ІМПОРТОЗАМІЩЕННЯ В СИСТЕМІ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПРОДОВОЛЬЧОЇ БЕЗПЕКИ УКРАЇНИ
В. П. Залізнюк
DOI: 10.32702/2307-2156-2019.1.29
УДК: 339.562
В. П. Залізнюк
ІМПОРТОЗАМІЩЕННЯ В СИСТЕМІ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПРОДОВОЛЬЧОЇ БЕЗПЕКИ УКРАЇНИ
Анотація
Визначено, що основними цілями імпортозамінної стратегії розвитку є забезпечення національної економічної, в тому числі продовольчої безпеки або, іншими словами, досягнення самозабезпечення та продовольчої незалежності. Поряд з цим зміни, що відбуваються в економіці, обумовлюють необхідність імпортозаміщення як важливого елемента аграрної політики та інструменту досягнення іншої важливої мети гарантованого забезпечення всього населення продовольством.
Виділено ризики, які пов'язані з імпортозаміщенням, серед яких наступні: зниження конкурентоспроможності виробників та їхньої продукції за рахунок штучного зниження конкуренції з основними іноземними постачальниками; падіння ефективності всієї національної економіки, якщо імпортозаміщення продовольства виявляється за якісними характеристиками значно нижче аналогів продукції іноземних конкуруючих фірм; підвищення навантаження на бюджет.
Узагальнено перешкоди для вирішення проблеми імпортозаміщення та підвищення частки вітчизняної продукції в загальних ресурсах продовольства країни: відсутність масштабної цільової державної підтримки виробників, в зв'язку з чим виробництво імпортозамінних товарів не отримує достатніх стимулів, а також в цілому не скоординовано й малоефективно; низька інформованість виробників про існуючі заходи державної підтримки, а також труднощі її отримання; труднощі з кредитуванням виробництва, суперечливий характер кредитування аграрного сектора економіки України; слабка цінова підтримка державою сільськогосподарських підприємств.
Визначено напрями розвитку імпортозаміщення та застосування механізмів стимулювання імпортозамінного виробництва в системі забезпечення продовольчої безпеки України.
Ключові слова: продовольча безпека; імпортозаміщення; продовольча незалежність; механізми; стимулювання.
Література
1. Антипов О.В. Продовольственная безопасность страны в условиях ВТО: материалы XIX международной научно-практической конференции. 2014. №19. С. 56-58.
2. Дайнеко А., Береснев Д. Экспортная ориентация экономики как фактор импортозамещения. Банківський вісник. 2011. Лист. – С. 24–30.
3. Дунаев И., А. Кирюхин. Розработка программ импортозамещения на этапе структурной модернизации экономики приграничной украинской области. Забезпечення сталого розвитку економіки на макро- та макрорівнях. – Одеса : Центр екон. дослід. і розв., 2011. С. 14–16.
4. Жаліло Я., Гацько В. Проблеми формування сучасних засад політики імпортозаміщення в Україні. Економічна політика. 2006. №1. URL: http://www.niisp.org/vydanna/panorama/issue.php?s=epol2&issue=2006_1.
5. Кундицький О.О. Стратегія державного регулювання імпортозаміщення в аграрному секторі України. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. 2015. №10. С.60-62.
6. Пріоритети імпортозаміщення у стратегії модернізації промисловості України. Аналітична доповідь. К. : НІСД. 2012. С. 7–8.
7. Чи можливе в Україні імпортозаміщення. URL: http://a7d.com.ua/novini/27714-chi-mozhlive-v-ukrayin-mportozamschennya.html.
Viktoriia Zalizniuk
IMPORTATION IN THE SYSTEM OF PROTECTION OF FOOD SECURITY OF UKRAINE
Summary
It is determined that the main goals of the import-substitute development strategy are to ensure the national economic, including food security, in other words, the achievement of self-sufficiency and food independence. Along with this, the changes taking place in the economy necessitate import substitution as an important element of agrarian policy and an instrument for achieving another important goal guaranteed food security for the whole population.
The risks associated with import substitution are identified, among which are the following: reducing the competitiveness of producers and their products by artificially reducing competition with major foreign suppliers; a decline in the efficiency of the entire national economy, if the import substitution of food is characterized by qualitative characteristics much lower than the analogue products of foreign competing firms; increasing the load on the budget.
There are generalized obstacles to solving the problem of import substitution and increasing the share of domestic products in the country's total food resources: the absence of large-scale targeted state support for producers, in connection with which the production of import substitutes does not receive sufficient incentives, and is generally not coordinated and ineffective; low awareness of producers about existing state support measures, as well as difficulties in obtaining it; difficulties in lending production, contradictory nature of lending to the agrarian sector of Ukraine's economy; weak price support by the state of agricultural enterprises.
The directions of development of import substitution and application of mechanisms of stimulation of import-substitution production in the system of ensuring food security of Ukraine are determined.
The priority task of the domestic agricultural policy was the need to implement measures to reduce the import dependence on foreign producers. As already noted, the national economy, first of all, should be focused on self-sufficiency, while participation in the international division of labor should play only an accompanying role. In this regard, it seems to us reasonable that the idea of the transition from the policy of liberalization of foreign trade in food products to the policy of agrarian protectionism based on a weighted foreign trade defense mechanism and state support of the domestic market of food products is grounded.
Keywords: food security; import substitution; food independence; mechanisms; incentives.
References
1. Antipov, O.V. (2014), “Food safety of the country in the conditions of the WTO”, Materialy XIX mezhdunarodnoj nauchno-prakticheskoj konferencii [Materials of the XIX International Scientific and Practical Conference], vol. 19, pp. 56-58.
2. Dineko, A. and Beresnev, D. (2011), “Export orientation of the economy as a factor of import substitution”, Bank messenger, vol. 1, pp. 24-30.
3. Dunaev, I. and Kiryukhin, A. (2011), Rozrabotka prohramm ymportozameschenyia na etape strukturnoj modernyzatsyy ekonomyky pryhranychnoj ukraynskoj oblasty. Zabezpechennia staloho rozvytku ekonomiky na makro- ta makrorivniakh. Development of import substitution programs at the stage of structural modernization of the economy of the border Ukrainian region. Morning rozvitku economics on the macro-macroeconomics], Tsentr ekon. doslid. i rozv., Odessa, Ukraine.
4. Zhalilo, Y. and Gatsko, V. (2006), “Problems of formation of modern principles of import substitution policy in Ukraine”, Available at: http://www.niisp.org/vydanna/panorama/issue.php?s=epol2&issue=2006_1 (Accessed 10 Jan 2019).
5. Kunditsky, O.O. (2015), “The strategy of state regulation of import substitution in the agrarian sector of Ukraine”, Scientific Herald of the International Humanitarian University, vol. 10, pp. 60-62.
6. National Institute for Strategic Studies (2012), Priorytety importozamischennia u stratehii modernizatsii promyslovosti Ukrainy. Analitychna dopovid Priorities of import substitution in the strategy of modernization of industry in Ukraine. Analytical report], NISS, Kiev, Ukraine.
7. Ahrarnyj tyzhden'. Ukraina (2018), “Is it possible import substitution in Ukraine”, Available at: http://a7d.com.ua/novini/27714-chi-mozhlive-v-ukrayin-mportozamschennya.html (Accessed 10 Jan 2019).
№ 1 2019
Дата публікації: 2019-01-31
Кількість переглядів: 3196