EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

МЕХАНІЗМ ВРЕГУЛЮВАННЯ КОНФЛІКТУ ІНТЕРЕСІВ В СИСТЕМІ ДЕРЖАВНОГО УПРАВЛІННЯ
Г. Д. Джумагельдієва, Я. Ю. Орленко, І. Г. Сергієнко

DOI: 10.32702/2307-2156-2019.2.3

УДК: 351

Г. Д. Джумагельдієва, Я. Ю. Орленко, І. Г. Сергієнко

МЕХАНІЗМ ВРЕГУЛЮВАННЯ КОНФЛІКТУ ІНТЕРЕСІВ В СИСТЕМІ ДЕРЖАВНОГО УПРАВЛІННЯ

Анотація

В статті ідентифіковано поняття та особливості конфлікту інтересів в системі державного управління; визначено риси реального та потенційного конфлікту інтересів; ідентифіковано принципи управління конфліктом інтересів на державній службі та виявлено шляхи мінімізації впливу на етичну складову діяльності суб’єктів в системі державного управлінняя, а також охарактеризовано антикорупційні обмеження щодо запобігання конфлікту інтересів. Показано, нормативно-правові положення, які встановлюють антикорупційні обмеження націлені, насамперед, на поведінку державних службовців та врегулювання їх службової діяльності шляхом застосування відповідних адміністративних методів та, по суті, формують етичну складову діяльності суб’єктів, що здійснюють виконання завдань та функцій держави.

Ключові слова: державна служба; державний службовець; професійна етика; складові професійної етики; принципи державного службовця; конфлікт інтересів.

Література

1. Conclusion of 31 March 2004 in Case No. 14/04 on the Compliance of Actions of President Rolandas Paksas of the Republic of Lithuania against whom an Impeachment Case has been Instituted with the Constitution of the Republic of Lithuania, para. 3 (Constitutional Court of Lithuania)
2. Mulgan R., 'Aristotle on Legality and Corruption' in Barcham M., Hindess B. and Larmour P. (eds), Corruption. Expanding the Focus (ANU Press, Canberra 2012), 25-26
3. Refah Partisi (the Welfare Party) and Others v. Turkey (2003), para. 99; Ždanoka v. Latvia (2004), para. 100.
4. United Communist Party of Turkey and Others v. Turkey (1998), para. 32
5. Василевська Т. Е. Конфлікт інтересів на державній службі: етичні аспекти / Т. Е. Василевська // Науково-інформаційний вісник Академії національної безпеки. - 2014. - № 1. - С. 106-120.
6. Відсутність визначення такого конфлікту інтересів є свідченням того, що коментований Закон не повною мірою відповідає міжнародним стандартам (Антикоррупционные реформы в Украине. 3-ий раунд мониторинга в рамках Стамбульского плана действий по борьбе с коррупцией. – OECD, 2015. – С. 119
7. Загальні правила етичної поведінки державних службовців та посадових осіб місцевого самоврядування», затверджені Наказом Національного агентства України з питань державної служби № 158 від 05.08.2016 р. [Електронний ресурс] // Національне агентство з питань державної служби України. – 2016. – Режим доступу до ресурсу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1203-16.
8. Закон України "Про державну службу" від 10.12.2015 № 889-VIII [Електронний ресурс] // Верховна Рада України. – 2015. – Режим доступу до ресурсу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/889-19.
9. Закон України "Про запобігання корупції" від 14.10.2014 № 1700-VII [Електронний ресурс] // Верховна Рада України. – 2014. – Режим доступу до ресурсу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1700-18.
10. Закон України "Про ратифікацію Угоди між Кабінетом Міністрів України та Організацією економічного співробітництва та розвитку щодо привілеїв, імунітетів та пільг, наданих Організації" від 07.07.1999 № 850-XIV [Електронний ресурс] // Верховна Рада України. – 1999. – Режим доступу до ресурсу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/850-14.
11. Кодекс законів про працю України Кодекс України від 10.12.1971 № 322-VIII [Електронний ресурс] // УРСР. – 1971. – Режим доступу до ресурсу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/322-08.
12. Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Кодекс України від 07.12.1984 № 8073-X [Електронний ресурс] // УРСР. – 1984. – Режим доступу до ресурсу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/80731-10.
13. Науково-практичний коментар до Закону України «Про запобігання корупції» / Наук. ред. Хавронюк М.І. – К.: Ваіте, 2018. – 472 с
14. Посібник ОЕСР з питань врегулювання конфліктів інтересів на державній службі [Електронний ресурс] // ОЕСР. – 2003. – Режим доступу до ресурсу: http://www.acrc.org.ua

