not always within the free choice of the client and is provided on a free basis, ie at the expense of taxes paid in advance. In addition, many public administration services in the public services market do not have any direct competitors, so there can be no way to evaluate the positioning of a product and find out its market value. The essence and features of the marketing approach to the concept of "price in the complex of state marketing" are determined. This article applies a set of methods and approaches that made it possible to achieve the goal of the study. Systematic and structural approaches were used to disclose the essence of price in the complex of marketing of public administration entities. Methods of analogies and synthesis are also used. The specifics of price as an element of the state marketing complex and differences of approaches to this concept in the systems of state and commercial marketing are considered. The location of prices in the public "marketing mix" is analyzed. It is established that the price in public marketing, as well as in commercial, is the equivalent of expecting public entities in exchange for a public product. However, the price in public marketing is rarely measured in monetary terms. More often than not, these are actions, standards of behavior that entities expect to receive from the marketing entity, such as support, or at least no counteraction. Accordingly, the specificity of the distribution of public goods leaves the possibility of some consumers of the potential public market to evade the payment of "public price", which is the essence of the phenomenon of "free riders".

Keywords: price; complex of public marketing; price in the complex of public marketing; non-monetary approach to thedefinitionoftheprice; the«freeride» phenomenon.

References

1. Andreev, S.N. and Melnychenko, L.N. (2000), Osnovy nekommercheskoho marketynha dlia polytycheskykh partyj, vlastnykh struktur, nekommercheskykh orhanyzatsyj, fyzycheskykh lyts [Fundamentals of Nonprofit Marketing for Political Parties, Government Agencies, Nonprofit Organizations, and Individuals], Prohress-Tradytsyya, Мoscow, Russian.
2. Drob’yazko, I. M. (2007), “Possibilities of using marketing technologies in the activity of local self-government bodies”, vol. 1 (2), available at: http://nbuv.gov.ua/j-pdf/DeBu_2007_1(2)__29.pdf (Accessed 30 May 2019).
3. Kaplan, A. M. and Haenlein, M. (2009), “The increasing importance of public marketing: Explanations, applications and limits of marketing within public administration”, European Management Journal, vol. 27, no. 3, pp. 197–212.
4. Kotler, F. and Armstronh, H. (2007), [Vvedenye v marketynh Introduction to Marketing], Wylyams, St. Petersburg, Russian.
5. Cowen, T. (2019), “Public Goods”, available at: http://www.econlib.org/library/Enc/PublicGoods.html (Accessed 30 May 2019).
6. Romanenko, Yе. O. (2016), Marketynh u mekhanizmakh derzhavnoho upravlinnia [Marketing in Public Administration], Vyd. dim «Personal», Kyiv, Ukraine.
7. Romat, Yе.V. (2003), “Public Administration Marketing”, Marketynh v Ukrayini, vol 4, pp. 32–35.
8. Romat, Yе. V. (2018), Marketynh u publichnomu upravlinni [Marketing in public administration], KNTEU, Kyiv, Ukraine.
9. Smorhunov, L.V. (2002), Hosudarstvennoe upravlenye y polytyka [Public Administration and Politics], St. Petersburg, Russian.
10. Sukhonosova, K. I. (2015), “Mechanisms of Marketing in Public Administration”, Public Administration and Customs Administration magazine, vol. 2, pp. 112–118.
11. Shcherbakova, N. (2010), “The model of functioning of public authorities in the sphere of providing public services to economic entities”, Public administration: improvement and development magazine, vol. 1.
12. AMA Dictionary (2019), “Price”, available at: https://www.ama.org/resources/Pages/Dictionary.aspx?dLetter=P (Accessed 30 May 2019).
13. Bahyev, H.L. Tarasevych, V.M. and Ann, K.H. (2001), Marketynh [Marketing], Piter, St. Petersburg, Russian.
14. Hryhorchuk, T.V. (2007), Marketynh [Marketing], vol. 2, universytet “Ukrayna”, Kyiv, Ukraine.
15. Prymak, T. O. (2004), Marketynh [Marketing], MAUP, Kyiv, Ukraine.
16. Humesson, É. (2002), “Marketing in service”, Éntsyklopedyya [Encyclopedia], pp. 833–858, St. Petersburg, Russian.
17. Madill, J. J. (1998), “Marketing in government”, Optimum, vol. 28, pp. 9–18.
18. investopedia (2019), “Public Good”, available at: http://www.investopedia.com/terms/p/public-good.asp#ixzz4irIc6VKC (Accessed 30 May 2019).

№ 6 2019

Дата публікації: 2019-06-27

Кількість переглядів: 1036

Відомості про авторів

Ю. В. Гаврилечко

аспірант кафедри маркетингу,Київський національний торговельно-економічний університет, Київ

Y. V. Gavrilechko

Post-graduate of the Department of Marketing,Kyiv National University of Trade and Economics, Kyiv

ORCID:

0000-0003-1930-7638

Як цитувати статтю

Гаврилечко Ю. В. Ціна як складова маркетингової стратегії суб’єкта державного управління. Державне управління: удосконалення та розвиток. 2019. № 6. – URL: http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=1494 (дата звернення: 26.05.2022). DOI: 10.32702/2307-2156-2019.6.79

Gavrilechko, Y. V. (2019), “Price as a marketing strategy component оf public public administration subject”, Derzhavne upravlinnya: udoskonalennya ta rozvytok, [Online], vol. 6, available at: http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=1494 (Accessed 26 May 2022). DOI: 10.32702/2307-2156-2019.6.79

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.