УДК: 351/354.342
А. П. Баранов
МЕТОДОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ МЕХАНІЗМІВ ВПРОВАДЖЕННЯ СИСТЕМИ ПРИНЦИПІВ ПУБЛІЧНОГО УПРАВЛІННЯ ТА АДМІНІСТРУВАННЯ
Анотація
У статті визначено методологічні аспекти механізмів впровадження системи принципів публічного управління та адміністрування, які передбачають, насамперед, пошук ефективності, необхідність подальшої спеціалізації, конституційно-правовий контекст і адміністративна традиція, наявні системи контролю та врахування політичних обставин, що впливають на організацію державного управління кожної країни. Як наслідок, не існує єдиної моделі щодо структури державного управління та функціонування в різних країнах. Водночас критеріями належного врядування є принципи розроблені для країн-членів ЄС та країн, які прагнуть вступу до ЄС.
Визначено оцінка ефективності впровадження принципів публічного управління та адміністрування, яка здійснюється шляхом моніторингу, якій містить комплексний набір кількісних та якісних показників, зосереджуючись на передумовах успішної реформи (належні закони, політики, структури та процедури), а також на фактичну реалізацію реформ та подальших результатів (як виконує адміністрація на практиці).
A. P. Baranov
METHODOLOGICAL ASPECTS OF MECHANISMS FOR IMPLEMENTING THE PRINCIPLES OF PUBLIC ADMINISTRATION SYSTEMS
Summary
The article identifies Methodological aspects of mechanisms for implementing the principles of public administration systems, which include, first of all, the search for efficiency, the need for further specialization, the constitutional legal context and administrative tradition, the existing systems of control and consideration of political circumstances that affect the organization of public administration of each country. Therefore, there is no single model for the structure of public administration and functioning in different countries. At the same time, Good Governance criteria are principles developed for EU Member States and countries seeking EU accession.
An assessment of the effectiveness of implementation the public administration principles through monitoring, which includes a comprehensive set of quantitative and qualitative indicators, focusing on the preconditions for successful reform (proper laws, policies, structures and procedures), as well as on the actual implementation of reforms and further results (as the administration does in practice).
It is established that, based on internationally recognized principles of Good Governance, such as: reliability and predictability, openness and transparency, accountability, efficiency and effectiveness (which are universal), a well-functioning system of public administration has a number of different aspects, in particular: organization and management service, structure and procedure for policy development and coordination, accountability mechanisms, the ability to provide quality services, and a common financial management system. This, in turn, formed groups of principles in the main areas, in particular: the strategic basis of public administration reforms, development and coordination policies, public service and personnel management, accountability, service delivery, and public finance management.
The general approach recognizes that no measurement method can fully capture the complex issues involved in organizational change and changes in social behavior. Thus, indicators are composed of a set of sub-indicators using different methodologies.
№ 5 2018
Кількість переглядів: 818