EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ОСОБЛИВОСТІ ПРЕДМЕТНОГО ПОЛЯ GOVERNMENT RELATIONS
І. В. Рейтерович

DOI: 10.32702/2307-2156-2019.1.27

УДК: 351:323.2

І. В. Рейтерович

ОСОБЛИВОСТІ ПРЕДМЕТНОГО ПОЛЯ GOVERNMENT RELATIONS

Анотація

Стаття присвячена визначенню та науковому обґрунтуванню особливостей предметного поля Government Relations як специфічної форми суспільної взаємодії. Проаналізовано основні підходи до розуміння сутності Government Relations, досліджено проблеми співвідношення понять Government Relations, Public Relations, Public Affairs та лобіювання, визначено характерні риси Government Relations та перспективні напрями розвитку Government Relations на сучасному етапі.
Представлено авторське визначення Government Relations як специфічного виду діяльності груп інтересів (неурядових організацій, структур бізнесу), спрямованого на побудову ефективних та довгострокових взаємовідносин з органами державної влади усіх рівнів з метою отримання не лише взаємовигідного, але й суспільно корисного результату.

Ключові слова: бізнес; групи інтересів; демократія; зв'язки з урядовими структурами; інститути громадянського суспільства; публічна політика.

Література

1. Аги У. Самое главное в PR / У. Аги, Г. Кэмерон, Ф. Олт, Д. Уилкокс / Пер. с англ. – СПб.: Питер, 2004. – 560 с.
2. Бержанір А. Л. Становлення взаємодії влади, бізнесу і суспільства в ринкових умовах / А. Л. Бержанір // Сталий розвиток економіки. – 2013. – № 3. – С. 18 – 21.
3. Кулакова Т. А. Government Relations в процессе принятия политических решений / Т. А. Кулакова // ПОЛИТЭКС: политическая экспертиза: Альманах. – СПб.: Изд-во С.-Петерб. ун-та, 2005. – Вып. 2. – С. 226 – 238.
4. Павроз А. В. GR как институт социально-политического взаимодействия // ПОЛИТЭКС: Политическая экспертиза: Альманах. – СПб.: Изд-во С.-Петерб. ун-та, 2005. – Вып. 2. – С. 238 – 251.
5. Публічна політика та суспільні зміни в Україні в контексті євроінтеграції : монографія / авт. кол. : С. О. Телешун, С. В. Ситник, І. В. Рейтерович, О. Г. Пухкал та ін. ; за заг. ред. С. О. Телешуна, д-ра політ. наук, проф. – Київ : НАДУ, 2017. – 248 с.
6. Толстых П. А. Субъектный статус лоббизма и Government Relations / П. А. Толстых // Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики. – Тамбов: Грамота, 2012. – № 4 (18): в 2-х ч. – Ч. II. – C. 195 – 200.
7. Шатилов А.Б. GR для эффективного бизнеса / А.Б. Шатилов, А.С. Никитин. – М.: ФОРУМ, 2011. – 160 с.
8. Doh J. Regional Market Integration and Decentralization in Europe and North America / J. Doh // Business & Society. – Vol. 38. – N 4. – December 1999. – P. 474 – 507.
9. GR-связи с государством: теория, практика и механизмы взаимодействия бизнеса и гражданского общества с государством. Учебное пособие / под ред. Л. В. Сморгунова и Л. Н. Тимофеевой. – М. : РОССПЭН, 2012. – 407 с.
10. Harris P. In Search of Public Affairs: A Function in Search of an Identity / P. Harris, D. Moss // Journal of Public Affairs. – 2001. – № 1(2). – P. 102 – 110.
11. Mack, Charles S. Business, politics, and the practice of government relations / Charles S. Mack: foreword by F. Christopher Arterton. – Westport, Connecticut : Quorum Books, 1997. – XIX, 267 p.
12. Martin C. Consider the Source Determinants of Corporate Preferences for Public Policy // Business and Government: Methods and Practice / ed. D. Coen, W. Grant. Germany, Opladen: Barbara Budrich Publishers, 2006. – 136 pp.
13. Meznar M. Business-Government Relations Within a Contingency Theory Framework: Strategy, Structure, Fit, and Performance / M. Meznar, J. Johnson // Business & Society. – Vol. 44. – N 2. – June 2005. – P. 119 – 143.
14. Preston I. L. The Compatibility of Advertising Regulation and the First Amendment // Journal of Advertising. – 1980. – Vol. 9, № 3. – P. 12 – 15.
15. The CIVICUS 2013 enabling environment index [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://civicus.org/eei/downloads/Civicus_EEI%20REPORT% 202013_WEB_FINAL.pdf

