СИСТЕМА УПРАВЛІННЯ ПЕРСОНАЛОМ В ОРГАНАХ ДЖЕРЖАВНОЇ ВЛАДИ
Ю. Л. Мохова, Р. В. Сабадаш
DOI: 10.32702/2307-2156-2019.1.24
УДК: 35.08
Ю. Л. Мохова, Р. В. Сабадаш
СИСТЕМА УПРАВЛІННЯ ПЕРСОНАЛОМ В ОРГАНАХ ДЖЕРЖАВНОЇ ВЛАДИ
Анотація
В статті досліджена виділено поняття «управління персоналом». Визначено структуру системи управління персоналом у сфері державної служби (організаційна структура управління персоналом державної служби; система роботи з персоналом державної служби; нормативно-правова база управління персоналом; інформаційно-методичне забезпечення системи управління персоналом; методи управління персоналом державної служби). Досліджено нормативно-правове забезпечення, основні завдання, принципи (адаптивність, ієрархічність, колегіальність, комплексність, концентрація, оперативність, оптимальність, плановість, добір і розстановка кадрів, узгодженість), методи системи управління персоналом організації (адміністративні методи, організаційно-розпорядчі методи, правові методи, економічні методи, соціально-психологічні методи, морально-етичні методи). Виділено ключові проблеми управління персоналом у сфері державної служби: відсутність чіткого розподілу політичних і адміністративних посад, відкритого конкурсного відбору державних службовців, кар’єрного зростання, єдиних критеріїв оцінювання та стимулювання. Для формування ефективної державної політики суспільного розвитку запропоновано напрямки удосконалення сучасної системи управління в органах державної влади.
Ключові слова: державна політика; управління; кадрова політика; персонал; система управління персоналом.
Література
1. Гугул О.Я. Теоретичні засади управління розвитком персоналу / О.Я. Гугул // Інноваційна економіка. – 2013. - №6(44). – С.194-198.
2. Жук Н. Б. Державна кадрова політика [Електронний ресурс] / Н. Б. Жук // Державний архів Львівській області. – Режим доступу: http://www.archivelviv.gov.ua/materials/publications/articles/derzhavna-kadrova-politika/
3. Захарова І.В. Перспективні напрями вдосконалення кадрової політики в органах державної влади в умовах адміністративно-територіальної реформи / І.В. Захарова // Вісник Східноукраїнського національного університету імені Володимира Даля. – 2013. - № 16(205). - С. 116-120.
4. Левицька Н. А. Особливості управління керівним персоналом в органах державної служби України / Н. А. Левицька // Управління розвитком. 2014. - №7 (170). – С.135-138.
5. Про державну службу: Закон України від 10.12.2015 р. № 889 [Електронний ресурс] // Верховна Рада України. – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/889-19
6. Конституцієя України [Електронний ресурс] // Верховна Рада України. – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80
7. Про місцеві державні адміністрації: Закон України від 9 квітня 1999 року № 586-XIV [Електронний ресурс] // Верховна Рада України. – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/586-14
8. Про службу в органах місцевого самоврядування: Закон України від 7 червня 2001 року № 2493-III [Електронний ресурс] // Верховна Рада України. – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2493-14
9. Про запобігання корупції: Закон України від 14 жовтня 2014 року № 1700-VII [Електронний ресурс] // Верховна Рада України. – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1700-18
10. Про затвердження Типового положення про службу управління персоналом державного органу: Наказ Національного агентства України з питань державної служби 03.03.2016 № 47 [Електронний ресурс] // Верховна Рада України. – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0438-16?lang=ru
Yu. L. Mokhova, R. V. Sabadash
PERSONNEL MANAGEMENT SYSTEM IN THE GOVERNMENT INSTITUTES
Summary
In the article it is proved that public administration at the central and local levels depends on the professionalism of civil servants, from the ability to provide high-quality public services, motivation and integrity. There is determined that the main goal of the government personnel policy is the forecasting and programming of personnel supply, definition of strategic vision of formation, professional development and rational use of personnel, all labor resources of Ukraine. The practical implementation of the personnel policy of the government, the organization find in the implementation of the function of management of the personal. There is investigated the concept of “personnel management” . Personnel management – purposeful work of the management of the organization, managers and specialists of the units of the personnel management system, which includes the development of the concept and strategy of personnel policy, principles and methods of personnel management of the organization. It is defined the structure of the personnel management system in the sphere of civil service: organizational structure of civil service personnel management; system of work with civil service personnel; normative-legal base of personnel management; informational and methodical support of the personnel management system; methods of managing civil service personnel. There is investigated legal framework, the main tasks, principles (adaptability, hierarchy, collegiality, complexity, concentration, efficiency, optimality, planning, selection and placement of personnel, consistency), methods of personnel management system of the organization (administrative methods, organizational and administrative methods, legal methods, economic methods, socio-psychological methods, moral and ethical methods). The key problems of personnel management in the civil service sector are highlighted: lack of a clear division of political and administrative positions, open competitive selection of civil servants, career development, common criteria for evaluation and promotion. For the formation of an effective government policy of social development there is proposed the directions of improvement of the modern system of governance in the bodies of government power.
Keywords: government policy; management; personnel policy; personnel; personnel management system.
References
1. Huhul, O.Ya.(2013), “Theoretical principles of management of personnel development”, Innovatsijna ekonomika, vol. 6(44), pp.194-198.
2. Zhuk, N.B., “Government Cadre Policy”, State Archive of Lviv Oblast, available at: http://www.archivelviv.gov.ua/materials/publications/articles/derzhavna-kadrova-politika (Accessed 16 January 2019).
3. Zakharova, I.V. (2013), “Perspective directions of improvement of personnel policy in government authorities in the conditions of administrative-territorial reform”, Visnyk Skhidnoukrains'koho natsional'noho universytetu imeni Volodymyra Dalia, vol.16(205), pp. 116-120.
4. Levyts'ka, N. A. (2014), “Peculiarities of management of management personnel in the civil service of Ukraine”, Upravlinnia rozvytkom, vol.7 (170), pp. 135-138.
5. The Verkhovna Rada of Ukraine (2015), The Law of Ukraine “ About the civil service”, available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/889-19 (Accessed 16 January 2019).
6. The Verkhovna Rada of Ukraine (1996), “The Constitution of Ukraine”, available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80 (Accessed 16 January 2019).
7. The Verkhovna Rada of Ukraine (1999), The Law of Ukraine “About local government administrations”, available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/586-14 (Accessed 16 January 2019).
8. The Verkhovna Rada of Ukraine (2001), The Law of Ukraine “About the service in local self-government bodies”, available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2493-14 (Accessed 16 January 2019).
9. The Verkhovna Rada of Ukraine (2014), The Law of Ukraine “On Prevention of Corruption”, available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1700-18 (Accessed 16 January 2019).
10. The National Agency of Ukraine for Civil Service (2016), “On Approval of the Model Regulations on the Personnel Management Service of a Government Body”, available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0438-16?lang=ru (Accessed 16 January 2019).
№ 1 2019
Дата публікації: 2019-01-31
Кількість переглядів: 2448