H. D. Dzhumaheldіieva, Ya. Yu. Orlenko, I. H. Serhіienko

MECHANISM OF ADJUSTMENT OF THE CONFLICT OF INTERESTS IN THE SYSTEM OF PUBLIC ADMINISTRATION

Summary

It is shown that among corruption factors an important role is assigned to the problem of conflict of interests, which is caused by complicated historical events on the territory of Ukraine, where mentally rooted the model of problem solving with the help of "their" people, the distribution of positions on the principle of "family ties" and decision making on interests of individuals. The aforesaid negatively affects the effectiveness of the state authorities, undermines the authority of public officials, the trust of society in the state as a whole and is a topical issue in the current conditions of the implementation of anticorruption policy, building civil society and transforming the country into European requirements and standards.
The article outlines the functions of public administration entities, which create a kind of monopoly in the decision-making that belongs to their competence as representatives of the state, which in turn provokes the threat of using their official position in their own interests, abusing the authority and authority granted to them . Corruption risks were identified in the system of public administration, and it was found that the problem of corruption became a catalyst for systemic reform of public administration.
The main provisions of normative legal acts concerning the definition and settlement of the conflict of interests in the system of public administration are described. The concepts of potential and real conflict of interests, their common, distinctive features, as well as their consequences are analyzed.
The principles of conflicts of interest management in the civil service have been identified and found that these principles are key to managing conflicts of interest in the system of public administration and should be the basis for building a mechanism for conflict prevention prevention and resolution.
The normative-legal mechanism of minimizing the influence on the ethical component of the activities of entities in the field of public administration is revealed.
Anticorruption constraints to prevent conflicts of interest are described, which are tools for ensuring compliance with ethical standards and minimizes the risks of non-ethical activities.
It is substantiated that the normative and legal provisions that establish anti-corruption restrictions are aimed primarily at the behavior of civil servants and the settlement of their official activities by applying appropriate administrative methods and, in essence, form the ethical component of the activities of the entities that carry out the tasks and functions of the state

Keywords: public service; civil servant; professional ethics; components of professional ethics; principles of a civil servant; conflict of interest.

References

1. Conclusion of 31 March 2004 in Case No. 14/04 on the Compliance of Actions of President Rolandas Paksas of the Republic of Lithuania against whom an Impeachment Case has been Instituted with the Constitution of the Republic of Lithuania, para. 3 (Constitutional Court of Lithuania)
2. Mulgan R., 'Aristotle on Legality and Corruption' in Barcham M., Hindess B. and Larmour P. (eds), Corruption. Expanding the Focus (ANU Press, Canberra 2012), pp.25-26
3. Refah Partisi (the Welfare Party) and Others v. Turkey (2003), para. 99; Ždanoka v. Latvia (2004), para. 100.
4. United Communist Party of Turkey and Others v. Turkey (1998), para. 32
5. Vasilevska T. E. (2014) Conflict of Interests in the Civil Service: Ethical Aspects / T. E. Vasilevskaya // Scientific and Information Bulletin of the Academy of National Security, vol. 1, pp.. 106–120.
6. The absence of a definition of such a conflict of interest indicates that the commented law does not fully comply with international standards (Anticorruption Reforms in Ukraine: Third Monitoring Round under the Istanbul Action Plan to Combat Corruption - OECD, (2015), p. 119.
7. General rules of ethical conduct of civil servants and officials of local self-government ", approved by Order of the National Agency of Ukraine on Civil Service vol. 158 dated August 5, 2016 [Online], National Agency for Civil Service of Ukraine, (2016), available at: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1203-16.
8. The Law of Ukraine "On Civil Service" dated December 10, 2015, vol. 889-VIII [Online] // The Verkhovna Rada of Ukraine, (2015) available at: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/889-19.
9. Law of Ukraine "On Prevention of Corruption" of 14.10.2014 № 1700-VII [Online] // Verkhovna Rada of Ukraine. (2014), available at: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1700-18.
10. The Law of Ukraine "On ratification of the Agreement between the Cabinet of Ministers of Ukraine and the Organization for Economic Cooperation and Development on privileges, immunities and benefits granted to the Organization" dated 07.07.1999 vol. 850-XIV [Online] // The Verkhovna Rada of Ukraine, (1999), available at: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/850-14.
11. Code of Labor Laws of Ukraine Code of Ukraine of December 10, 1971 № 322-VIII [Online] // USSR, (1971), available at: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/322-08.
12. Code of Ukraine on Administrative Offenses (Articles 1 - 212-21). The Code of Ukraine of December 07, 1984 vol. 8073-X [Online] // USSR , (1984), available at: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/80731-10.
13. Scientific and Practical Commentary to the Law of Ukraine "On Prevention of Corruption" / Science. edit Khavronuk MI - K .: Vait, (2018), p.472.
14. OECD Guide to Conflict of Interest in the Civil Service [Online] // OECD, (2003), available at: http://www.acrc.org.ua

№ 2 2019

Дата публікації: 2019-02-28

Кількість переглядів: 2188

Відомості про авторів

Г. Д. Джумагельдієва

доктор юридичних наук, старший науковий співробітник,Житомирський державний технологічний університет

H. D. Dzhumaheldіieva

Doctor of Law, senior science specialist,Zhytomyr State Technological University


Я. Ю. Орленко

доктор наук з державного управління, доцент,Житомирський державний технологічний університет

Ya. Yu. Orlenko

Doctor of Science in Public Administration, Associate Professor,Zhytomyr State Technological University


І. Г. Сергієнко

магістр, Житомирський державний технологічний університет

I. H. Serhіienko

Master's Degree, Zhytomyr State Technological University

Як цитувати статтю

Джумагельдієва Г. Д., Орленко Я. Ю., Сергієнко І. Г. Механізм врегулювання конфлікту інтересів в системі державного управління. Державне управління: удосконалення та розвиток. 2019. № 2. – URL: http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=1386 (дата звернення: 10.10.2024). DOI: 10.32702/2307-2156-2019.2.3

Dzhumaheldіieva, H. D., Orlenko, Ya. Yu. and Serhіienko, I. H. (2019), “Mechanism of adjustment of the conflict of interests in the system of public administration”, Derzhavne upravlinnya: udoskonalennya ta rozvytok, [Online], vol. 2, available at: http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=1386 (Accessed 10 Oct 2024). DOI: 10.32702/2307-2156-2019.2.3

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.