I. V. Reiterovych

THE FEATURES OF THE SUBJECT FIELD OF GOVERNMENT RELATIONS

Summary

The article is dedicated to the determination and scientific substantiation of features of the subject field of Government Relations, as a specific form of public co-operation. The basic approaches to the understanding of the essence of Government Relations are analysed, the problems of correlation of Government Relations concepts are investigated, Public Relations, Public Affairs and lobbying, the characteristic features of Government Relations and perspective directions of the development this phenomenon on the modern stage are determined.
Authorial determination of Government Relations is presented as the specific type of interest groups activity (non-governmental organisations, business structures), aimed to the construction of efficient and long-term relations with public authorities, with the aim of receiving not only mutually beneficial but also socially useful result.
The core subjects of practice of Government Relations are business organizations (certain financially-industrial groups, multinational corporations, associations of business, that sometimes unite in so-called GR-coalitions, – institutionalized sectoral, regional or national business organizations), and institutes of civil society (non-governmental organizations, various associations, funds etc.).
Government Relations put right new and optimise already formed mechanisms of co-operation of public authorities and interest groups. The marked co-operation provides delegation by government to business and, partly, to public organisations the part of its administrative functions and duties. Thus, practices of Government Relations give an opportunity to line up a dialogue and to bring closer, on the one hand, business and public organisations to the understanding of difficulties the state and society governance, and on the other hand governmental structures to the severity of conduct business and public activity. Using the mechanisms of Government Relations, business and publicity become active participants in the process of decision-making, which will induce them to the expansion of corresponding practice based on world experience.

Keywords: usiness; groups of interest; democracy; government relations; institutes of civil society; public policy.

References

1. Ahy, U. Kemeron, H. Olt, F. and Uylkoks, D. (2004), Samoe hlavnoe v PR [The most important thing in PR], Pyter, St.Petersburg, Russia.
2. Berzhanir, A.L. (2013), “The formation of the interaction of power, business and society in market conditions”, Stalyj rozvytok ekonomiky, vol. 3, pp. 18-21.
3. Kulakova, T.A. (2005), “Government Relations in political decision making”, POLYTEKS: polytycheskaia ekspertyza: Al'manakh, vol. 2, pp. 226-238.
4. Pavroz, A.V. (2005), “GR as an institution of social and political interaction”, POLYTEKS: Polytycheskaia ekspertyza: Al'manakh, vol. 2, pp. 238-251.
5. Teleshun, S.O. Sytnyk, S.V. Rejterovych, I.V. and Pukhkal, O.H. (2017), Publichna polityka ta suspil'ni zminy v Ukraini v konteksti ievrointehratsii [Public policy and social changes in Ukraine in the context of European integration], NADU, Kyiv, Ukraine.
6. Tolstykh, P.A. (2012), “Subject Lobbyism Status and Government Relations”, Ystorycheskye, fylosofskye, polytycheskye y iurydycheskye nauky, kul'turolohyia y yskusstvovedenye. Voprosy teoryy y praktyky, vol. 4 (18), no. II, pp. 195-200.
7. Shatylov, A.B. (2011), GR dlia effektyvnoho byznesa [GR for effective business], FORUM, Moscow, Russia.
8. Doh, J. (1999), “Regional Market Integration and Decentralization in Europe and North America”, Business & Society, vol. 38, no. 4, pp. 474-507.
9. Smorhunov, L.V. and Tymofeeva, L.N. (2012), GR-sviazy s hosudarstvom: teoryia, praktyka y mekhanyzmy vzaymodejstvyia byznesa y hrazhdanskoho obschestva s hosudarstvom [GR-relations with the state: theory, practice and mechanisms of interaction between business and civil society with the state], ROSSPEN, Moscow, Russia.
10. Harris, P. and Moss, D. (2001), “In Search of Public Affairs: A Function in Search of an Identity”, Journal of Public Affairs, vol. 1 (2), pp. 102-110.
11. Mack, Ch.S. (1997), Business, politics, and the practice of government relations, Quorum Books, Westport, Connecticut, USA.
12. Martin, C. (2006), “Consider the Source Determinants of Corporate Preferences for Public Policy”, Business and Government: Methods and Practice, Barbara Budrich Publishers, Opladen, Germany.
13. Meznar, M. (2005), “Business-Government Relations Within a Contingency Theory Framework: Strategy, Structure, Fit, and Performance”, Business & Society, vol. 44, no. 2, pp. 119-143.
14. Preston, I.L. (1980), “The Compatibility of Advertising Regulation and the First Amendment”, Journal of Advertising, vol. 9, no. 3, pp. 12-15.
15. CIVICUS (2013), “The CIVICUS 2013 enabling environment index”, available at: http://civicus.org/eei/downloads/Civicus_EEI%20REPORT% 202013_WEB_FINAL.pdf (Accessed 10 Jan 2019).

№ 1 2019

Дата публікації: 2019-01-31

Кількість переглядів: 38

Відомості про авторів

І. В. Рейтерович

кандидат політичних наук, доцент,доцент кафедри публічної політики та політичної аналітики,Національна академія державного управління при Президентові України

I. V. Reiterovych

PhD in Political Science, Associate Professor of the Public Policy andPolitical Analysis Chair, National Academy forPublic Administration under the President of Ukraine

Як цитувати статтю

Рейтерович І. В. Особливості предметного поля government relations. Державне управління: удосконалення та розвиток. 2019. № 1. – URL: http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=1372 (дата звернення: 22.02.2019). DOI: 10.32702/2307-2156-2019.1.27

Reiterovych, I. V. (2019), “The features of the subject field of government relations”, Derzhavne upravlinnya: udoskonalennya ta rozvytok, [Online], vol. 1, available at: http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=1372 (Accessed 22 Feb 2019). DOI: 10.32702/2307-2156-2019.1.27

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.